این که انجام کدام بازیها حرام و کدام بازیها جایز است از گذشته در میان مسلمانان بحث داغی به حساب میآید.
دیدارنیوز: این که انجام کدام بازیها حرام و کدام بازیها جایز است از گذشته در میان مسلمانان بحث داغی به حساب میآید. همه مسلمانان در چنین مواقعی به نظرات مراجع تقلید رجوع میکنند. مراجع تقلید نظرات مشخصی را در زمینههای مختلف، ازجمله فناوری و دیجیتال دارند.
بازیهای کامپیوتری هم با توجه به این که رواج زیادی بین جوانان و نوجوانان دارند، باید از نظر حرام یا جایز بودن دستهبندی شوند. کدام بازیهای کامپیوتری حرام هستند؟ بازیهای کامپیوتری حرام چه خصوصیات و ویژگیهایی دارند؟ در این مطلب دیدگاه مراجع تقلید در این خصوص را بررسی خواهیم کرد.
برای این که بدانیم بازیهای کامپیوتری حرام هستند یا خیر، باید نظرات مراجع تقلید را در این باره جویا شویم. مراجع تقلید از گذشته و با ظهور تکنولوژیهای مدرن، نظرات مختلفی را در خصوص برخی مسائل ارائه دادهاند. با توجه به این که امروزه بازیهای کامپیوتری به شدت در بین جوانان و نوجوانان رخنه کردهاند، باید دید که نظر مراجع تقلید در مورد این نوع بازیها چیست. نظرات مراجع تقلید در خصوص بازیهای رایانهای و به طور کلی مسائل دیگر، میتواند روی تغییر عادات ناسالم در جامعه موثر باشد.
معیارها و عوامل گوناگونی روی نظر مراجع تأثیرگذار هستند. هر چه که هست بسیاری از افراد دوست دارند بدانند که از نظر شرعی، انجام بازیهای کامپیوتری چه حکمی دارد. برای این که نظرات مراجع تقلید در خصوص بازیهای کامپیوتری را بهتر درک کنیم، ابتدا دانستن چند مفهوم ضروری است. این مفاهیم را در ادامه مطلب بررسی خواهیم کرد.
از نظر فقهای شیعه، لعب به عملی بیفایده گفته میشود. به طور کلی هر کاری که فایده خاصی نداشته باشد را لعب میگویند. از سوی دیگر لغو هم به عملی گفته میشود که مورد توجه قرار نمیگیرد. دلیل این مورد توجه قرار نگرفتن هم دقیقا همان بیفایده بودن است. اصولا هر عملی که فایده خاصی نداشته باشد از نظر فقها لغو محسوب میشود.
عمل لهو هم میتواند لعب و هم لغو باشد. برای مثال بازی کردن قمار در صورتی که بدون برد و باخت باشد، لهو یا لغو نیست. با این حال لعب محسوب میشود. در واقع یعنی شاید کاری در عین سرگرمی، فایده هم داشته باشد، اما از نظر اسلامی آن فایده حرام باشد.
همچنین لیست بازیهای مجاز و اخبار گیم را از اینجا ببینید این سایت اخبار گیمها و بازیهای مختلف را در وب سایت خود قرار میدهد.
تفریح در تعریف تفاوت بسیار زیادی با لهو و لعب دارد. تفریح کاملا عقلانی است و برای استراحت و شادابی روح و بدن نیاز است. در همه شرعیات مقدس هم به تفریح سالم اشاره شده است. با این حال نباید تفریح با لهو و لعب اشتباه گرفته شود. ممکن است بسیاری از افراد، انجام عمل حرام را به عنوان تفریح قلمداد کنند که کاملا اشتباه و مغلطه است.
انجام بازیهای کامپیوتری به خودیخود حرام نیست. از نظر مراجع تقلید در صورتی میتوان بازی کامپیوتری را حرام دانست که برخی فاکتورها را داشته باشند. به طور کلی انجام بازیهایی که خصوصیات زیر را داشته باشند، جایز نیست:
برخی بازیهایی که دارای صحنههای شهوتبرانگیز هستند.
آن دسته از بازیهایی که خلاف عرف و قانون هستند.
تمامی بازیهایی که محتوای آن به اسلام و مسلمانان توهین میکند.
بازیهایی که دارای نمادهای ضداسلامی و ... دارند. برای مثال برخی بازیها در جهت ترویج صهیونیست یا شیطانپرستی هستند.
بازیهایی که در آنها بازنده مجبور به پرداخت چیزی با ارزش مادی به برنده میشوند.
هر کدام از بازیهای کامپیوتری که شروط فوقالذکر را دارا باشند از نظر فقه اسلامی حرام محسوب میشوند. بنابراین انجام این نوع بازیها برای مسلمانان معتقد جایز نیست.
هر کدام از مراجع تقلید با توجه به تکلیف شرعی که بر دوش خود دارند، نظراتی را در خصوص بازیهای کامپیوتری ارائه دادهاند. مکارم شیرازی در مورد بازیهای رایانهای، اظهار میکند که در صورت وجود صحنههایی، مثل اهانت به پرچم و نمادهای اسلامی در بازیهای کامپیوتری، انجام آنها اشکال شرعی دارد. همچنین وجود صحنههای جنسی و مستهجن در بازیهای کامپیوتری، باعث میشود تا انجام آن نوع بازیها حرام باشد.
حتی بازیهایی که باعث ایجاد مشکل در سیستم عصبی میشوند هم از نظر مکارم شیرازی، دارای اشکال شرعی هستند. به همین دلیل او بازی کلش اف کلنز را حرام میداند. دلیل آن هم وجود تبعات و مفاسد بعدی برای فرد با انجام این نوع بازیهاست. جالب است بدانید که مکارم شیرازی با روانشناسان و جامعهشناسان هم در خصوص این نوع بازیها جلسات متعددی برگزار میکنند تا فتواهای بهروز و مناسبی داشته باشند.
حجت الاسلام صانعی هم درخصوص بازیهای کامپیوتری، نظر مشابهی دارند. ایشان انجام بازیهای کامچیوتری را اگر پای قمار در میان نباشد، بدون مشکل میدانند. با این حال اگر بازیهای کامپیوتری باعث غافل شدن از انجام واجبات و انحراف ذهنی شوند، مشکل شرعی خواهند داشت.
حجتالاسلام سیستانی هم با بازیهای کامپیوتری که دارای صحنههای جنسی و شهوتبرانگیز هستند، مخالفت دارند و انجام آنها را با توجه به این که انسان را به فکر گناه میاندازند، حرام میدانند. همچنین ایشان اعتقاد دارند که بازیهایی که دارای مضامینی با عنوان سخره گرفتن عقاید بزرگان اسلام و دین هستند را هم حرام میدانند.
حجتالاسلام نوری همدانی هم در این خصوص نظر مشابهی دارند. ایشان اعتقاد دارند که اگر بازیهای ویدئویی، فرد را از واقعیات زندگی دور کنند، مشکل شرعی دارند. حتی بسیاری از انیمیشنها با واقعیات زندگی سازگاری ندارند و باعث خیالپردازی میشوند. به همین دلیل اگر بازیها یا انیمیشنها اگر وقت زیادی را از انسان نگیرند، مشکلی ندارند، اما اگر وقت انسان را بگیرند، ضرر داشته و دارای اشکال شرعی هستند.
در این خصوص نمیتوان لیست بلندبالایی از بازیها را ردیف کرد و دقیقا گفت که کدام بازیها حرام هستند. همانطور که ملاحظه کردید، نظر اغلب مراجع تقلید مشابه یکدیگر است. آنها به صورت کلی موضوع را بیان کردهاند و مصادیق آن را میتوان در بازیهای کامپیوتری مختلفی پیدا کرد. با علم به این نظرات، باید بازیهای ویدئویی را مورد بررسی جدی قرار دهید. در صورتی که بازی ویدئویی دارای خصوصیات اعلامشده از سوی مراجع تقلید باشد، انجام آن دارای اشکال شرعی بوده و حرام به حساب میآید.
به طور کلی بازیهای کامپیوتری اگر فکر و ذکر انسان را درگیر کرده و او را از یاد خدا غافل کنند، اشکال شرعی دارند. اغلب مراجع تقلید در این خصوص اتفاق نظر دارند. در صورتی که بازی ویدئویی دارای صحنههای جنسی باشد، انجام آن برای مسلمانان حرام است. همچنین ممکن است برخی بازیها دارای نمادها یا محتوای ضد اسلام باشند. انجام این نوع بازیها هم از نظر شرعی برای مسلمین حرام است.
حتی برخی بازیهایی که دارای صحنههای خشونتآمیز هستند، باعث تحریک عصبی میشوند. انجام این نوع بازیها هم از نظر مراجع تقلید، جایز نیست. به هر حال قبل از این که یک بازی ویدئویی را انجام دهید، حتما باید خصوصیات آن را با نظرات مراجع تقلید بسنجید تا از حرام بودن یا نبودن آن اطمینان حاصل کنید.