تیتر امروز

محمدهاشمی فرد: وقتی ایران نفت دارد، اما برق ندارد/ تکرار دردناک خام‌فروشی
در گفت و گو با کارشناس تجارت بین الملل مطرح شد

محمدهاشمی فرد: وقتی ایران نفت دارد، اما برق ندارد/ تکرار دردناک خام‌فروشی

در برنامه گفت و گوی اقتصادی از استودیوی تلویزیونی «دیدارنیوز» با حضور دکتر محمد هاشمی‌فرد، کارشناس تجارت بین‌الملل، چالش بزرگ ایران در زنجیره جهانی خلق ثروت مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
مجید ابهری: چرا توبه‌ تتلو را نمی‌پذیرید/ کسانی که از ایران رفتند عزت اجتماعی می‌خواستند نه پول/ ۱۰ سال دیگر جمعیت ایران ۴۲ میلیون نفر می‌شود
بررسی پدیده تتلیتی‌ها و مهاجران افغانستان با یک آسیب شناس اجتماعی

مجید ابهری: چرا توبه‌ تتلو را نمی‌پذیرید/ کسانی که از ایران رفتند عزت اجتماعی می‌خواستند نه پول/ ۱۰ سال دیگر جمعیت ایران ۴۲ میلیون نفر می‌شود

در دومین برنامه از سلسله برنامه «تیتر» میزبان دکتر مجید ابهری، استاد دانشگاه و آسیب شناس اجتماعی بودیم؛ با او درباره امیر تتلو، مهاجران افغانستانی و ماجرا‌های ورزشگاه تراکتور تبریز صحبت کردیم...

مدیریت افکارعمومی؛ حلقه مفقوده تیم رسانه‌ای دولت

دو چیز طیره عقل است:"دم فرو بستن به وقت گفتن و گفتن به وقت خاموشی" این حکایت سعدی مصداق عینی بی تدبیری و انفعال تیم رسانه‌ای دولت در حادثه انفجار بندر شهید رجایی بخاطر قصور در انجام روشنگری و تنویر افکار عمومی است.

کد خبر: ۱۸۳۴۹۰
۱۰:۰۴ - ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۴

مدیریت افکارعمومی؛ حلقه مفقوده تیم رسانه‌ای دولت

دیدارنیوزـ *فرشاد محسن زاده: دو چیز طیره عقل است:"دم فرو بستن به وقت گفتن و گفتن به وقت خاموشی" این حکایت سعدی مصداق عینی بی تدبیری و انفعال تیم رسانه‌ای دولت در حادثه انفجار بندر شهید رجایی بخاطر قصور در انجام روشنگری و تنویر افکار عمومی است.

رسوایی‌های یک ماه اخیر تیم رسانه‌ای دولت در ماجرای شهرام گیت"معاون پارلمانی سابق دولت و شل کن سفت کن‌های خبررسانی انتصاب محسن اسماعیلی بعنوان جایگزین همزمان دبیری و ظریف نشانه‌های بارز سر درگمی و بلاتکلیفی تیم رسانه‌ای و شورای اطلاع رسانی دولت در مدیریت جریان رسانه‌ای رسمی کشور است.

آنجا که باید خبر‌های منتشره نظیر سفر شهرام دبیری به قطب جنوب را اطلاع رسانی و روایت‌ها و تصاویر نشر داده شده خود دبیری و همراهانش را تایید کند دم فرو می‌بندند و خاموشی اختیار و حتی از دیوار بلند حاشا بالا می‌روند و در ماجرای انتصاب اسماعیلی که باید تا حصول اطمینان کامل صبر پیشه کنند پیش از موعد لب به سخن و سپس به خاطر اطلاعات "نادقیق" تکذیب و دو روز بعد پس از افتضاح اولیه همان اطلاعات نادقیق (مبهم)، دقیق و منتشر می‌شود!

