تیتر امروز

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ گانتس: خودمان زمان و شیوه پاسخ را تعیین می‌کنیم
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

حمله ایران به اسرائیل/ گانتس: خودمان زمان و شیوه پاسخ را تعیین می‌کنیم

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...
محمدرضا نجفی منش، دبیر انجمن قطعه سازان در گفت‌وگو با "دیدارنیوز":

بیکاری در انتظار صنعت خودروسازی/ ۳۷درصد نیرو‌های خط سازه تعدیل شدند

نجفی منش، دبیر انجمن قطعه سازان گفت: بیکاری در این صنعت شروع‌شده است و اکنون ۳۷ درصد نیرو‌های خط سازه تعدیل شدند و درصورتی‌که برای اصلاح این روند، فکر اساسی مدنظر قرار نگیرد، این خط به‌طورکلی تعطیل خواهد شد.

کد خبر: ۱۷۸۶۲
۱۳:۳۳ - ۱۴ دی ۱۳۹۷

دیدارنیوزـ مژگان فرجی: ماه‌هاست که گفته می‌شود خودروسازان برای تولید خودرو با مشکل تأمین مواد اولیه و قطعات مواجه هستند و در بعضی از موارد برای تأمین، آن‌ها در عمل بدون راه‌حل مانده‌اند و یا تأمینشان با هزینه‌های بسیار زیادی انجام می‌شود.

بر اساس گزارشی که خبرگزاری ایرنا منتشر کرده است در آذرماه امسال ۳۸ هزار و ۲۷۵ دستگاه سواری، ۶۱ دستگاه ون، ۲ هزار و ۹۴۹ دستگاه وانت، ۱۴۸ دستگاه مینی‌بوس و میدل باس، ۱۲ دستگاه اتوبوس و ۷۰۰ دستگاه کامیونت، کامیون و کشنده در کشور تولید شده که در مقایسه با آذرماه پارسال، درمجموع بیش از ۷۱ درصد کاهش داشته است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت هم با توجه به مشکلات صنعت خودروسازی کشور اعلام کرده است، تولید 2 خودروساز عمده، به‌شدت پایین آمده است و از اوایل امسال با افت تولید روبرو شدیم.

خودروسازان دلیل آن را به قطعه سازان حواله می‌دهند، قطعه سازان هم با توجه به افزایش نرخ ارز و نوسانات آن، مدعی افزایش چند برابری هزینه تأمین مواد اولیه و ساخت قطعات و درنهایت ناتوانی خودروسازان در پرداخت هزینه‌ها و بدهی به واحدهای تولیدی شده‌اند و نسبت به‌احتمال ورشکستگی این صنعت بزرگ کشور در صورت حل نشدن مشکلات مالی و عدم تزریق نقدینگی هشدار داده‌اند.

 روح‌الله بابایی صالح، نماینده مجلس دراین‌باره تأکید کرده است که «با توجه به حجم بالای اشتغال‌زایی توسط قطعه سازان، باید دولت اهتمام جدی در حل مشکلات آنان داشته باشد زیرا در حال حاضر بزرگ‌ترین معضل کشور بیکاری جوانان است که زمینه‌ساز مشکلات اجتماعی می‌شود، لذا با توجه به نقش قطعه سازان در حل این معضل، باید از آن‌ها به‌صورت جدی حمایت‌شده و با گروه‌هایی که برای این قشر از صنعت مشکل ایجاد کرده و تلاش می‌کنند رقیبان را از گردونه تولید خارج کنند به‌طورجدی برخورد شود.»

شکی وجود ندارد که آثار اجتماعی توقف در تولید، بیکاری است که این مسئله می‌تواند صنعت فوق را به مرحله «رکود تورمی» وارد کند و بدون شک خروج از این شرایط بسیار سخت خواهد بود.

محمدرضا نجفی منش، دبیر انجمن قطعه سازان در گفت‌وگو با دیدار نیوز درباره میزان تأثیر نگرانی‌های قطعه سازان بر تولید خودرو گفت: مسئله مورداشاره برعکس باید دیده شود، به این معنا که تولید خودروبر قطعه‌سازی تأثیر گذارده است.

وی دراین‌باره تصریح کرد: قطعه سازان، چهار مشکل عمده دارند که اولین آن، شامل به روزنشدن قیمت‌ها با توجه به افزایش نرخ مواد اولیه است. بر همین اساس برای آن‌ها تولید مقرون‌به‌صرفه نیست. علاوه بر این با توجه به اینکه خریدهایشان به‌صورت نقدی انجام می‌شود یا باید پیش‌پرداخت دهند، بنابراین درصورتی‌که پرداخت‌های خودروسازان طولانی شود، تولید غیرممکن خواهد بود چراکه برای ادامه کار، پرداخت‌ها باید حداکثر یک‌ماهه انجام شود.

نجفی منش در ادامه تأکید کرد: مشکل بعدی قطعه سازان، تأمین مواد اولیه داخلی یا خارجی است که در خصوص داخلی، قیمت‌ها به‌شدت بالا رفته و خارجی‌ها هم در کنار افزایش قیمت، امکان تهیه آن‌ها به دلیل موانعی که بر سر راه خرید گذارده‌اند، به‌سادگی انجام نمی‌شود. آخرین دردسر قطعه سازان هم این است که بازپرداخت خریدهای نسبی که صورت گرفته را چند برابر کرده‌اند که این مسئله خود سبب ورشکستگی شرکت‌ها خواهد شد.

وی درباره بیکاری در این صنعت یادآور شد: بیکاری در این صنعت شروع‌شده است و اکنون ۳۷ درصد نیرو‌های خط سازه تعدیل شدند و درصورتی‌که برای اصلاح این روند، فکر اساسی مدنظر قرار نگیرد، این خط به‌طورکلی تعطیل خواهد شد.

نجفی منش درباره اصلاح این روند بیان کرد: علاوه برمواردی که در بالا مورداشاره قراردادم، برای بهبود این روند بهتر آن است تا بانک مرکزی خریدهای قبلی که انجام، تحویل و فروخته‌شده است را با نرخ همان زمان تصحیح کند تا فروشندگان خارجی که ایرانیان به آن‌ها بدهکار محسوب می‌شوند، دچار مشکل نشوند و بتوانند کار خود را دنبال کنند. علاوه بر این، مواد اولیه به‌صورت سهل و آسان در اختیار تولیدکننده قرار گیرد.

دبیر انجمن قطعه سازان درباره افزایش قیمت خودرو در کشور اظهار داشت: قیمت خودرو بستگی به مواد اولیه ورودی، دستمزد و نرخ ارز دارد، وقتی این موارد در بازار، افزایش پیدا می‌کند، به‌طور طبیعی بالا می‌رود و در کل، بازار قیمت خودرو را تعیین می‌کند و درصورتی‌که ارزش کالا را مناسب نداند آن را نمی‌پذیرد.

نجفی منش درباره میزان افزایش نرخ مواد اولیه افزود: قیمت مواد اولیه بیش از چهار برابر شده است و به‌طور مثال، آلومینیوم ۶ هزارتومانی، ۲۶ هزار تومان فروخته می‌شود، بنابراین درصورتی‌که قیمت خودرو از نرخ فعلی پایین‌تر باشد، زیان است، کما اینکه از ابتدای سال تا به امروز ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به خودروسازان زیان واردشده است.

وی درباره کاهش خرید خودرو نسبت به‌پیش از قیمت‌های کنونی خاطرنشان کرد: کاهش خرید به این دلیل است که متقاضیان در انتظار کم شدن قیمت هستند، اما در همین شرایط هم در صورت نیاز خرید صورت می‌گیرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
کشور بی قانون
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
0
0
به هر دری میزنن تا افزایش قیمت ماشینها رو توجیح کنن
عبدا...
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
0
1
پس کو آن شعار هایی که می گفتند ما در صنعت خودرو سازی داریم ملی میشیم حالا آقای روحانی هی شعار بده تحریم اثر نداشته و کلاه گشاد سر مردم بگذارند . آقای نجفی نترسید چون این دو دو غول صنعت خودرو سازی در کشور دولتی است نمی گذارند زمین بخورد شما نگران نباشید امثال روحانی و ۰۰۰ بلدند چطور این ورشکستگی را چطور از حلقون مردم بیرون بکشند . کسی نیست بداد مردم برسه؟؟؟؟!!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
0
1
این خودروسازها آدم بشو نیستند. الان وقتشه دولت خودشو بکشه کنار تا اونا هرچی دلشون میخواد انجام بدهند. بالاخره یک نفر هم پیدا میشه که خودروسازی در کشور را بدون حاشیه پیش ببرد.
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی