
سعید موتمنی، رئیس سابق اتحادیه فروشندگان خودرو میگوید که بازار کاملا در رکود است و همه منتظر نتیجه مذاکرات ایران و آمریکا هستند.
دیدارنیوز: رئیس سابق اتحادیه فروشندگان خودرو میگوید: بازار کاملا در رکود است. خرید و فروشی صورت نمیگیرد، قیمتها در یکی دو هفته اخیر ثابت بوده و با محدودیت عرضه از سوی شرکتهای خودروساز، چه داخلی و چه مونتاژ و وارداتی، مواجه هستیم.
در حالی که قیمت دلار در هفتههای اخیر کاهش نسبی را تجربه کرد و بسیاری از بازارهای موازی از جمله طلا و ارز وارد فاز آرامتری شده بودند، اما بازار خودرو نشانهای از واکنش مثبت یا کاهشی قوی نسبت به افت ارز نشان نداده است. با وجود برخی کاهش قیمتها در مدلهای خاص، روند کلی بازار خودرو همچنان در وضعیت رکود و انتظار باقی مانده است.
بررسیها نشان میدهد که در برخی خودروهای داخلی، از جمله تیبا، کوییک و دنا معمولی، طی روزهای گذشته کاهش قیمت نسبی بین ۵ تا ۱۵ میلیون تومان رخ داده؛ اما در مجموع، این تغییرات محدود نتوانستهاند جریان کلی بازار را به سمت رونق یا کاهش معنادار هدایت کنند. فعالان بازار از نبود تقاضای واقعی و بلاتکلیفی در فضای اقتصادی و سیاسی بهعنوان دلایل اصلی رکود یاد میکنند.
از سوی دیگر، قیمتهای کارخانهای همچنان بدون تغییر مانده و فاصله قابلتوجهی با قیمتهای بازار آزاد دارند؛ موضوعی که به تداوم بیاعتمادی خریداران دامن زده است. در واقع، بازار خودرو در شرایطی بهسر میبرد که نه سیگنال کاهشی قوی دارد، نه تحرک صعودی؛ و این به معنای رکود تورمی تمامعیار است.
سعید موتمنی، رئیس سابق اتحادیه فروشندگان خودرو درباره وضعیت بازار خودرو به اقتصاد ۲۴ گفت: «بازار کاملا در رکود است. خرید و فروشی صورت نمیگیرد، قیمتها در یکی دو هفته اخیر ثابت بوده و با محدودیت عرضه از سوی شرکتهای خودروساز، چه داخلی و چه مونتاژ و وارداتی، مواجه هستیم.»
او درباره اثر کاهش قیمت دلار بر قیمت خودرو عنوان کرد: «اثرش فقط بلاتکلیفی خریدار و فروشنده بوده و قیمتها به آن صورت نوسان نداشتهاند. مواردی داشتهایم که خودرویی ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان کاهش داشته باشد ولی در عرض یک هفته به قیمت قبلی خود بازگشتهاند.»
این کارشناس حوزه خودرو ادامه داد: «قیمت تمام شده خودرو بالاست و متاسفانه با محدودیت عرضه و تعرفههای گمرکی بالا مواجه هستیم. طبیعی است که در چنین وضعیتی مصرفکننده نهایی ضرر میکند. قیمت کارخانهای بیشتر خودروهای مونتاژی در سال جدید افزایشی بوده و در این میان مصرفکننده است که باید اندازه پول برند خوشنام، هزینه کند، اما خودروی بیکیفیتی نصیبش شود.»
موتمنی در پاسخ به اینکه آیا میتوان گفت حباب قیمتی در بازار خودرو شکل گرفته است؟ گفت: «به باور من حباب نیست؛ وقتی قیمت کالای تمام شده در هر صورت بالاست و وقتی یک شرکت معتبر خودروی وارداتی را که قبل از عید ۲ میلیارد و ۵۹۰ میلیون فاکتور میکرد، اما الان همان خودرو را ۴ میلیارد و ۵۹۰ فاکتور میکند، چه اتفاقی افتاده که این شرکت به یکباره ۲ میلیارد تومان افزایش قیمت داده است؟ قیمت جهانی خودرو چقدر است؟ آن طرف مرز خودرو فول آپشن حدود ۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تا ۲ میلیارد تومان است، اما چرا اینجا باید به قیمت ۴ میلیارد به دست مصرفکننده برسد؟»
وی در پیشبینی خود از وضعیت بازار خودرو تا تابستان سال جاری، بیان کرد: «اگر عرضه به اندازه کافی باشد و نیاز بازار را تامین کند، افزایش قیمت نخواهیم داشت؛ اما اگر عرضه کم باشد و شرکتها هم قیمتها را افزایش دهند، در بازار نوسان خواهیم داشت. همچنین عوامل مختلفی مانند نرخ تورم، سیاستهای اقتصادی دولت و تنشهای منطقهای در وضعیت قیمتها اثر دارند. در کشور ما خودرو به کالای سرمایهای تبدیل شده و کوچکترین خبر مثبت یا منفی در بازار خودرو اثرگذار است. درحال حاضر مصرفکننده سراغ بازار خودرو نمیآید، چون منتظر نتیجه مذاکرات است.»