در ماجرای انفجار بندر شهید رجایی نیز شورای عریض و طویل اطلاع رسانی و تیم رسانه‌ای دولت با بودجه فربه شده که به همراه هزاران فعال رسانه‌های دولتی ایرنا، ایران، ایلنا، ایسنا، شانا، پانا، روابط عمومی ها، سایت‌ها و پایگاه‌های خبری مستقیم و غیرمستقیم در اختیار دارد باز هم میدان رقابت رسانه‌ای را به رقبا باخته و منفعلانه نظاره گر این رویداد بزرگ خبری بودند.

تیم رسانه‌ای و شورای اطلاع رسانی حجیم و پروار شده دولت بجای اینکه مدیریت جریان سازی خبر حادثه و بالطبع مدیریت و اقناع افکار عمومی نگران جامعه و اجماع سازی رسانه‌ای را از طریق رسانه‌های دولتی تحت مدیریت بدست بگیرد خود نیز دچار سراسیمگی و آشفتگی شده به نحوی که بزرگترین رسانه دولتی یعنی ایرنا حتی در انتشار خبر اولیه وقوع انفجار از رسانه‌های داخلی همچون خبرگزاری تسنیم جا مانده بود.

حال اینکه ایرنا قدیمی‌ترین خبرگزاری دولت و کشور بواسطه بهره مندی از امکانات رسانه‌ای قابل ملاحظه و تجارب سنوات ماضی به وقت بروز رویداد‌های ویژه خبری در گستره ملی و منطقه‌ای، حوادث و بحران‌های طبیعی و غیر طبیعی نظیر سیل، زلزله، انفجار، ناآرامی‌های گسترده و ... با تشکیل ستاد ویژه خبری به همراه شرح وظایف مشخص و سیاست‌های مبتنی بر مصالح و منافع ملی همواره بعنوان رسانه اوانگارد جریان سازی خبری را در اختیار می‌گرفت که البته در این مورد خاص ضعف این رسانه رسمی بسیار مشهود است.

اهمیت حادثه عظیم انفجار بندر شهید رجایی به همراه حساسیت امنیتی و حجم تلفات و صدمات جمع کثیری از هموطنان و میزان خسارات مالی گسترده در این برهه و شرایط خاص تاریخی کشور در خلاء اطلاع رسانی دقیق زمینه ساز جولان فیک نیوز‌ها و فضای ملتهب رسانه‌ای و در نهایت انحراف و اضطراب افکار عمومی در غیاب جریان اطلاع رسانی معتبر می‌شود؛ بنابراین در چنین شرایط خطیر خبری نقش رسانه‌های دولتی و رسمی نظیر ایرنا که باید هماهنگ با شورای عالی اطلاع رسانی بعنوان رکن اصلی تیم رسانه‌ای دولت در مدیریت و اقناع افکار عمومی از طریق ارائه اطلاعات درست پر رنگ باشد، حلقه مفقوده‌ای است که مستلزم آسیب شناسی مدیریت رسانه‌ای و بازنگری نحوه فعالیت تیم رسانه‌ای دولت از جمله خبرگزاری رسمی کشور در فرصت مناسب است.

بدیهی است مدیریت رسانه‌ای هنگام بحران و جریان سازی خبری حرفه‌ای مبتنی بر واقع گرایی هوشمندانه حتی مهمتر از مدیریت خود بحران است چرا که بحران پدید آمده و حادثه پس از وقوع از اراده انسان تقریبا خارج است، اما اقناع و مدیریت افکارعمومی با هدف پیشگیری از بحران‌های بالقوه را می‌توان با اطلاع رسانی به موقع و جریان سازی صحیح خبری در دست گرفت امری که در این حادثه از نگاه سیاستگذاران عالی شورای اطلاع رسانی و تیم رسانه‌ای دولت و رسانه‌های زیر مجموعه آن به وضوح مغفول مانده است.

*  روزنامه نگار

ارسال نظرات
امروز پنجشنبه ۰۱ خرداد
امروز پنجشنبه ۰۱ خرداد
امروز پنجشنبه ۰۱ خرداد
امروز پنجشنبه ۰۱ خرداد
پرطرفدارترین ها