تیتر امروز

بچه‌ها! نخندین!
افاضات اضافه

بچه‌ها! نخندین!

عوام‌الملک در هفته‌ای که گذشت از حمایت مردم و خواص از یک طرح جدید نوشته و ترانه‌ای هم به گوشش رسیده که می‌گفت: "بچه‌ها! نخندین!"
خبر خوش مدیر امور زنان و خانواده آموزش و پرورش در گفتگو با "دیدارنیوز"؛

دفتر امور زنان باقی می‌ماند

News Image Lead

دفتر امور زنان بر جای خود می‌ماند و تلاش می‌شود که در ساختار اداری حفظ شود. تلاش ما این است که همان وضعیت قبلی باقی بماند و همچنان دفتر امور زنان و خانواده زیر نظر وزیر به فعالیت خود ادامه دهد. این مساله حدود سه هفته دیگر درست می‌شود.

کد خبر: ۱۹۸۱۷
۱۴:۰۳ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۷
دیدارنیوز – سمیه قرنی: زنان و مسائل آنها در طول تاریخ، همواره مورد بحث و بررسی‌های گوناگونی بوده است. جنبش‌های اجتماعی مختلفی پیرامون این موضوع شکل گرفته و تا به امروز نیز ادامه داشته است. حرکت رو به جلوی زنان و جنبش‌های مربوط به آنها در تاریخ معاصر ایران نیز به شدت قابل لمس است. آن روزی که دختران این سرزمین نمی‌توانستند به راحتی به مدرسه بروند گذشت و امروز نیمی از جمعیت دانش‌آموزی کشور و نیمی از نیروی انسانی شاغل در آموزش و پرورش را دختران و زنان کشور تشکیل می‌دهند.

خاطرات ما از معلم‌های دوران ابتدایی هیچ وقت فراموش نمی‌شود. زنانی که برای دانش‌آموزان خود مادری می‌کردند. در حال حاضر نه تنها در آموزش و پرورش که در بسیاری از حوزه‌های اجتماعی، زنان نقش تعیین کننده ای دارند. حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی، کارکرد بسیار تحسین برانگیزی داشته و در عمل شاهد نتایج بسیار مثبت آن هستیم.

آموزش و پرورش یکی از بخش های مهم در حوزه زنان محسوب می‌شود. دانش‌آموزان دختر که بعدها وارد دانشگاه و عرصه کار می‌شوند یکی از مهم ترین دوره‌های زندگی خود را در مدرسه می‌گذرانند و معلمان و مربیان، نقش مهمی در فرآیندهای مختلف زندگی آنها ایفا می‌کنند.

بدون شک زنان فرهنگی در ساختار تعلیم و تربیت ما نقش مهمی دارند. مسائل و مشکلات آنها نیز از جمله مسائل مهم جامعه زنان و زنان فرهنگی محسوب می‌شود. گزارش‌های رسمی وزارت آموزش و پرورش و تحقیقات و بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که زنان در آموزش و پرورش، بیشترین مشارکت و مسئولیت را دارند.

همه این مسائل، خبر از اهمیت بالای زنان در آموزش و پرورش و ایفای نقش سازنده آنان می‌دهد که از لحاظ ساختاری در دفتر امور زنان و خانواده این وزارتخانه قرار می‌گیرند. تمام کارشناس مسئولان و تقریبا نیمی از نیروی انسانی شاغل در آموزش و پرورش به گونه ای ذیل این دفتر قرار می‌گیرند.

آموزش و پرورش در حال تغییر در ساختار خود است و چند وقتی می‌شود که حرف و حدیث‌هایی درباره تغییر در دفتر امور زنان مطرح می‌شود و نگرانی‌های زیادی به وجود آمده است. براساس گفته‌های امیرعلی نعمت‌الهی قائم‌مقام وزیر و رئیس مرکز امور هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی آموزش ‌و پرورش در طرح چابک سازی و افزایش بهره وری وزارتخانه، تصمیم بر این شد که این دفتر به مشاور وزیر در امور زنان و خانواده تغییر وضعیت پیدا کند.

دفتر امور زنان باقی می‌ماند

رفته رفته این موضوع تبدیل به یکی از مهم ترین دغدغه‌های زنان در آموزش و پرورش شد. فرحناز مینائی‌پور مدیر امور زنان و خانواده آموزش و پرورش در گفتگو با دیدارنیوز به تلاش‌های صورت گرفته در اصلاح این وضعیت اشاره کرد و گفت: دفتر امور زنان بر جای خود می‌ماند و تلاش می‌شود که در ساختار اداری حفظ شود. تلاش ما این است که همان وضعیت قبلی باقی بماند و همچنان دفتر امور زنان و خانواده زیر نظر وزیر به فعالیت خود ادامه دهد. این مساله حدود سه هفته دیگر درست می‌شود.

او به این نکته اشاره کرد که در چارت جدید، قرار بود که دفتر امور زنان به مشاور امور زنان تغییر وضعیت دهد که این مساله در حال تصحیح است و به حالت قبل بر می‌گردد. مینایی‌پور در توضیح این اتفاق گفت که سازمان امور اداری و استخدامی، همه وزارتخانه‌ها را موظف کرد که چارت‌های زیر نظر وزیر را کم کنند تا چابک سازی صورت گیرد. به همین دلیل بعضی از دفاتر، ادغام یا حذف شدند.

او در پایان صحبت‌های خود ابراز امیدواری کرد این مساله حل شود و دفتر امور زنان به قوت خود باقی مانده و فعالیت‌هایش را ادامه دهد.
 
 
مینائی‌پور: دفتر امور زنان باقی می‌ماند
 
 
شاید باشند افرادی که از اهمیت این دفتر آگاهی لازم را نداشته باشند. همانطور که گفته شد این دفتر به صورت مستقیم و غیرمستقیم با نیمی از دانش‌آموزان و نیمی از نیروی انسانی شاغل در آموزش و پرورش در ارتباط است. برای اطلاعات بیشتر از این دفتر در ادامه به اهداف و وظایف آن نگاهی خواهیم داشت. امید است که با حفظ آن به مسائل و مشکلات حوزه زنان در آموزش و پرورش دامن زده نشود.
 

اهداف دفتر امور زنان عبارتند از:

-         بازشناسی هویت زن مسلمان؛
-         دستیابی به نظام آموزش و پرورش مبتنی بر تفاوت‌های جنسیتی؛
-         محرومیت زدایی آموزشی و پرورشی از دختران و امحای بیسوادی زنان؛
-         توانمندسازی و ارتقای شغلی زنان فرهنگی؛
-         برقراری عدالت جنسیتی در دسترسی به فرصت‌ها، امکانات و منابع آموزشی؛
-         تحکیم جایگاه خانواده.
 
 
وظایف دفتر امور زنان عبارتند از:

-         تهیه و تنظیم طرح‌های مناسب و ارایه راهکارهای لازم جهت بهره مندی عادلانه دختران و زنان از فرصت‌ها، منابع و امکانات آموزش و پرورش؛
-         هدایت و نظارت بر فعالیت‌های پژوهشی در زمینه مسایل زنان و مطالعات مربوط به جنسیت در آموزش و پرورش؛
-         مشارکت در بازنگری و اصلاح قوانین و مقررات موجود جهت حل مشکلات شغلی، رفاهی کارکنان زن و فراهم آوردن فرصت‌های برابر دسترسی به امکانات و منابع آموزش و پرورش؛
-         نظارت بر تهیه و تنظیم طرح‌های آموزشی و پرورشی، به منظور ایجاد یک نظام تعلیم و تربیت حساس به جنسیت؛
-         تهیه طرح‌های مناسب همکاری با واحدهای ذیربط در زمینه محو بیسوادی زنان بویژه در مناطق محروم و روستایی؛
-         فراهم آوردن زمینه‌های ارتقای شغلی، حرفه ای و علمی زنان شاغل در بخش‌های مختلف و برقراری تسهیلات لازم؛
-         بررسی و ارایه راهکارهای مناسب جهت مشارکت و نهادینه کردن حضور زنان در عرصه‌های مختلف آموزش و پرورش؛
-         مشارکت در برنامه ریزی جهت تحکیم مبانی خانواده و تأکید بر آموزش به منظور شناخت الگوی مطلوب خانواده و نقش‌های متفاوت هر یک از اعضاء؛
-         همکاری در تهیه و تدوین مقررات و دستورالعمل‌های لازم در اجرای بهتر سیاست‌های دولت در مسایل زنان و هماهنگی با وزارتخانه‌ها و سازمان‌های ذی ربط به خصوص نهادهای مرتبط با فعالیت‌های آنان؛
-         ایجاد ارتباط سازمان یافته و هماهنگ با معاونت‌ها، سازمان‌ها، دفاتر مختلف در جهت برنامه ریزی مشترک و ابلاغ بخشنامه‌های لازم در خصوص مسایل زنان به بخش‌های مختلف آموزش و پرورش و نظارت بر حسن اجرای آنها؛
-         ابلاغ خط مشی‌ها، سیاست‌ها و دستورالعمل‌های مربوط در زمینه فعالیت‌های کمیته‌های امور زنان استان‌های سراسر کشور و بررسی پیشنهادها و طرح‌های دریافتی و اعلام نظر به مراکز و واحدهای اجرایی ذیربط و نظارت بر حسن اجرای آنها.
 

 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی