تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
حسین خنیفر، رئیس دانشگاه فرهنگیان در گفتگو با "دیدارنیوز"؛

استخدام پیمانی دانشجومعلمان خودزنی است

News Image Lead

ما نزدیک به صد سال است که تربیت معلم داریم. باید بهترین‌ها را در این سیستم تربیت کنیم. اینکه ما استخدام رسمی - آزمایشی را پیمانی کنیم، گونه‌ای از خودزنی است. سال آینده علاقه‌مندان و رتبه‌های برتر به دانشگاه فرهنگیان تمایلی پیدا نمی‌کنند. این یک خودزنی است.  

کد خبر: ۱۹۶۰۳
۱۵:۴۶ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۷
دیدارنیوز – رسول شکوهی: دانشجویان در ایران با مشکلات مختلفی روبرو هستند. مشکلات مربوط به معلمان نیز که دیگر همه از آن خبر دارند. تصور کنید این دو پدیده در کنار هم قرار بگیرند، آن زمان چه می‌شود؟ دانشجومعلمان در کشور مسائلی دارند که باید به آنها توجه خاصی شود. اما این بار اتفاقی افتاد که نگرانی‌های زیادی برای این بخش از نیروی انسانی تحت آموزش کشور به وجود آورد. «استخدام دانشجومعلمان پیمانی شد».

در بخشنامه‌ای که با امضای بطحایی وزیر آموزش و پرورش و با موضوع ارسال فهرست پذیرفته شدگان نهایی دانشگاه فرهنگیان و شهیدرجایی مربوط به آزمون سال ۹۷ صادر شده، استخدام ورودی‌های سال ۹۷ به صورت پیمانی عنوان شده است. استناد این موضوع هم به نامه مورخ ۲۸ آذر ۹۷ سازمان اداری و استخدامی کشور مربوط است که براساس آن، دانشجومعلمانی که در اجرای مجوز مورخ ۳۰ تیر ۹۷ سازمان مذکور به استخدام در می‌آیند استخدام آن‌ها پیمانی خواهد بود.

در جزییات این بخشنامه آمده است:

مقتضی است با توجه به مفاد نامه مذکور و رعایت موارد ذیل، نسبت به ورود اطلاعات در سامانه مربوطه به منظور تخصیص کد پرسنلی با رعایت سایر شرایط و مقررات، اقدام لازم شود.
۱- اخذ تعهد بر اساس متن پیوست.
۲- اخذ تاییدیه فردی از هسته گزینش و درج در پرونده آنها.
۳- نوع اقدام به صورت پیمانی خواهد بود.
۴- ارائه اصل گواهی اشتغال به تحصیل از دانشگاه محل تحصیل.
۵- در شرح حکم کارگزینی عبارت زیر آورده شود: به استناد نامه مورخ ۲۸ آذر ۹۷ سازمان اداری و استخدامی کشور، دانشجومعلمانی که در اجرای مجوز مورخ ۳۰ تیر ۹۷ سازمان مذکور به استخدام در می‌آیند، استخدام آن‌ها پیمانی است.
این تصمیم باعث شد که نگرانی‌های زیادی برای ۲۴ هزار نفر از پذیرفته شدگان ورودی ۹۷ در دانشگاه فرهنگیان که به تعبیری دانشجومعلم خطاب می‌شوند به وجود بیاید. هشتگ «نه به استخدام پیمانی» در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌چرخید و گروه‌های مختلف در این باره، دیدگاه‌های خود را مطرح می‌کردند. تشکل‌های دانشجویی دانشگاه فرهنگیان نیز در بیانیه‌ای اعتراض خود را نسبت به این موضوع اعلام کردند.

اعتراضات آنقدر زیاد شد که وزیر آموزش و پرورش به آن واکنش نشان داد. سید محمد بطحایی در واکنش به انتقادات دانشجومعلمان نسبت به تغییر وضعیت استخدامی از رسمی - آزمایشی به پیمانی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد: «در خصوص دغدغه برخی دانشجومعلمان عزیز جدیدالورود، ضمن پیگیری برای رفع نگرانی‌ها؛ از معاون مالی اداری وزارت خانه خواسته ام دلایل و نتایج پیگیری موضوع را به اطلاع همکاران جوانم برساند».
 
او همچنین در صفحه‌اش در توییتر خود نوشت: «چون مذاکره اینجانب با رئیس محترم سازمان امور اداری و استخدامی طولانی شده بود و به اتفاق نظر نرسید، با نزدیک شدن به پایان سال مالی، احتمال تضییع حقوق ۶ ماهه همکاران جوانم وجود داشت؛ لذا برای رفع این خطر، "فعلا" احکام به صورت پیمانی صادر شد تا موضوع در سال آینده ادامه و احکام تصحیح شود».

ببینید: صحبت‌های وزیر آموزش و پرورش درگفتگو با شبکه خبر
 
 
 
 
این اظهارات ادامه داشت تا علی الهیار ترکمن معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر توضیح داد که مجوز‌های استخدامی صادر شده برای آموزش و پرورش از سوی سازمان امور اداری استخدامی کشور است و احکام استخدامی براساس نوع استخدامی که در مجوز‌ها ذکر می‌شود صادر شده و مجوزی که امسال سازمان امور اداری استخدامی برای ورودی‌های ۹۷ دانشگاه فرهنگیان به آموزش و پرورش داده است منطبق با مواد ۲،۳،۲۰ و ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان به صورت "پیمانی" است و سال گذشته نیز براساس همین قانون، مجوز استخدام رسمی - آزمایشی صادر شده بود، اما امسال مجوز را پیمانی دادند.

این در حالی است که وقتی به اسناسنامه دانشگاه فرهنگیان مراجعه می‌کنیم هیچ اشاره مستقیمی به نوع استخدام دانشجومعلمان نشده است و از قدیم این دانشجومعلمان به صورت رسمی - آزمایشی استخدام می‌شدند و علت اینکه امسال به صورت پیمانی مطرح شده است مشخص نیست. وقتی به «قانون متعهدین خدمت به آموزش و پرورش» مراجعه می‌کنیم نیز به صراحت آمده است که: «دانشجویان متعهد به خدمت موضوع این قانون از آغاز تحصیل خود به استخدام آزمایشی وزارت آموزش و پرورش درآمده و از حقوق و‌ فوق‌العاده شغل مربوط به مدارک تحصیلی لازم جهت ورود به دوره تحصیلی مورد نظر برخوردار خواهند شد. ضمناً حقوق کارآموزی دانش‌آموزان‌ دانشسراهای تربیت معلم معادل حقوق و فوق‌العاده شغل مربوط به مدرک تحصیلی لازم جهت ورود به دوره تحصیلی مورد نظر پرداخت خواهد شد».

در نهایت توجهات به سمت سازمان امور اداری استخدامی رفت و جمشید انصاری رئیس این سازمان در گفتگو با پانا تایید کرد که به دلیل تعهد وزارت آموزش و پرورش به دانشجومعلمان دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی، این سازمان از اختیاراتش استفاده می‌کند و قرارداد دانشجومعلمان به صورت رسمی - آزمایشی خواهد بود. هنوز مشخص نیست که امسال چه اتفاقی افتاد که رویه منطقی و قانونی سال‌های گذشته تغییر کرد.

از آن جایی که فرهنگیان دسته بندی های مختلفی دارند، شاید برخی‌ها ندانند که دانشجومعلمان چه کسانی هستند. ویکی پدیای دانشگاه فرهنگیان در توضیح دانشجومعلمان این گونه نوشته است:

«این افراد با مدرک تحصیلی دوره متوسطه و از طریق آزمون سراسری و پس از مصاحبه و گزینش انتخاب می‌شوند. نحوه آموزش این دانشجومعلمان به صورت تمام‌وقت و شبانه‌روزی است. برنامه کلاسی این دانشجومعلمان روزهای شنبه تا چهارشنبه است. آنان از ابتدای تحصیل به استخدام آموزش و پرورش درمی‌آیند و تعهد خدمت می‌دهند و پس از پایان تحصیلات به عنوان معلم در مدارس مشغول به کار خواهند شد».

دانشگاه فرهنگیان در سال ۹۰ با تجمیع تمام مراکز تربیت معلم سراسر کشور تاسیس شد و در حال حاضر حدود ۹۸ واحد (۶۴ پردیس و ۳۴ مرکز) دارد و یکی از مراکز اصلی در تربیت معلمان به حساب می‌آید. اهمیت این دانشگاه و دانشجومعلمان حاضر در آن باعث شد تا به سراغ حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان برویم و با وی گفتگویی داشته باشیم.
 
 
استخدام پیمانی دانشجومعلمان خودزنی است
 
 
خودزنی نکنیم!

در طی این جریانات، بسیاری از مسئولان آموزش و پرورش و فعالان فرهنگی در اظهار نظرهایی جداگانه، موضع خود را نسبت به این اتفاق مطرح کردند ولی از خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان صحبتی مطرح نشده بود. او در گفتگویی که با دیدارنیوز داشت از تلاش‌های خود در این زمینه گفت و البته تحلیلی نیز در این رابطه ارائه کرد.

خنیفر از جلسات خود با نمایندگان مجلس و کمیسیون آموزش و تحقیقات و هیات رئیسه گفت که بسیار نتیجه بخش بوده و نمایندگان مجلس مجاب شده‌اند که از دانشجومعلمان، حمایت ویژه‌ای داشته باشند. او بر اقدام عملی به جای حرف زدن در رسانه ها تاکید داشت.

حسین خنیفر به فرآیند جذب و استخدام دانشجویان اشاره کرد و گفت: دو بحث در این زمینه وجود دارد. بحث اعلام نیاز و دادن آمار و مجاب کردن سازمان سنجش و آزمون و مصاحبه، پذیرش و غربالگری و اعلام نهایی اسامی. این کارها با آموزش و پرورش است. دانشگاه ما ماموریت‌گرا است: تربیت دانشجویان. بعد از اینکه دانشجو فارغ‌التحصیل شد به ما می‌گویند که دیگر کاری با آن نداشته باش. بحث جایابی، احکام، توزیع منطقه‌ای باز با آموزش و پرورش است. دانشگاه فرهنگیان این وسط قرار دارد. حلقه یک زنجیر است. این حلقه، تعیین کننده ورودی و خروجی دانشجویان نیست. ما فرایند تربیت را برعهده داریم.

رئیس دانشگاه فرهنگیان در پاسخ به این سوال که چرا نوع استخدام در اساسنامه ذکر نشده، به این نکته اشاره کرد که از بدو تاسیس مراکز و دانشگاه فرهنگیان، نوع استخدام رسمی - آزمایشی بوده و دیگر نیازی به تکرار آن احساس نشده است. او در این باره گفت: اصلا در اساسنامه چنین بحثی وجود ندارد. من نمی‌دانم که از کجا این صحبت‌ها مطرح می‌شود. زمانی که ما از این دانشجویان تعهد می‌گیریم، این نکته را می‌گوییم که نوع استخدام آنها رسمی - آزمایشی است؛ به این خاطر که معلمی که استخدام می‌شود نباید شغلش را عوض کند و در عمل هم این اتفاق نمی‌افتد. با حداقل حقوق، حداقل این دلگرمی وجود داشته باشد.

او این مساله را یک مساله ملی و حاکمیتی عنوان کرد که باید نسبت به آن توجه ویژه‌ای وجود داشته باشد. به عقیده خنیفر با این رویکردها، نخبگان دیگر به سمت معلمی نمی‌روند. خنیفر در این رابطه نیز گفت: این موضوع، خلاف قانون است و تبعات دارد و یکی از تبعات آن به دانشگاه فرهنگیان می‌رسد. سال بعد دانشجویان برجسته به دانشگاه فرهنگیان نمی‌آیند. امسال ۲۳۲۲ نفر زیر رتبه هزار از گروه‌های مختلف به دانشگاه فرهنگیان آمده‌اند. یعنی رشته و دانشگاه برتر را کنار گذاشته و آمده که دبیری بخواند. در کشور‌های توسعه یافته آموزشی، نخبگان معلم می‌شوند و وقتی ما چنین آماری داریم یعنی کمی به این سیستم‌های آموزشی نزدیک می‌شویم.

حسین خنیفر در انتهای صحبت‌های خود مجدد به تلاش خود در زمینه احقاق حقوق دانشجومعلمان و اجرای قانون تاکید کرد و گفت: ما نزدیک به صد سال است که تربیت معلم داریم. باید بهترین‌ها را در این سیستم تربیت کنیم. اینکه ما استخدام رسمی - آزمایشی را پیمانی کنیم گونه‌ای از خودزنی است. سال آینده علاقه‌مندان و رتبه‌های برتر به دانشگاه فرهنگیان تمایلی پیدا نمی‌کنند. این یک خودزنی است.
 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی