در نشست مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی، علل افزایش آلودگی هوا در پایتخت بررسی شد.

دیدارنیوز: نشست مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی، با حضور استاندار و مسئولان دستگاههای اجرایی مربوطه بهمنظور بررسی علل افزایش آلودگی هوا در پایتخت برگزار شد.
به نقل از رسانه مجلس، نشست مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس بعدازظهر امروز (چهارشنبه ۱۲ آذرماه) به ریاست سیدعلی یزدیخواه و با حضور اعضای این مجمع اعم از محمودی، منوچهر متکی، خزایی، ظهرهوند، کوچکزاده، رفیعی، لاجوردی، قیصری، رسایی، رامین، بشیری، سراج، رحماندوست، فلسفی، نوباوهوطن، تقیپور، غضنفری و مسئولان ارشد ملی و استانی همچون استاندار تهران، مدیرعامل شرکت ملی فرآوردههای نفتی ایران، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری، مدیرعامل شرکت کنترل هوا، معاون حفاظت از محیط زیست تهران، معاون عمرانی استانداری تهران، رییس سازمان اورژانس کشور، رییس مرکز سلامت محیط کسب و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مسئولان مربوطه از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در خصوص نحوه اجرای قانون هوای پاک و علل افزایش آلودگی هوا در پایتخت در محل کمیسیون تلفیق برگزار شد.
یزدی خواه: امسال ۲۵۰ هزار دستگاه خودرو اسقاط شده است
سیدعلی یزدیخواه در جمعبندی موارد مطرح شده در این نشست، گفت: این نشست در راستای اجرای قانون هوای پاک مصوب سال ۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی برگزار شد که در آن بیش از ۲۰ دستگاه اجرایی مسئولیتهایی داشتند و باید حدود ۲۲۸ اقدام انجام میدادند.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: این نشست بنا به اینکه مسئولان مربوطه به دلیل آلودگی هوا در پاییز و زمستان و ایجاد پدیده وارونگی مجبور میشوند تعطیلات پیاپی اعلام کنند و هر روز تعطیلی نیز خسارتهای زیادی به اقتصاد کشور وارد میکند، برگزار شد و هم از استاندار محترم تهران، هم اعضای مجمع نمایندگان استان تهران و هم مسئولان دستگاه اجرایی در سطح ملی و استانی دعوت کردیم که یکبار دیگر مسئله و تکالیف دستگاهها را در این حوزه مرور کنیم.
وی تصریح کرد: در این راستا یکی از راهکارهای ارائه شده خروج خودروهای اسقاطی از چرخه استفاده است چرا که طبق قانون برنامه هفتم و بودجههای سنواتی در این زمینه خروج سالانه ۵۰۰ هزار دستگاه هدفگذاری شده است، اما معمولاً به این عدد نمیرسند کمااینکه سال گذشته ۳۵۰ هزار دستگاه اسقاط شده و امسال هم ۲۵۰ هزار دستگاه اسقاط شده است البته تا نیل به عدد تعیین شده در قانون فاصله زیادی داریم، ضمن اینکه کیفیت خودروهای داخلی نیز به لحاظ آلایندگی، مناسب نیست و متاسفانه هم میزان مصرف سوخت آنها و هم درصد آلایندگیشان قابل توجه است.
یزدیخواه اظهار کرد: تولید بنزین با کیفیت یورو ۴ و یورو ۵ از تکالیف وزارت نفت است، همچنین خروج خودروهای اسقاطی و ورود خودروهای با کیفیت از جمله مواردی است که مورد توجه قرار دادیم که در این خصوص خودروسازان داخلی باید برای ارتقای کیفیت تولیدات خود همت بیشتری داشته باشند.
وی افزود: ما به راحتی میتوانیم با بهرهگیری از سرمایهگذاران داخلی و خارجی و با انعقاد قراردادهای بلندمدت در مقابل تهاتر سوخت و صرفهجوییهایی که ناشی از استفاده از خودروهای استانداردی است که منجر به صرفهجویی سوخت میشود، هزینههای جایگزینی را تامین کنیم.
این نماینده مردم در مجلس دوازدهم، یادآور شد: این جلسات همچنان تا حصول نتیجه مطلوب در این حوزه ادامه خواهد داشت و توسعه حمل و نقل عمومی و پرداخت سهم ۵۰ درصدی دولت در جهت نوسازی این ناوگان از مطالبات جدی ما است که دنبال خواهیم کرد.
رییس مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: امیدواریم بتوانیم با استفاده از تجربههای جهانی که وجود دارد چه در شرق آسیا، چه در آمریکای لاتین چه در شبه قاره هند که شهرهای زیادی داشتند که توانستند در آنها به هوای پاک و مناسبی دست پیدا کنند و با همت همه مسئولان مربوطه در دولت و مجلس به این اهداف دست پیدا کنیم.
استاندار تهران: ۵۹ درصد از عوامل آلایندگی تهران مربوط به عوامل متحرک است
در این نشست محمد صادق معتمدیان با اشاره به اینکه آلودگی هوا به یکی از موضوعات مهم کنونی استان تهران تبدیل شده است، گفت: قانون هوای پاک در سال ۹۶ مصوب شد و در آن ۱۷۶ تکلیف برای ۲۱ دستگاه در قالب ۳۴ ماده و ۳۹ تبصره تعیین شده است که با اجرای آن بسیاری از مشکلات استان قابل حل است.
استاندار تهران افزود: طبق آمارها در سال ۹۶، ۵۹ درصد از عوامل آلایندگی مربوط به عوامل متحرک و ۴۱ درصد ناشی از عوامل ثابت همچون نیروگاه ها، پالایشگاه ها، صنایع و مصارف خانگی و تجاری است و ما همچنان بر اساس این آمار تصمیم گیری میکنیم.
وی یادآور شد: در استان تهران اقداماتی برای رفع معضل آلودگی هوا انجام شده، اما نتیجهای به همراه نداشته است.
معتمدیان خاطرنشان کرد: این وضعیت در حالی ایجاد شده است که در تهران از سوخت یورو ۴ استفاده میشود و به هیچ عنوان مازوت سوزی نداریم.
وی یادآور شد: بر اساس آمار، ۱۴ درصد عوامل متحرک مربوط به موتورسیکلتها است که بیش از ۷۰ درصد از عمر مطلوب آنها گذشته است و اسقاط این موتورها از وظایف وزارت صمت است.
استاندار تهران در ادامه به تشریح برنامه ریزیهای صورت گرفته برای جمع آوری موتورسیکلتهای استاندار تهران، گفت: قرار است هر دو هفته یکبار جلساتی برای ارائه برنامهها جهت رفع آلودگی هوا و نحوه اجرای تکالیف قانونی در این حوزه، همچنین توسعه ایستگاههای هوا شناسی و تجهیزات حفاظت محیط زیست برگزار شود.
وی در ادامه بارگذاری جمعیتی در تهران بدون توجه به ظرفیتهای موجود را از دیگر عوامل افزایش آلودگی هوا در تهران عنوان کرد.
رفیعی: ۱۳ درصد از قانون هوای پاک اجرایی شده است
سمیه رفیعی رییس فراکسیون محیط زیست مجلس، گفت: قانون هوای پاک دارای ۲۲۸ حکم و دستورالعمل است، اما متاسفانه کمتر از ۱۳ درصد این قانون اجرا شده است.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: یکی از مهمترین موانع رفع آلایندگی عوامل متحرک هستند بنابراین نقش اسقاط خودروهای فرسوده و خروج موتورسیکلتهای فرسوده از چرخه تردد و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی نقش مهمی در رفع آلودگی هوای تهران دارند.
وی یادآور شد: هماکنون ۲۴ میلیون خودروی فرسوده در کشور در حال تردد هستند که سوخت بالایی نیز مصرف میکنند.
در این نشست به مواردی همچون نحوه ارزیابی میزان آلودگی هوا، اعتبارات لازم برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، روند اسقاط خودروهای فرسوده، برنامهریزی برای تولید موتورسیکلتهای برقی، دلایل عدم اجرای تکالیف دستگاهها مندرج در قانون هوای پاک، تاثیر بلندمرتبهسازیها در افزایش آلودگی هوا و وجود ۹ قانون علاوه بر قانون هوای پاک که اجرای آنها به کاهش آلودگی هوا منتهی خواهد شد و ضرورت ورود مدعیالعموم و کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی به عدم اجرای تکالیف قانونی دستگاهها جهت جلوگیری از آلودگی هوا مطرح شد.