تیتر امروز

هشدار به اسرائیل/ بریتانیا: تشدید تنش به نفع هیچ‌کس نیست
انتقام ایران از اسرائیل پس از حمله تروریستی (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

هشدار به اسرائیل/ بریتانیا: تشدید تنش به نفع هیچ‌کس نیست

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
نرسی قربان، کارشناس حوزه اقتصاد انرژی در گفت و گو با "دیدارنیوز":

رفتارآمریکا با ایران یا ونزوئلا به معنای تقابل با قدرت‌های نفتی دنیا نیست

News Image Lead

آمریکایی‌ها درمورد ونزوئلا، به طور جدی و رسمی به دنبال تغییر رژیم دراین کشورهستند و درصدد برآمدند تا آن را به رئیس مجلس تحویل دهند، بنابراین بابت کمک کردن به آن، منابعی که در دست دولت ونزوئلا قرار می‌گیرد را قطع کرده‌اند تا به نتیجه مورد نظر برسند. در مورد جا‌های دیگر مانند ایران نیز به دلیل شرایط منطقه‌ای و کمک به اسرائیل یا عربستان، ایران را تحت فشار نفتی قرارداده‌اند، بنابراین طرح اینکه رفتار آمریکا، تقابل با کشور‌های نفتی است، یک برداشت اشتباه به حساب می‌آید.

کد خبر: ۱۹۶۹۰
۰۹:۰۸ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۷

دیدارنیوز- یکی از وعده‌های مهم دونالد ترامپ در دوران تبلیغات ریاست‌جمهوری، خروج آمریکا ازتوافق‌نامه هسته‌ای (برجام) بود که او، اندکی پس از ورود به کاخ سفید، این وعده را عملی ساخت و تحریم هایی را علیه جمهوری اسلامی وضع کرد. تحریم‌های جدید، ابعاد مختلف اقتصاد کشور را دربردارد که یکی ازقسمت‌های مهم آن، حوزه نفت است.


زمانی که دولت آمریکا مطرح کرد تحریم‌های تعلیق شده ایران در دوران دولت اوباما، مجدد بازخواهد گشت، وزارت خارجه آمریکا به کشور‌های جهان هشدار داد که عقربه‌های ساعت برای آن‌ها به حرکت درآمده است تا خرید نفت از ایران را به صفر برسانند. هدف این استراتژی، فلج کردن اقتصاد وابسته به نفت درایران بود تا تهران را مجبور کند نه تنها برنامه هسته‌ای، بلکه تولید موشک‌های بالستیک و حضور در سوریه را متوقف سازد.


اما در زمان اجرا، ابتدا مجبور شد تا هشت کشور را به مدت ۶ ماه از انجام عملی این تحریم‌ها معاف کند و آن‌ها به تجارت در این زمینه ادامه دادند.


مشابه این شرایط در ونزوئلا هم رخ داد. پس از آنکه خوآن گوآیدو رئیس جدید "شورای ملی" ونزوئلا یا همان مجلس قانون‌گذاری این کشور در اقدامی بی‌سابقه، در برابر هزاران تن از مخالفان دولت، خود را رئیس‌جمهور دوره انتقالی خواند و با فراخوان عمومی و برگزاری راهپیمایی‌های گسترده شهری، تلاش کرد تا با ساقط کردن دولت مادورو، در این کشور انتخابات آزاد و زودرس برگزار کند با حمایت آمریکا و برخی از کشور‌ها مواجه شد.


آمریکا برای واقعی نشان دادن این حمایت خود، بلافاصله از تحریم نفتی کشور ونزوئلا خبر داد. جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در گفت‌وگویی ضمن اعلام تحریم شرکت ملی نفت ونزوئلا با هدف افزایش فشار بر دولت نیکلاس مادورو گفت که آمریکا از گذشته به روند افشای فساد گسترده مادورو و دوستانش ادامه داده و امروز نیز نسبت به «توقف روند تاراج» دارایی‌های مردم ونزوئلا اقدام کرده است.


واشنگتن اعلام کرده که امیدوار است با این اقدام، مانع از «تامین مالی سرکوب» مخالفان نیکلاس مادورو توسط دولت این کشور شود. البته این اقدام آمریکا همانطور که در بالا مورد اشاره قرار گرفت به منزله حمایت غیرمستقیم از خوان گوآیدو، رهبر مخالفان دولت ونزوئلا نیز محسوب می‌شود.


ترامپ برای ونزوئلا وضعیتی مشابه ایران در خصوص تحریم نفتی رقم زد. اقتصاد این کشور وابستگی زیادی به درآمد‌های نفتی دارد و ازاعضاء اتحادیه صادرکنندگان نفت (اوپک) محسوب می‌شود.

 

دستگاه دیپلماسی کشوراحتمالا درحال انجام مذاکرات نفتی است

 


نرسی قربان، کارشناس حوزه اقتصاد انرژی در گفت‌وگو با دیدارنیوز درخصوص دلیل تلاش آمریکا برای تقابل با قدرت‌های نفتی دنیا گفت: رفتارآمریکا با ایران یا ونزوئلا به معنای تقابل با قدرت‌های نفتی دنیا نیست. آمریکا دنبال سیاست‌هایی برای نفوذ خود در منطقه و اقصی نقاط جهان است و برهمین مبنا، درمعادلاتی که به درست یا غلط ترسیم کردند، این کار‌ها صورت می‌پذیرد.


وی دراین‌باره بیان کرد: آمریکایی‌ها درمورد ونزوئلا، به طور جدی و رسمی به دنبال تغییر رژیم دراین کشورهستند و درصدد برآمدند تا آن را به رئیس مجلس تحویل دهند، بنابراین بابت کمک کردن به آن، منابعی که در دست دولت ونزوئلا قرار می‌گیرد را قطع کرده‌اند تا به نتیجه مورد نظر برسند. در مورد جا‌های دیگر مانند ایران نیز به دلیل شرایط منطقه‌ای و کمک به اسرائیل یا عربستان، ایران را تحت فشار نفتی قرارداده‌اند، بنابراین طرح اینکه رفتار آمریکا، تقابل با کشور‌های نفتی است، یک برداشت اشتباه به حساب می‌آید.


این کارشناس حوزه اقتصاد انرژی دراین خصوص که آمریکا به دنبال تثبیت جایگاه خود در بازار جهانی نفت است، اظهارداشت: آمریکا هنوز واردکننده نفت به حساب می‌آید و در صورتی که این کالا را از ونزوئلا مورد خریداری قرارندهد، توانایی صادرات نفت کمتری خواهد داشت، زیرا هم واردکننده و هم صادرکننده به حساب می‌آید، در نتیجه به خاطر فروش نفت کشورخود، دیگران را تحریم نمی‌کند.


نرسی قربان درباره پیام تحریم نفتی ونزوئلا ابراز کرد: درصورتی تحریم نفتی ونزوئلا می‌تواند پیام داشته باشد که تاثیر آن در قیمت‌های مربوط به این کالا قابل مشاهده باشد، معمولا چنین حرکاتی پیام تدریجی ندارد و بلافاصله در بازار نفت تاثیر خود را باقی می‌گذارد، بنابراین به نظر می‌رسد که تحریم ونزوئلا در قیمت بازار نفت تاثیر عمده‌ای به دنبال نداشته است.


وی درباره ادامه معافیت کشور‌های خریدار نفت ایران افزود: احتمال عدم انجام تمدید‌ها برای کشور‌هایی که بابت خرید نفت کشورمان معاف شده بودند، وجود دارد یا اینکه ممکن است از کشور‌ها معاف شده، خواسته شود برداشت خود را از نفت ایران کاهش دهند، درهرصورت از سوی آمریکا فشار نفتی وارد می‌شود.


این کارشناس حوزه اقتصاد انرژی درباره تاثیر این تصمیمات بر صادرات نفت کشور تصریح کرد: زمانی که تقاضا برای خرید نفت کشور کاهش پیدا کند، صادرات کمتر می‌شود و هر چه وابستگی کشور به صادرات بیشتر باشد صدمات زیادتری خواهیم خورد، زیرا قسمتی از منابع ارزی کشور از طریق نفت حاصل می‌شود که دراین زمینه با مشکل جدی روبرو خواهیم شد.


نرسی قربان درخصوص کاهش تبعات تحریم نفتی کشور، به دولتمردان پیشنهادی مطرح کرد و گفت: براین تصورهستم که کشور ما نیاز به تعامل با اروپا و در کل جهان دارد، زیرا مثلث آمریکا، عربستان و اسرائیل برعلیه ما درحال تبلیغ مدام هستند و تلاش‌شان براین است که دیگر کشور‌ها را علیه ایران بسیح کنند. با این تعامل، نقشه آن‌ها را خنثی خواهیم کرد.


وی دراین‌باره که با دیپلماسی کنونی کشوربه تعامل مورد نظر او خواهیم رسید، خاطرنشان کرد: دراین‌باره اطلاعات کامل ندارم، باید از وزارت امور خارجه سوال کرد، زیرا احتمالا درحال انجام مذاکراتی هستند که به عنوان یک کارشناس از جزئیات آن بی‌اطلاع هستم.

 

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی