تیتر امروز

روایت دیدارنیوز از نشست مدرنیته، معنویت و صلح در اندیشه «داریوش شایگان»/ نعمت الله فاضلی: داریوش شایگان، سوژه لیبرال صلح‌طلب ایرانی است
گردهمایی به همت «انجمن علمی مطالعات صلح ایران»؛

روایت دیدارنیوز از نشست مدرنیته، معنویت و صلح در اندیشه «داریوش شایگان»/ نعمت الله فاضلی: داریوش شایگان، سوژه لیبرال صلح‌طلب ایرانی است

نشست «مدرنیته، معنویت و صلح در اندیشه داریوش شایگان» به همت «انجمن علمی مطالعات صلح ایران» در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.
ماجرای واگذاری ایران‌خودرو به بخش خصوصی/ چین در پی تلافی تعرفه‌های ترامپ/ درآمد مالیاتی ۳۰ همتی دولت از خودرو‌
مجله اقتصادی دیدارنیوز با اجرای لیلا قصاب‌زاده

ماجرای واگذاری ایران‌خودرو به بخش خصوصی/ چین در پی تلافی تعرفه‌های ترامپ/ درآمد مالیاتی ۳۰ همتی دولت از خودرو‌

این چهارمین برنامه مجله اقتصادی دیدارنیوز است که با اجرای لیلا قصاب‌زاده به بررسی آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در هفته گذشته می‌پردازد و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم شما مخاطبان گرامی...
نامه را پاره کردم
افاضات اضافه

نامه را پاره کردم

عوام الملک این هفته به دلیل حادثه تلخ و مرگبار برای اتوبوس دانش‌آموزان دختر در کرمان، حرفی با خواص ندارد و نامه‌اش به مسعود را پاره کرده است.
لبنیات از سفره‌ها برچیده می‌شود؟

چرا محصولات لبنی دوباره گران شد؟/ جبران کسری از جیب مردم

موضوع گرانی چندباره قیمت محصولات لبنی مطرح و در حال اجراست و هیچ نهاد و سازمانی پاسخگوی آن نیست. در بازار محصولات لبنی به اندازه نیاز و گا‌ها در برخی موارد بیشتر از نیاز بازار وجود دارد و تولیدات به اندازه‌ای است که روی دست تولید کننده مانده و چون بازار برای صادرات بسیار محدود است، تولید کننده ناگزیر با گران کردن محصولاتش هم می‌خواهد به تولید ادامه بدهد هم کسری تامین مالی و نقدینگی بخش تولید را از جیب مردم مصرف کننده جبران می‌کند.

کد خبر: ۱۷۸۷۶۳
۱۱:۴۵ - ۲۷ دی ۱۴۰۳

چرا محصولات لبنی دوباره گران شد؟/ جبران کسری از جیب مردم

دیدارنیوز: هنوز موضوع کمبود و گرانی روغن در بازار مشخص نشده که صنعت لبنیات کشور اقدام به افزایش قیمت برخی از محصولات کرده است؛ افزایش قیمتی که قرار است در ادامه سیاست‌های گذشته باز هم بخش دیگری از مردم را از خوردن لبنیات محروم کند.

قیمت مصوب محصولات لبنی غیر تنظیم بازاری که سهم مهمی در سبد خانوار دارند به فاصله کمتر از سه ماه دوباره افزایش یافته و مصرف کنندگان را با شوک قیمتی مواجه کرده است.

این در حالی است که درصد تغییرات میزان مصرف اقلام خوراکی توسط مردم ایران در ۱۰ سال گذشته به شدت کاهش چشمگیری داشته است و زنگ خطر فقر در زمینه تامین مایحتاج سفره‌های مردم به صدا درآمده است.

البته قیمت‌های غیر تنظیم بازاری سال‌هاست که به بهانه آزاد بودن قیمت‌ها و تعیین سلیقه‌ای آن هر چند ماه یکبار با نوسان تازه قیمتی مواجه می‌شود و این بار سنگین تورم بر دوش خانوار‌ها را بیشتر می‌کند.

چرا محصولات لبنی دوباره گران شد؟/ جبران کسری از جیب مردم

گرانی چندباره لبنیات؛ دلیل آن چیست؟

حالا موضوع گرانی چندباره قیمت محصولات لبنی مطرح و در حال اجراست و هیچ نهاد و سازمانی پاسخگوی آن نیست. همانطور که اشاره شد موضوع آزادسازی قیمت‌ها دلیلی بر گرانی‌های چندباره و سلیقه‌ای تولیدکنندگان است؛ از این‌رو هرازگاهی برای جبران این کسری‌ها در تامین نقدینگی، تولیدکنندگان به دنبال افزایش ناگهانی قیمت‌ها هستند.

لبنیات به عنوان مواد غذایی مورد نیاز سفره‌های مردم نیز از این سیاست بی نصیب نمی‌مانند و همواره تولید کنندگان این صنعت راهی برای گرانی محصولات خود دارند.

گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد که خامه ۱۰۰ گرمی که در تابستان امسال ۱۶۵۰۰ تا ۱۹ هزار تومان بود، اکنون به قیمت ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۲۷ هزار تومان به فروش می‌رسد. قیمت شیر موز و شیر کاکائو پاکتی کوچک نیز در روز‌های اخیر افزایش یافته و از ۱۵ هزار تومان به ۱۸ هزار تومان رسیده است. قیمت ماست ساده و همزده نیز با افزایش همراه شده و تقریباً عمده محصولات لبنی که مشمول قیمت مصوب نیستند، گران شده‌اند.

این نشان می‌دهد که در بازار محصولات لبنی به اندازه نیاز و گا‌ها در برخی موارد بیشتر از نیاز بازار وجود دارد و تولیدات به اندازه‌ای است که روی دست تولید کننده مانده و چون بازار برای صادرات بسیار محدود است، تولید کننده ناگزیر با گران کردن محصولاتش هم می‌خواهد به تولید ادامه بدهد هم کسری تامین مالی و نقدینگی بخش تولید را از جیب مردم مصرف کننده جبران می‌کند.

ناهماهنگی در بازار و فشار گرانی بر مصرف کننده

این قیمت‌ها نشان از افزایش ۶ تا ۱۰ درصدی برخی از محصولات لبنی غیر تنظیم بازاری دارد. شاید همه مردم از این نوع محصولات لبنی استفاده نکنند، اما در نهایت تاثیر مستقیم بر زنجیره مصرف خواهد گذاشت. از سوی دیگر چهار قلم محصولات لبنی (شامل پنیر UF ۴۰۰ گرمی، ماست دبه ۲.۵ کیلوگرمی، شیر یک لیتری کم‌چرب و شیر نایلونی ۹۰۰ گرمی) تنظیم بازاری هم جوابگوی نیاز مصرف مردم نیست و به ناچار باید به سراغ خرید و مصرف سایر محصولات لبنی بروند که این یعنی ناهماهنگی در بازار و تحمیل گرانی بر مصرف کننده.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی