دیدارنیوز در یک ویژه برنامه با موضوع صدور بیانیه مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه و محکومیت حمله اسرائیل گفت و گوی تلفنی را با آیت الله ایازی، عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه قم انجام داد که میبینید و میخوانید.
دیدارنیوز-ـحسین جعفری: پس از صدور بیانیه مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم در محکومیت جنایت اسرائیل در به شهادت رساندن یحیی سنوار با تعابیری، چون "رژیم خونریز و کودککش اسرائیل بیش از یک سال است دست از کشتار مردم غزه برنداشته و با وجود محکومیتهای جهانی و فریادهای اعتراضی که در غالب کشورهای جهان علیه او وجود دارد که به پشتوانه برخی کشورها، همچنان به کشتار زنان، کودکان و مردم بیدفاع غزه ادامه میدهد".
ویدیو این گفت و گو را می توانید اینجا ببیند.
بنظر میرسد این بیانیه تعبیر به همدلی و وفاق شده و عامل همافزایی گردد، اما شیوه برخورد تند برخی از منتقدان با پاراگراف آخر این بیانیه مبنی بر"تنها راه حلصلح پایدار، تشکیل دو دولت مستقل و بازگشت اسرائیل به مرزهای قانونی است. "نشان داد که میتوان از وفاق نیز برای کوبیدن اهل وفاق بهره برد و بجای گفتوگو و تبیین و روشنتر کردن مواضع با تهمت و تندی بر آتش شقاق دمید.
تنظیم وقت برای انجام مصاحبه با آیت الله درباره این بیانیه و حواشی پس از آن روز جمعه انجام شد، اما ایران در سحرگاه ۵ آبان شاهد حملات تجاوزگرایانه رژیم جانی و ضد بشریت اسرائیل به خاک کشور بود و طبیعی بود که اولین سوال به این حمله اختصاص داشت.
آیت الله ایازی با محکومکردن این تجاوز به خاک ایران اعلام کرد که هیچ کسی تردیدی در غاصب و جنایتکار و کودک کش بودن رژیم اشغالگر اسرائیل ندارد.
او درباره پیشنهاد ذیل بیانیه توضیح داد که این پیشنهاد عیناً مواضع و همراهی و موافقت مقامات دولت سیزدهم از جمله وزیر فقید امیرعبداللهیان در سازمان ملل است و هرگز بمنزله برسمیت شناختن رژیم غاصب اسرائیل نیست بلکه رعایت این معناست که وقتی در فضای نظام بین الملل سخن میگوییم باید به گونهای سخن گفته شود که به کاهش تنش ختم شود و در داخل از تقابلها بکاهد که این رویکرد هم به نفع مردم است و هم به نفع نظام؛ و میتواند کمککند تا کشور از این وضعیت بحرانی خارج شود. در واقع پیشنهاد مجمع در راستای همان رای امیرعبداللهیان در سازمان ملل و تلاش باقری بود.
این مدرس حوزه درباره برخی عکس العملها نسبت به بیانیه مجمع معتقد است که این روشها با ادب قرآن و دین مطابقت نداشته و سیاستی که از قرآن و اهل بیت فهم میشود سیاست جنگ طلبی نیست و روشن است که مساله مقاومت نیز مساله دفاع است نه جنگ افروزی.
این استاد حوزه توصیه میکند اگر مفاد بخشی از بیانیه برای برخی از افراد سوال برانگیز بود بهتر است که سوال کنند و در گفتوگو به دنبال پاسخ باشند نه اینکه هیاهو راه انداخته و با ادبیات همیشگی شان تهمت و برچسب بزنند، کاری که با شان یک انسان مسلمان در تغایر است.
ایازی باور دارد علت برخی از این هیاهوها، تندیها و جمع شدنها به حمایت مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم در انتخابات ریاست جمهوری از پزشکیان و همچنین به نقد صریح اعضای اینمجمع درباره اظهار نظر اخیر یکی از آقایان مبنی بر اینکه "اگر نصف عالَم کشته شوند، برای رسیدنِ به مقصد میارزد" برمی گردد و اینکه این هیاهوها به نوعی تسویه حساب با مجمع است.
او وضعیت کشور را در آستانه بحران جدی دانست و لذا توصیه میکند بجای دعوت به ایجاد تنش و تشدید تقابلها و دعوت به حمله پیش دستانه به گونهای سخن و رفتار شود از تنشها کاسته شود و توجه کنند که این پیشنهادات تند کشور را به فقر و فلاکت بیشتر میرساند.
این مدرس حوزه خطاب به منتقدان بیان کرد که به سنت حوزه برگردیم و گفتوگو را به جنجال و تهمت ترجیح دهیم، زیرا شان حوزههای علمیه بحث و گفتگوی منطقی است نه سر و صدا راه انداختن.
با توجه به اشاره آیت الله ایازی به سنت حسنه گفتوگو در حوزههای علمیه، دیدار اندیشه آمادگی خود را برای برگزاری گفتوگو میان ایازی و میرباقری درباره "مبانی دینی ادعای جناب میر باقری" اعلام میدارد.