تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
عدم اجرای انسداد سایت‌های خدمات گردشگری

فیلتر داخلی گردشگری

News Image Lead

توسعه صنعت گردشگری به عنوان منبع مهمی در ایجاد درآمد‌های پایدار در عمده کشور‌های دنیا پذیرفته شده است و رونق گردشگری و زمینه سازی برای جلب توریسم داخلی و خارجی همواره به عنوان یک سیاست جدی در کشور‌ها دنبال می‌شود

کد خبر: ۱۷۶۸۰
۱۰:۴۹ - ۱۱ دی ۱۳۹۷

دیدارنیوز ـ توسعه صنعت گردشگري به عنوان منبع مهمي در ايجاد درآمدهاي پايدار در عمده كشورهاي دنيا پذيرفته شده است و رونق گردشگري و زمينه سازي براي جلب توريسم داخلي و خارجي همواره به عنوان يك سياست جدي در كشورها دنبال مي شود. اين در حالي است كه در كشورما با وجود نياز روز افزون به رونق گردشگري با هدف كاهش اتكا به درآمدهاي نفتي و البته همه وعده ها و شعارهايي كه در زمينه جذب توريسم مطرح مي شود، در عمل اتفاق هايي مي‌افتد كه نتيجه معكوس دارد و دورنماي صنعت گردشگري كشور را تار و مبهم مي كند. يكي از اين اتفاق ها در روزهاي اخير رخ‌داد و ليستي بلند بالا از سايت هاي فعال در حوزه گردشگري با عنوان «غيرمجاز» منتشر شد و خبر از مسدود شدن فعاليت آن‌ها مي داد. اين در شرايطي بود كه فعاليت سايت هاي گردشگري و تبليغات و اطلاع رساني هايي كه در خصوص ظرفيت ها و پتانسيل هاي جذب توريسم دارند، نقش مهمي در توسعه صنعت گردشگري كشور دارد. در اين نامه، شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی خطاب به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ۷۰ سایت غیر مجاز در حوزه اقامتگاه‌های غیرهتلی را معرفی کرده بود كه پس از آن برخی از مدیران سایت‌های گردشگری و رزرو اقامتگاه اعلام کردند سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در تماس با مدیران این سایت‌ها به آن‌ها مهلت داده‌ که در صورت حذف نکردن نام «اقامتگاه‌های غیر هتلی» از سایت‌ خود، آن‌ها را فیلتر خواهد کرد. با وجود تعیین مهلت برای این کسب‌ و کارها، سایت «وادیرو» که در زمینه رزرو اقامتگاه به صورت آنلاین فعالیت دارد، فیلتر شد. این اقدام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و فیلتر شدن یکی از کسب ‌و کارهای آنلاین در این حوزه در حالی اتفاق افتاده است که از ۲۵ آذر معاونت حقوقی ریاست جمهوری به تمامي دستگاه‌های اجرایی در بخشنامه‌ای اعلام کرده بود که هیچ یک از آن‌ها حق ندارند شکایت خود از کسب‌وکارهای مجازی را بدون ارجاع به کمیته رفع موانع کسب‌وکارهای الکترونیکی به طور مستقیم به دادستانی ارسال کنند.

اعتراض سايت هاي خدمات گردشگري

طي روزهاي گذشته و متعاقب انتشار نامه اي كه در آن درخواست فيلترينگ برخي سايت هاي خدمات گردشگري شده بود، برخي از متوليان اين سايت ها با اعتراض نسبت به نگارش نامه فيلترينگ، از تماس هاي تلفني با آن‌ها براي توقف فعاليت هاي‌شان خبر داده اند. مدیر یکی از سایت‌های گردشگری در همين باره از تماس تلفنی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و تهدید به فیلترینگ در صورت حذف نشدن اقامتگاه‌های غیرهتلی خبر داده و گفته است:«به ما گفته شد مجاز نیستیم تعدادی از اقامتگاه‌ها را ارائه دهیم و باید آن‌ها را از سایت خود حذف کنیم. در غیر این صورت فیلتر می‌شویم». او در پاسخ به این سوال که غیرمجاز خواندن فعالیت استارت‌آپ‌های این حوزه بر چه اساسی است و این سایت‌ها برای فعالیت باید چه مجوزهایی دریافت کنند، به ديجياتو اظهارداشته است:«استدلال مسئولان سازمان این است که در این حالت، اقامتگاه غیرهتلی یا خانه کرایه داده می‌شود و این‌کار مجاز نیست. در صورتی که چنین قانونی وجود ندارد. کرایه کوتاه مدت اقامتگاه غیرهتلی در فضای آنلاین و آفلاین در حال رخ دادن است و سازمان میراث فرهنگی بدون اینکه قانونی مبنی بر خلاف بودن این‌کار داشته باشد، اذعان دارد که این فعالیت قانونی نیست».

فيلترينگ را متوقف كنيد!

اما اقدام عجيب در مسدود كردن سايت هاي فعال گردشگري، روز گذشته با واكنش وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات مواجه شد و نماینده وزیر ارتباطات در کارگروه رفع موانع کسب‌ و کارهای مجازی، با ارسال نامه‌ای خطاب به معاون حقوقی رییس جمهوری، خواستار جلوگیری از فیلترینگ سایت هايی شد که توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تهدید به فیلتر شده بودند. بر اساس متن نامه ای که امیر ناظمی، نماینده وزیر ارتباطات در کارگروه کاهش موانع کسب ‌و کارهای مجازی در توییتر خود منتشر کرده است، این تصمیم سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برخلاف احکام شیوه‌نامه تشکیل و نحوه عمل کارگروه کاهش موانع کسب ‌و کارهای مجازی از طریق ساماندهی و کاهش شکایات دستگاه‌ها به طرفیت آن‌ها بوده است. نماینده وزیر ارتباطات در کارگروه کاهش موانع کسب ‌و کارهای مجازی در این نامه درخواست کرده است تا معاون حقوقی رییس جمهور به عنوان رییس این کارگروه با قید فوریت و استفاده از ظرفیت‌های قانونی موجود و تعامل میان دستگاه‌های دولتی، ذی ‌نفعان و دعوت از نمایندگان بخش خصوصی در خصوص فیلترینگ سایت‌های رزرو اقامتگاه‌های غیر هتلی تصمیمات لازم را پیش از فیلترینگ بگيرد.نماینده وزارت ارتباطات در کارگروه رفع موانع کسب‌وکارهای مجازی در نامه خود به معاون حقوقی رییس جمهوری تاکید کرده است که بر اساس ماده ۳ شیوه‌نامه تشکیل و نحوه عمل کارگروه کاهش موانع کسب‌وکارهای مجازی، شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی که وابسته به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است، باید درخواست خود را برای رسیدگی به کمیته تخصصی این کارگروه ارائه و دلایل خود را برای فیلترینگ این سایت‌ها بیان کند. همچنین باید امکان دفاع نمایندگان این سایت‌ها بر اساس تبصره ماده ۹ این شیوه نامه فراهم شود.به گفته ناظمی، مطابق با ماده ۱۰ این شیوه‌نامه برای شکایت دستگاه‌ها از کسب‌وکارهای مجازی، باید مورد شکایت در این کارگروه بررسی شده و ‌نامه‌ای برای آن صادر شود. نماینده وزیر ارتباطات تاکید کرده است در صورت فیلتر شدن این سایت‌ها، این اقدام نه تنها بر خلاف مصوبه هیات وزیران مورخ ۳ بهمن ۱۳۹۶ است، بلکه موجب عدم هماهنگی دستگاه‌های دولتی در مواجهه با کسب‌وکارهای نوپا می‌شود. ناظمی همچنین تاکید کرده است در صورت فیلتر شدن چنین کسب‌وکارهایی به علت ناکارآمدی کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه و طولانی بودن روند رسیدگی قضایی،بسیاری از کسب‌وکارهای ایجاد شده نابود می‌شوند.

برداشتن موانع رشد گردشگري

اقدام اخير در محدود سازي فعاليت سايت هاي گردشگري در حالي صورت گرفته كه كشورمان بيش از هر زمان ديگري نيازمند اقدامات حمايتي در اين حوزه است. توسعه فعاليت‌هاي استارت‌آپي و توجه به معرفي ظرفيت‌هاي گردشگري از جمله نكاتي است كه بايد با حمايت دستگاه‌هاي دولتي به رونق گردشگري در كشور كمك كند. بر اساس آمار سازمان گردشگری، سهم صنعت گردشگری ایران از تولید ناخالص داخلی، حدود 119 میلیون دلار (معادل 2.4 درصد) است که پیش‌بینی می‌شود در سال 1402، به چهار درصد افزایش یابد. همچنین در حال حاضر، 475 هزار ایرانی در صنعت گردشگری و صنایع مرتبط با آن مشغول به کارند که این میزان، 1.2 درصد از کل نیروی کار فعال در ایران را تشکیل می‌ دهد و بر اساس برنامه‌ های دولت باید تا سال 1402 به 3.2 درصد افزایش پیدا کند. مطابق آمارهای منتشر شده از سوی سازمان جهانی گردشگری، گردشگری ایران در سال گذشته ۱۲ درصد رشد داشته، درحالی‌که رشد جهانی گردشگری چهار درصد بوده است. شاید به‌همین دلیل، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه گردشگری طی سال 95، رشدی 20 تا 30 درصدی را به‌همراه داشته است. با این‌ حال براساس اعلام ريیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری، طی دو سال گذشته، آمار ورود گردشگران خارجی به کشور تنها 4.6 دهم درصد گردشگران دنیا بوده است. به‌ گفته بسیاری از صاحبنظران داخلی و خارجی، توان بالقوه گردشگری در ایران بسیار بالاست و حتی می‌تواند با درآمد حاصل از صادرات نفت برابری کند. در همين رابطه سازمان جهانى گردشگرى و يونسكو نیز، ايران را به‌ دليل برخوردارى از جاذبه‌هاى متعدد گردشگری، جزو ۱۰ كشور اول دنيا به‌لحاظ ورود گردشگر حساب می‌ کنند. در چنين شرايطي اقدام به فيلترينگ سايت هاي خدمات گردشگري نقطه اي تاريك در فعاليت‌هاي سازمان متولي امر گردشگري محسوب مي‌شود كه لازم است تجديد نظري جدي در خصوص اجراي سياست هاي اين حوزه داشته باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی