تیتر امروز

بچه‌ها! نخندین!
افاضات اضافه

بچه‌ها! نخندین!

عوام‌الملک در هفته‌ای که گذشت از حمایت مردم و خواص از یک طرح جدید نوشته و ترانه‌ای هم به گوشش رسیده که می‌گفت: "بچه‌ها! نخندین!"
نگاهی به منظر فرهنگی انقلاب اسلامی در گفتگوی "دیدارنیوز" با حجت الاسلام هادی غفاری؛

انقلاب اسلامی، انقلاب قهرمانان بود/ در حوزه فرهنگی، عملکرد جمهوری اسلامی قابل قبول نیست

انقلاب اسلامی از نظر استقلال و عزت و اعتماد به نفس بخشیدن به مردم بی نظیر بود و تبدیل به الگویی برای دیگر کشور‌های منطقه و جهان شد. بعضی‌ها می‌گویند که دیگر نیاز به قهرمان نداریم، ولی اینگونه نیست. امام (ره) قهرمان ملت بود و این قهرمان، انقلاب را به پیروزی رساند، مردم این زمان و همه دوران‌ها ضمن نیاز به قهرمان، به احزاب و گروه‌ها و فکر‌های مختلف هم احتیاج دارند.

کد خبر: ۱۹۸۰۲
۱۱:۲۳ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۷

دیدارنیوز - اسفندیار عبدالهیاگر قصد بررسی روند مبارزات، شکل گیری و تکوین انقلاب اسلامی سال ۵۷ را داشته باشیم، به نظر می رسد دو راه وجود دارد؛ یکی مطالعه مکتوبات تاریخی – روایی، فیلم‌ها و تصاویر موجود از این پروسه است و راه دیگر، واکاوی و کالبد شکافی موضوع انقلاب اسلامی از زبان مبارزان و انقلابیون قدیمی می باشد. انقلاب سال ۵۷ مردم ایران شاید بار‌ها و بار‌ها از زوایا و نگاه‌های مختلف بررسی شده باشد، ولی موضوع به حدی بزرگ، وسیع و بسیط است که همیشه جای کار کردن دارد.

 

حجت الاسلام هادی غفاری از جمله انقلابیونی است که در روند مبارزات، هزینه های فراوانی را متحمل شده است و حاشیه های زیادی را نیز بعد از پیروزی انقلاب تا کنون، حول خود مشاهده کرده است. هم مبارزان قدیمی همچون حجت الاسلام غفاری و هم کارشناسان و پژوهشگران عرصه انقلاب در این قول متفقند که انقلاب سال ۵۷ ایران، یک انقلاب فرهنگی – سیاسی بود و انقلابیون برای عناصر مادی قیام نکردند.

 

اما آیا در حوزه فرهنگ، دستاوردهای فراوانی حاصل شده است؟ در این حوزه، سوالات فراوانی مطرح می شود. سوالاتی از این قبیل که شرایط فرهنگ و سیاست ایران قبل از انقلاب چگونه بود و اکنون چه حال و احوالی دارد؟ آیا مردم، مذهبی تر، اخلاق مدار‌تر و آسوده‌تر شده اند؟ آیا سیاست داخلی و بین المللی ما متحول شده است؟ آزادی‌های سیاسی، حقوق شهروندی، شفافیت و موارد اینچنینی، امروز در چه رتبه و سطحی است؟

 

آقای محمد خاتمی می‌فرمایند ما نیاز به قهرمان نداریم، ولی من با او مخالفم
 

حجت الاسلام هادی غفاری عضو شورای مرکزی مجمع نیرو‌های خط امام (ره) در گفتگو با دیدارنیوز و در پاسخ به این سوال که چرا انقلاب کردید و قصد داشتید کدام ضعف و کاستی را اصلاح کنید؟ گفت: انقلاب ما فرهنگی و سیاسی بود. مردم به دنبال حق حاکمیت ملی بودند که در شعار استقلال تبلور یافت. مفاهیم فرهنگی و سیاسی در کشور ما اینقدر به هم نزدیک هستند که گاهی نمی‌توان به آن‌ها جداگانه  پرداخت. مهمترین پیام مردم و رویکرد انقلاب این بود که بیگانگان در امور و تصیمات ما دخالت نکنند و استقلال فکری، کاری، سیاسی و اجتماعی داشته باشیم. اهداف مردم و انقلابیون به تعداد گروه‌هایی که در انقلاب بودند متفاوت بود، ولی همه در مفهوم استقلال و آزادی  و حکومت قانون هم نظر بودند.


عضو شورای مرکزی مجمع نیرو‌های خط امام(ره) اضافه کرد: البته در حوزه‌های فرهنگی و سیاسی، عملکرد چهل ساله جمهوری اسلامی قابل قبول نیست. ممکن است در موضوعاتی خوب عمل کرده باشیم، ولی در بیشتر حوزه‌های فرهنگی و سیاسی عملکرد ما خوب نیست و نمره مردودی گرفته ایم. در حوزه تربیت نیروی انسانی و اصل کادر سازی بد عمل کردیم. نمونه اش انتخابات است، بجای اینکه برای هر پست مهم یک نفر داشته باشیم، برای ده پست و منصب یک نفر را داریم. افراد مختلفی داریم که بین ۲۰ الی ۲۸ پست دارند، این یک نمونه از عملکرد بد ما در حوزه سیاسی – فرهنگی است.


وی خاطرنشان کرد: بنابراین اگر یکی از اهداف انقلاب، مدیریت خوب و مملکت داری موفق بوده است به آن دست نیافته ایم. علی رغم تاکید قانون اساسی به تحزب و به رسمیت شناختن مشارکت احزاب در روند سیاسی کشور، عملا احزاب به حاشیه رفتند و خودشان هم اقدام به کادر سازی نکردند، این هم از جمله ضعف‌های جمهوری اسلامی ایران در کارنامه چهل ساله اش است.


حجت الاسلام غفاری ادامه داد: ما به جای کادر سازی از نیرو‌های انقلابی استفاده کردیم، در واقع از جیب خوردیم و آن هم در حال تمام شدن است. خیلی از انقلابیون در حال رفتن هستند و طی چند سال آینده هزاران پستی که توسط صد نفر اداره می‌شد، یتیم می‌شوند! فرقی هم نمی‌کند، هر دو اردوگاه اصولگرایی و اصلاح طلبی مقوله کادرسازی را خوب کار نکردند.


وی افزود: ما از احزاب حکومتی خاطره خوبی نداریم و تجربه حزب رستاخیز و توده را داریم لذا تشکیل حزب اگر از بالا به پایین باشد نتیجه‌ای نخواهد داشت؛ پس اگر یکی از نیات انقلاب، اصلاح این موضوع بود، موفق نبوده ایم. تقویت فکر حزبی باید از مدارس شروع شود، در فرهنگ ما حزبی بودن به مرور تبدیل به ضد ارزش شد و دلیلش هم عملکرد بد و خائنانه امثال حزب توده بود.


حجت الاسلام غفاری عنوان کرد: به نظرم اینکه برخی با افتخار می‌گویند عضو هیچ حزب و گروهی نیستیم، ضد ارزش است. شتر هم عضو هیچ حزبی نیست؛ قرآن بارش کنیم حمل می‌کند مشروبات الکلی را نیز حمل می‌کند. ما انسانیم شتر نیستیم، تفاوت انسان اجتماعی در همین است که در فکر جمعی درگیر شده و نسبت به دنیای اطرافش تحلیل داشته باشد.


وی گفت: انقلاب اسلامی سال ۵۷، انقلاب قهرمانان بود، سرنوشت جنگ تحمیلی را قهرمانان رقم زدند لذا ما برای پیشبرد اهداف انقلاب، نیاز به قهرمانان و ایثارگران داریم. مرحوم آیت الله مدرس یک قهرمان بود و در مقابل قدرتمند‌ترین شخص مملکت ایستاد و کرنش نکرد، آقای دکتر مصدق قهرمان یک ملت است، چون در برابر قدرتمندترین کشور روزگار خودش ایستاد و حق ملت را طلب کرد.


غفاری اضافه کرد: جسارت امثال آیت الله مدرس و دکتر مصدق به یک ملت روحیه و جسارت داد. این است که می‌گویم ما همیشه به قهرمانان دوران خودمان نیاز داریم، مدرس یک سیاست مدار و عین حال عاقل و زیرک بود و آمادگی داشت از خودش هم محافظت کند.


رییس موسسه فرهنگی مذهبی الهادی یادآور شد: با اینکه تفکر و طرفداران مدرس در مجلس شورای ملی در اقلیت بودند، ولی به دلیل جسارت و مسیر حق طلبانه، نمایندگان مجلس با او همراه شدند، برای ملی کردن صنعت نفت هم قهرمانی بنام مصدق نظر نمایندگان را جلب کرد.


غفاری خاطر نشان کرد: برای شرکت در مراسمی با اذن حضرت امام (ره) به بریتانیا سفر کردم، خبرنگار بی بی سی از من پرسید شما بدون هماهنگی با دولت انگلیس در این مراسم شرکت کرده اید، چرا؟ گفتم مگر دولت بریتانیا که بیش از دویست سال در کشور ما و کشور‌های منطقه حضور داشت از کسی اجازه گرفت لذا من هم به همان دلیل اینجا هستم.


وی افزود: انقلاب اسلامی از نظر استقلال و عزت و اعتماد به نفس بخشیدن به مردم بی نظیر بود و تبدیل به الگویی برای دیگر کشور‌های منطقه و جهان شد. به خبرنگار انگلیسی گفتم اگر شما یک سوال از من دارید ما به اندازه ۲۰۰ سال از شما سوال داریم، خیال نکنید بچه‌های این مملکت مرده اند، اگر رضا شاه و محمدرضا شاه اجازه دخالت به شما دادند نسل انقلابی چنین اجازه‌ای به شما نمی‌دهند.


غفاری گفت: بعضی‌ها می‌گویند که دیگر نیاز به قهرمان نداریم، ولی اینگونه نیست. امام (ره) قهرمان ملت بود و این قهرمان، انقلاب را به پیروزی رساند، مردم این زمان و همه دوران‌ها ضمن نیاز به قهرمان، به احزاب و گروه‌ها و فکر‌های مختلف هم احتیاج دارند.


وی ادامه داد: قهرمانان می‌توانند مسیر زندگی یک کشور را عوض کنند، آقای سید محمد خاتمی می‌فرمایند ما نیاز به قهرمان نداریم، ولی من با او مخالفم. جسارت امثال آیت الله مدرس و دکتر مصدق به یک ملت روحیه و جسارت دادند. این است که می‌گویم ما همیشه به قهرمانان دوران خودمان نیاز داریم.
 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی