تیتر امروز

آمادگی فراجا برای اجرای لایحه حجاب/ اعلام شرایط توقف جنگ در لبنان/ افزایش نجومی شهریه رشته پزشکی دانشگاه آزاد
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

آمادگی فراجا برای اجرای لایحه حجاب/ اعلام شرایط توقف جنگ در لبنان/ افزایش نجومی شهریه رشته پزشکی دانشگاه آزاد

این سی‌ و نهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
فیاض زاهد:مطهری با گشت ارشاد سراغ زنان نرفت/گذاشتن پزشکیان مقابل آن پنج نفر یعنی یک از پنج بزرگتر است/منتظر حضور یک زن از مشهد برای انتخابات بعدی باشید
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک استاد دانشگاه:

فیاض زاهد:مطهری با گشت ارشاد سراغ زنان نرفت/گذاشتن پزشکیان مقابل آن پنج نفر یعنی یک از پنج بزرگتر است/منتظر حضور یک زن از مشهد برای انتخابات بعدی باشید

جامعه پلاس در یکی دیگر از برنامه های خود یک بار دیگر به سراغ فیاض زاهد، استاد دانشگاه و جامعه شناس رفت و با او درباره موضوع وفاق ملی و سرمایه های اجتماعی گفت و گو کرد که می خوانید.
انتظارات فعالان محیط زیست از دولت چهاردهم (قسمت اول)

انتخابات و بحران‌هایی که معطل سیاست نمی‌مانند

آنچه بعد از این در باکس "انتظارات فعالان و کارشناسان محیط زیست از دولت چهاردهم" می‌بینید، خواسته‌ها و مطالباتی است که قرار است توسط همین افراد نگارش شده و در دیدارنیوز منتشر شود.

کد خبر: ۱۶۷۴۸۳
۱۷:۲۱ - ۰۲ تير ۱۴۰۳

 

انتخابات و بحران‌هایی که معطل سیاست نمی‌مانند

دیدارنیوزـ *مهرداد جهانگیری: یک هفته بیشتر تا انتخابات ریاست‌جمهوری باقی نمانده و ظرف همین چند روز تکلیف قوه مجریه ایران برای چهار سال آینده مشخص می‌شود.فضای عمومی جامعه هنوز آنقدر‌ها درگیر انتخابات نشده است. به بیان بهتر؛ سیاست و بحران‌های ناشی از انسداد سیاسی در ایران چنان سایه‌ای بر تمام شئون زندگی ما انداخته که بخش قابل توجهی از جامعه متأثر از همین فضا، انگیزه‌ای برای مشارکت در انتخابات ندارد.

علاوه بر این انسداد سیاسی، کمپین تبلیغاتی نامزد‌ها نیز هنوز نتوانسته‌اند به مشکلات اساسی کشور پاسخ بدهند. وضعیت محیط زیست یکی از همین بحران‌هاست که تاکنون در برنامه انتخاباتی نامزد‌ها جایگاه خاصی نداشته است. از نامزد‌های این انتخابات می‌خواهم به صورت شفاف راجع به این چند مورد مشخص پاسخ دهند:

یک: در چهارده سال گذشته و در دوران سه رئیس جمهور، دو طرح احداث پالایشگاه خصوصی و احداث مجتمع پتروشیمی در اطراف منطقه حفاظت‌شده #میانکاله خون فعالان محیط زیست و ساکنان منطقه را به جوش آورد. هردوی این پروژه‌ها با تلاش فعالان محیط زیست متوقف شد. اما چه تضمینی هست که در دولت بعد بار دیگر و با طرحی مشابه، شاهد تکرار این ماجرا‌ها نباشیم؟

دو: بحران اشتغال و عدم توسعه‌ی متوازن شمال کشور، اصلی‌ترین دستاویز طراحان این طرح‌های مخرب بوده تا با دست گذاشتن روی آن، بخشی از افکار عمومی و ساکنان منطقه را متقاعد به همراهی با خود سازند. نامزد‌های انتخابات چه برنامه‌ای برای حل بحران اشتغال این مناطق، بدون دست درازی به محیط زیست و تخریب گسترده‌ی آن دارند؟

سه: موضوع انتقال آب از دریای خزر به مناطق کویری، یکی دیگر از این طرح‌های پرحاشیه و آسیب‌زاست. این در حالی‌ست که به دلیل کمبود آب در شرق #مازندران، برای اولین بار در تاریخ، کشت شالی در مزارع برخوردار از آب عمومی ممنوع شد و بسیاری از کشاورزان منطقه را با بحران معیشتی مواجه ساخت.

برنامه نامزد‌ها برای جلوگیری از ادامه این روند مخرب چیست؟

از فعالان محیط زیست و دغدغه‌مندان اقصی نقاط کشور می‌خواهم که در ادامه‌ی این رشته توییت، معضلات زیست محیطی منطقه خود را بصورت مصداقی بیان کنند تا بتوانیم در یک هفته‌ی پیش رو نامزد‌های انتخابات را وادار به پاسخگویی شفاف کنیم.

*روزنامه نگار

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی