تیتر امروز

انتخابات ۸ تیر؛ زاکانی به بخش خصوصی تکیه می‌کند/ کواکبیان: کسی با حجاب مخالفتی ندارد، زور و باتوم جواب نمی‌دهد
انتخابات ریاست جمهوری و تبلیغات نامزد‌ها (بروز رسانی می‌شود)

انتخابات ۸ تیر؛ زاکانی به بخش خصوصی تکیه می‌کند/ کواکبیان: کسی با حجاب مخالفتی ندارد، زور و باتوم جواب نمی‌دهد

انتخابات ریاست جمهوری هشتم تیرماه در ایران در حالی برگزار می‌شود که شورای نگهبان تنها صلاحیت شش نامزد از مجموع ۸۰ نفر را تایید کرده است. مصطفی پورمحمدی، مسعود پزشکیان، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی،...
نیابت فقها فقط در حوزه بیان حکم است نه امر حکمرانی/ ضمانت باور‌های دینی فقط تبشیر و انذار است نه استفاده از قدرت حکومت!
در چهارمین برنامه دیدار اندیشه با محمد هرندی، استاد دانشگاه، محقق و دین‌پژوه مطرح شد:

نیابت فقها فقط در حوزه بیان حکم است نه امر حکمرانی/ ضمانت باور‌های دینی فقط تبشیر و انذار است نه استفاده از قدرت حکومت!

چهارمین برنامه دیدار اندیشه به ادامه گفت‌وگو با محمد هرندی استاد دانشگاه، محقق و دین پژوه در خصوص ارتباط امر حکمرانی با دین و دینمداران اختصاص داشت. این گفت و گوی جذاب را بخوانید و ببینید.

چگونه قلبی سالم داشته باشیم؟

بیماری‌های قلبی_عروقی، اولین عامل مرگ در جهان به حساب می‌آید و تغذیه در کاهش ابتلا به این بیماری‌ها نقش بسزایی دارد.

کد خبر: ۱۶۵۹۴۵
۱۸:۴۵ - ۰۳ خرداد ۱۴۰۳

چگونه قلبی سالم داشته باشیم؟

دیدارنیوز: برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی_عروقی باید «سبک زندگی مناسب» و «رژیم غذایی سالم» داشته باشیم.

به نقل از ایسنا، آترواسکلروز، پرفشاری خون، بیماری ایسکمی قلبی، بیماری عروق محیطی و نارسایی قلبی جزو بیماری‌های قلبی_عروقی به حساب می‌آیند. افراد بالای دو سال به منظور جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی_عروقی باید «سبک زندگی مناسب» و «رژیم غذایی سالم» داشته باشند.

رژیم غذایی «مدیترانه‌ای» برای پیشگیری و کنترل بیماری‌های قلبی_عروقی توصیه می‌شود. افزایش مصرف تعداد میوه و سبزیجات با تأکید بر سبزیجات ریشه‌ای و سبز و غلات سبوس‌دار از ویژگی‌های این رژیم به حساب می‌آید. همچنین مصرف ماهی‌های چرب (سرشار از امگا۳)، مصرف کمتر گوشت قرمز و تأکید بر گوشت بدون چربی، کاهش مصرف لبنیات پرچرب، مصرف زیاد آجیل و حبوبات، استفاده از روغن زیتون، کانولا، گردو یا مارگارین مخلوط با روغن کلزا یا روغن بذر کتان توصیه می‌شود. به طور کلی، این الگوی غذایی سرشار از میوه‌ها و سبزیجات، محصولات لبنی کم چرب، غلات سبوس‌دار، ماهی، آجیل، بادام زمینی و حاوی مقادیر کم پروتئین حیوانی و قند است.

بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، کاهش مصرف پروتئین‌های حیوانی پرچرب مانند گوشت و لبنیات پرچرب ضروری است. دریافت فیبر و آنتی‌اکسیدان نیز از اهمیت فراوانی برخوردار است؛ میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات و غلات کامل منابع عمده فیبر هستند.

کنترل استرس نیز در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی _ عروقی اثرگذار است. استرس منجر به تولید هورمون‌هایی می‌شود که ضربان قلب، فشار خون و قابلیت تحریک قلب را افزایش می‌دهند.

همچنین دیابت نیز در ابتلا به بیماری‌های قلبی _ عروقی نقش دارد و یک عامل خطر مستقل برای بیماری‌هایی از این دست به حساب می‌آید. انواع دیابت، خطر بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهند.

کنترل وزن در پیشگیری از بیماری‌های قلبی _ عروقی نقش دارد. به عبارت دیگر، چاقی با ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی ارتباط مستقیم دارد و حتی کاهش وزن اندک می‌تواند در کنترل این بیماری‌ها مؤثر باشد.

محدودیت مصرف نمک و پیشگیری از کمبود ویتامین D ضروری است. به منظور پیشگیری از کمبود ویتامین D، مصرف یک پرل ۵۰هزار واحدی ویتامین دی به صورت ماهانه توصیه می‌شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی