تیتر امروز

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/
گفت و گوی دیدار با یک حقوقدان درباره "طرح نور"

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/"روحانی" مکلف شد مانع ورود زنان بدون حجاب به ارتش شود

اجرای "طرح نور" بهانه‌ای شد تا دیدارنیوز با دکتر امیرمحمد قدوسی، حقوقدان و وکیل یک گفت‌وگوی را انجام دهد که نتیجه آن تولید یک "ویدیوکست" بود، که می‌بینید.
سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
کمپین سه شنبه‌های بدون خودرو در تهران

پشتکار آقای شهردار

News Image Lead

خیلی‌ها گمان می‌کردند حضور با دوچرخه و وسایل حمل و نقل عمومی شهردار تهران در محل کار، نمایشی است که یکی، دوبار اتفاق افتاده و همچون فعالیت‌های اجتماعی بسیاری از مدیران، زود فراموش می‌شود.

کد خبر: ۱۷۷۶۶
۱۰:۳۹ - ۱۲ دی ۱۳۹۷

دیدارنیوز ـ  پیروز حناچی که از همان روزهای نخست نشستن بر مسند شهردار تهران، نشان داد جنسی متفاوت از سایر شهردارانی که پایتخت تاکنون به خود دیده دارد. اوکمپین سه شنبه‌های بدون خودرو و تلاش برای بهبود محیط زیست شهر را به عنوان یک رفتار ضروری اجتماعی در سیاست های جدی کاری خود قرار داد. اکنون با گذشت چندین هفته از آغاز حرکتی تازه برای فرهنگ سازی در توجه به محیط زیست شهری، دیدن دوچرخه سواری‌های آقای شهردار برای بسیاری از شهروندان تبدیل عادت شده است. این اتفاق مهم در حالی رخ می دهد که سال ها و دهه هاست آلودگی هوا و ترافیک، معضلی جدی برای پایتخت نشینان است و همگان نیز بر ضرورت تلاش برای رفع آن تاکید دارند، اما در مقام عمل کمتر مسئولی در پی آن بوده تا با ممارست، در پی نهادینه کردن الگوی رفتاری صحیح میان شهروندان باشد. حرکت شهردار تهران در نهادینه شدن دوچرخه سواری در پایتخت با اینکه با انتقاد برخی افراد و گروه‌ها که برخی آنان از قضا خود زمانی سکاندار مدیریت تهران بودند، قرار گرفت، اما از سوی دیگر عمده جوانان در فضای مجازی تصاویر دوچرخه‌ سواری او را با رویکردی مثبت دست به دست کردند.

وعده های خوب آقای شهردار

دیروز و همزمان با چندمین هفته از اجرای کمپین سه‌شنبه های بدون خودرو با حضور شهردار تهران، فرصتی دست داد تا تعدادی از نمایندگان رسانه ها با شهردار و البته جمعی از شهروندان و علاقه مندان دوچرخه‌سواری در پایتخت هم‌رکاب شوند. «پیروز حناچی» همچون هفته‌های گذشته با ظاهری متناسب با دوچرخه سواری از ابتدای صبح در میدان ولیعصر و میان شهروندان حاضر شد و نمایندگان رسانه‌ها نیز به ثبت و مخابره این اتفاق خوب فرهنگی در تهران پرداختند. در دوچرخه سواری این هفته شهردار تهران، آرش میلانی، ريیس کمیته محیط زیست شورا، و برخی از مدیران شهرداری او را به اتفاق جمعی از شهروندان همراهی ‌کردند تا دایره دوچرخه سواران سه شنبه های تهران بزرگ‌تر از همیشه شود. شهردار تهران اما در بخشی از جریان دوچرخه سواری خود در گفت‌وگو با خبرنگاران از رایزنی و مذاکره با شرکت‌های دانش بنیان برای حل آلودگی هوای تهران خبر داد و گفت: اگر به وضعیت سلامتی مردم تهران نگاهی بیندازید، می‌بینید که وضعیت خوبی نیست. وی با بیان اینکه دیابت نوع دو ، فشار خون و... سلامتی مردم تهران را تهدید می‌کند ، گفت: 70 درصد آلودگی هوای تهران، مربوط به وسایل نقلیه شخصی است و می‌بینید که برای ارتقاي سلامتی مردم راهی به غیر از کنار گذاشتن خودروی شخصی نداریم و باید استفاده از حمل و نقل عمومی و پیاده روی و ... در دستور کار مردم قرار گیرد. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر گرانی دوچرخه گفت: الان تولید کنندگان دوچرخه پای کار آمدند و ما نیز باید کمک کنیم که دوچرخه‌های باطری‌دار با قیمت پایین‌تر ارائه شود و با شرکت‌های دانش بنیان نیز در این خصوص مذاکره کردیم اما راهش این است که این دوچرخه‌ها در ایران تولید شود و تکنولوژی‌اش به داخل کشور منتقل شود. تولید باطری دوچرخه در ایران آغاز شده اما فراگیر نیست و ما باید به سمت استفاده از دوچرخه‌های عادی، برقی، و موتور برقی به جای استفاده از موتورهای کاربراتوری که میزان آلایندگی‌شان بالاست، برویم و آن‌ها را جایگزین کنیم.حناچی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا شهرداری یارانه خرید دوچرخه می‌دهد نیز گفت: به شکل یارانه نه، اما باید تلاش کنیم که دوچرخه‌ ارزان به دست مردم برسد که یا به شکل کرایه‌ای خواهد بود و یا در ایستگاه‌های شهرداری خواهد بود که توسط بخش خصوصی راه اندازی می‌شود و سعی می‌کنیم قیمت تمام شده که به دست مردم می‌رسد کاهش یابد. وی در پاسخ به درخواست شهروندی برای تردد با اتوبوس اظهار کرد: ما سه هزار دستگاه اتوبوس کم داریم ولی چشم با اتوبوس هم تردد می‌کنم.

توجه به محیط زیست و ضرورت همراهی مردم

اتفاق خوب سه شنبه‌های بدون خودرو در تهران و جدی شدن حضور مسئولان برای دعوت از مردم برای کمک به بهبود محیط زیست شهر اما در حالی اتفاق می‌افتد که تلاش برای ایجاد شرایط زندگی بهتر وظیفه تک تک افرادی است که در شهر معاش می‌کنند. اکنون با حضور جدی مسئولان شهری و اجرای برنامه هایی برای کاهش آلودگی های شهری ، حضور و مشارکت شهروندان برای تحقق اهداف این برنامه ها ضروری تر از همیشه شده است و اگر همراهی مردم نباشد، نمی توان به بهبود آینده شهر امیدوار بود. امروزه دوچرخه‌ سواری مسئولان با هدف فرهنگ‌سازی در کشورهای پیشرفته دنیا رایج است و بارها تصاویری از دوچرخه ‌سواری مقامات عالی ‌رتبه این کشورها را دیده‌ و با خود فکر کرده‌ایم چرا در سرزمین ما ایران که تقریبا همه کلان شهرهای آن با معضل کشنده آلودگی هوا درگیر هستند، به جز موارد انگشت‌شمار، مدیر و مسئولی را نمی‌یابیم که حاضر شود خودروی خود را کنار بگذارد و گاه از دوچرخه و وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کند؟ امروز اگر کشورهایی مثل هلند، دانمارک، سوئد و نروژ بهترین عملکردها را در حوزه رونق دوچرخه‌سواری دارند، به این دلیل است که مسئولان این کشورها سوار دوچرخه می‌شوند و از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند. حتی در دیدار اخیر نخست‌ وزیر دانمارک و ريیس جمهوری فرانسه، نخست وزیر دانمارک با دوچرخه به استقبال امانوئل مکرون رفت و از او درخواست کرد که هر دو با هم سوار دوچرخه شوند و در شهر تردد کنند. خوب که فکر کنیم، یادمان خواهد افتاد که در بسیاری مواقع، با اشتراک گذاشتن تصاویر دوچرخه‌سواری فلان شهردار یا ريیس‌جمهور در شهرهای اروپایی یا ترددشان با مترو، اتوبوس و مینی‌بوس به محل کار، به تعریف و تمجید از آن می‌پردازیم و حال که قرار است فرهنگی در مدیریت داخلی خودمان نهادینه شود، از توصیف و تبلیغ آن سرباز می زنیم؟ این توقع زیاد نیست که سایر مسئولان و مدیران در رده‌های مختلف حداقل یک روز در هفته همانند شهردار، خودرو را کنار گذاشته و با دوچرخه و یا یکی از وسایل حمل و نقل عمومی در سطح شهر تردد کنند؛ چراکه بی‌شک این اقدام ولو نمادین در ترویج این فرهنگ در جامعه تاثیرگذار است. به طور قطع هیچ یک از ما نمی‌توانیم دیگری را به کار نیکی تشویق کنیم مگر اینکه خودمان در آن مسیر پیشرو باشیم. مسئولان نیز نمی‌توانند مشارکت مردم را برای حل معضل مهم آلودگی هوا در تهران یا سایر شهرها جلب کنند، مگر اینکه خود به توصیه‌های‌شان عمل کنند و سفارش‌ها قالب دستوری نداشته باشد. تنها در این شرایط است که فضای اعتماد و در نتیجه وحدت عمل برای ترک خودروهای تک‌‌سرنشین و ترویج دوچرخه‌سواری شکل می‌گیرد. مشکلات کلانشهر تهران آن‌قدر زیاد است که شمار آن از دست همه در رفته و در چنین شرایط بایسته و لازم است با حمایت از حرکت های اجتماعی و فرهنگی سازنده همچون سه شنبه های بدون خودرو تلاش كنيم تا فردای این شهر برای زندگی نسل های بعد بهتر و قابل تحمل تر شود.

 

منبع: قانون/۱۲ دی ۹۷

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی