تیتر امروز

نیابت فقها فقط در حوزه بیان حکم است نه امر حکمرانی/ ضمانت باور‌های دینی فقط تبشیر و انذار است نه استفاده از قدرت حکومت!
در چهارمین برنامه دیدار اندیشه با محمد هرندی، استاد دانشگاه، محقق و دین‌پژوه مطرح شد:

نیابت فقها فقط در حوزه بیان حکم است نه امر حکمرانی/ ضمانت باور‌های دینی فقط تبشیر و انذار است نه استفاده از قدرت حکومت!

چهارمین برنامه دیدار اندیشه به ادامه گفت‌وگو با محمد هرندی استاد دانشگاه، محقق و دین پژوه در خصوص ارتباط امر حکمرانی با دین و دینمداران اختصاص داشت. این گفت و گوی جذاب را بخوانید و ببینید.
انتخابات ۸ تیر؛ ادای احترام پزشکیان به شهدا/ پورمحمدی: درباره بزرگی کوروش تردید ندارم
انتخابات ریاست جمهوری و تبلیغات نامزد‌ها

انتخابات ۸ تیر؛ ادای احترام پزشکیان به شهدا/ پورمحمدی: درباره بزرگی کوروش تردید ندارم

انتخابات ریاست جمهوری هشتم تیرماه در ایران در حالی برگزار می‌شود که شورای نگهبان تنها صلاحیت شش نامزد از مجموع ۸۰ نفر را تایید کرده است. مصطفی پورمحمدی، مسعود پزشکیان، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی،...

راهنمای انتخاب شیرآلات آزمایشگاهی ضد اسید

در این مقاله، همه اطلاعات لازم برای انواع شیرآلات آزمایشگاهی، کاربرد و محل نصب هر کدام ارائه شده و با مطالعه کامل می‌توانید شیر‌های مناسب را انتخاب و خریداری کنید.

کد خبر: ۱۶۵۸۹۲
۱۴:۵۴ - ۰۲ خرداد ۱۴۰۳

راهنمای انتخاب شیرآلات آزمایشگاهی ضد اسید

دیدارنیوز: همان طور که سیستم کابینت بندی یا سکوبندی آزمایشگاهی با خانگی متفاوت است، تاسیسات و شیرآلات آزمایشگاهی نیز کاملا با شیرآلات خانگی و به اصطلاح معمولی یکسان نیستند. با علم به نیازی که در آزمایشگاه احساس می شود و مواد شیمیایی که مدام مورد استفاده قرار می گیرند، شیرآلات آزمایشگاهی طراحی شده اند.

نصب شیرهای آب و گاز مخصوص آزمایشگاه مطابق آیین نامه ها استانداردها در آزمایشگاه ها الزامی است. شیرهای آب و گاز آزمایشگاهی انواع مختلفی دارند که با توجه به محل نصب و کاربرد باید مدل مناسب انتخاب شود.

با توجه به ضرورت این موضوع، مطالب منتشر شده درباره سینک و شیرآلات آزمایشگاهی ضد اسید در مجله علمی سایت royaniran.com جمع بندی و در این مقاله ارائه شد. با مطالعه این مقاله می توانید شیر آب و گاز آزمایشگاهی مناسب را برای آزمایشگاه خود انتخاب کنید.

انواع شیرآلات آزمایشگاهی

شیرهای آزمایشگاهی برای کنترل جریان سیالات در آزمایشگاه شامل آب و گازهایی مانند متان، هلیوم، هوا و ازت استفاده می شوند. پرکاربردتری شیرآلات آزمایشگاهی شیرهای آب و گاز متان هستند که تقریبا در همه آزمایشگاه ها نصب می شوند. سایر گازها بیشتر برای آزمایشگاه های تخصصی تر که همواره نیاز به گازهایی مانند نیتروژن، و هلیوم دارند، مورد استفاده قرار می گیرند. در آزمایشگاه هایی که کاربرد کمی دارند از کپسول های مخصوص آن ها استفاده می کنند.

به طور کلی انواع شیرآلات آزمایشگاهی شامل موارد زیر است که هر کدام انواع مختلفی دارند که در ادامه معرفی و بررسی می شوند.

  • شیرهای آب
  • شیرهای گاز متان
  • شیرهای خلا
  • شیرهای هوا
  • شیرهای ازت

ویژگی مهم شیرآلات آزمایشگاهی

همه انواع شیرآلات آزمایشگاهی از فولاد ضد زنگ ساخته شده اند. بدنه شیرهای آب و گاز آزمایشگاهی از پوششی سفید رنگ که ضد اسید است پوشیده شده است. مهم ترین ویژگی شیرآلات آزمایشگاهی ضد اسید بودن آن ها است. بنابراین در اثر برخورد با اسیدها، سایر مواد خورنده و بخارات آن ها آسیب نمی بینند. نصب شیرآلات خانگی در آزمایشگاه اشتباه بزرگی است. این شیرآلات در برابر اغلب مواد شیمیایی مقاومتی ندارند و سریع از بین می روند.

تفاوت شیرهای آب و گاز آزمایشگاهی

بر اساس قرارداد جهانی در همه آزمایشگاه ها شیرهای گاز متان به رنگ زرد و شیرهای آب رنگ سبز هستند. برخی از شیرها مانند شیرهای زیر شلفی یا دیواری آب و گاز از نظر ظاهری ممکن است به یکدیگر شباهت داشته باشند. بنابراین با دیدن رنگ زرد و سبز قابل شناسایی هستند.

شیرهایی که کمتر رایج اند مانند شیر خلا، به رنگ سفید و شیر سایر گازها مانند نیتروژن و هلیوم به رنگ آبی هستند.

راهنمای انتخاب شیرآلات آزمایشگاهی ضد اسید

انواع شیر آب آزمایشگاهی ضد اسید

شیرهای آب آزمایشگاهی ضد اسید مناسب با محل نصب و نحوه استفاده در انواع مختلفی ساخته و به فروش می رسند.

راهنمای انتخاب شیرآلات آزمایشگاهی ضد اسید

انواع شیر آب آزمایشگاهی ضد اسید شامل موارد زیر است:

  • شیر آب مخلوط رومیزی که به آب گرم و سرد متصل هستند. این شیرهای به صورت تک پایه و دوپایه تولید می شوند. نازل این شیرها متفاوت است و در انواع بلند ناودانی، منحنی، بلغاری و ... در بازار وجود هستند.
  • شیر آب ساده رومیزی فقط به آب سرد متصل است. مانند مدل مخلوط نازل های متفاوتی دارد.
  • شیر آب مخلوط دیواری ضد اسید با انواع نازل های S شکل و ناودانی کوتاه که به آب سرد و گرم متصل است. این شیرهای مناسب بالای سینک شست و شو هستند.
  • شیر آب زیر شلفی ساده مناسب نصب روی شلف های سکوبندی آزمایشگاه
  • شیر آب زیر شلفی دو قلو با شیر کنترل معکوس
  • نازل آب مخصوص زیر هود شیمی
  • شیر کنترل آب سبز رنگ مخصوص نصب روی بدنه هود
  • شیر مخصوص آب مقطر

در مواردی که سینک شست و شو روی میز وسط قرار دارد از شیرهای رومیزی ساده یا مخلوط استفاده می شود. اما در مواردی که سکوی شست و شو از یک سمت به دیوار متصل است می توان از انواع شیرهای دیواری مخلوط نیز استفاده کرد.

انواع شیر گاز آزمایشگاهی ضد اسید

برخی از انواع شیرهای گاز آزمایشگاهی از نظر ساختاری شباهت زیادی به شیرهای آب دارند. تفاوت آن ها شیر کنترل است که در شیر گاز به رنگ زرد است، مانند شیرهای گاز و آب زیر شلفی که ساختار یکسانی دارند.

راهنمای انتخاب شیرآلات آزمایشگاهی ضد اسید

انواع شیرهای گاز ضد اسید آزمایشگاهی شامل موارد زیر است:

  • شیر گاز زیر شلفی
  • شیر گاز رومیزی ساده
  • شیر گاز رومیزی 90 درجه یک طرفه
  • شیر گاز رومیزی دو قلو 90 درجه
  • شیر گاز رومیزی دوطرفه 180 درجه
  • شیر گاز پیشانی
  • خروجی گاز مخصوص زیر هود شیمی
  • شیر کنترل گاز مخصوص هود شیمی

در آزمایشگاه ها انواع شیر گاز آزمایشگاهی ضد اسید زیر شلفی، خروجی گاز و شیر کنترل مخصوص هود شیمی کاربرد بیشتری دارند.

خرید شیرهای آزمایشگاهی از شرکت های معتبر تامین تجهیزات آزمایشگاهی

باید تاسیسات آزمایشگاه ها مطابق ضوابط و استانداردها باشد. این مهم نه تنها بر هدر نرفتن انرژی تاثیر دارد، بلکه رعایت نکردن ان جان پرسنل آزمایشگاه ها را در خطرات جدی قرار می دهد. شیرآلات آزمایشگاهی ضد اسید بخش از تاسیسات آزمایشگاه به شمار می آیند. شیرآلات آزمایشگاهی باید از برندهای معتبر مانند شیرآلات لابو استفاده شوند. یک تکنسین متخصص باید این شیرآلات را در محل های مناسب به صورت امن نصب کند تا در آینده نشتی به وجود نیاید. نشتی ها خصوصا نشتی گاز در آزمایشگاه بسیار خطرناک است به به دلیل وجود مواد آتش زا امکان انفجار بالا می رود.

در این مقاله، همه اطلاعات لازم برای انواع شیرآلات آزمایشگاهی، کاربرد و محل نصب هر کدام ارائه شد. با مطالعه کامل این مقاله می توانید شیرهای مناسب را انتخاب و خریداری کنید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
امروز يکشنبه ۲۷ خرداد
امروز يکشنبه ۲۷ خرداد
امروز يکشنبه ۲۷ خرداد
امروز يکشنبه ۲۷ خرداد
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی