تیتر امروز

بچه‌ها! نخندین!
افاضات اضافه

بچه‌ها! نخندین!

عوام‌الملک در هفته‌ای که گذشت از حمایت مردم و خواص از یک طرح جدید نوشته و ترانه‌ای هم به گوشش رسیده که می‌گفت: "بچه‌ها! نخندین!"
یادداشتی از صلاح الدین هرسنی

اسرائیل و شمارش معکوس برای انتظار سخت

صلاح الدین هرسنی، کارشناس و تحلیلگر ارشد مسائل بین‌الملل درباره ترور سردار رضی موسوی در دمشق یادداشتی با عنوان «اسرائیل و شمارش معکوس برای انتظار سخت» منتشر کرده که در ادامه می‌خوانید.

کد خبر: ۱۶۰۳۸۲
۱۱:۵۸ - ۰۶ دی ۱۴۰۲

اسرائیل و شمارش معکوس برای انتظار سخت

دیدارنیوز _ دکتر صلاح الدین هرسنی*

عصر روز دوشنبه ۲۵ دسامبر، اسرائیل به واسطه شلیک ۳ موشک از آسمان جولان، محل حضور سردار موسوی در منطقه «زینبیه» دمشق را مورد هدف قرار داد که منجر به شهادت این فرمانده سپاه پاسداران شد.

سردار سید‌رضی موسوی از مستشاران باسابقه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه بود و تلاش داشت بخشی از ماموریت‌های عمق استراتژیک سپاه قدس در سوریه را اجرایی کند. در این ارتباط، حسین امیر‌عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به شهادت سردار موسوی اعلام کرد: «تل‌آویو منتظر شمارش معکوس سخت باشد.»

شمارش معکوس سخت برای اسرائیل به معنای آن است که ایران پاسخ متقابلی را در قبال این اقدام در دستور کار قرار خواهد داد. طبق انتظارات این پاسخ تقابلی یا باید همچون پاسخ به شهادت سردار سلیمانی در ۸ ژانویه ۲۰۲۰ در قالب حملات موشکی این‌بار نه در پایگاه «عین‌الاسد» بلکه به مواضع اسرائیل در شمال آن باشد یا آنکه به واسطه فراخوان جنگ ایران به گروه‌های مقاومت علیه اسرائیل انجام شود. در واقع می‌توان گفت که هر‌گونه شمارش معکوس سخت برای اسرائیل نه به معنای رویارویی مستقیم، بلکه در قالب «جنگ سایه‌ها» خواهد بود.

درباره حملات موشکی، مساله آن است که ایران به واسطه موشک‌های نقطه‌زن خود می‌تواند پاسخ متقابلی به اسرائیل بدهد و به طرفه‌العینی شهر‌های «حیفا» و «تل‌آویو» را در تیر‌رس حملات مرگبار تهاجمی موشکی خود قرار دهد، اما چنین پاسخی از رهگذر حملات موشکی باید در راستای توانایی‌های وارد کردن (ضربه دوم) طرف مقابل یعنی اسرائیل اتخاذ شود. به عبارت دیگر، ایران باید ملزومات قدرت دفاعی اسرائیل را نیز در نظر بگیرد و آن را «کیسه بوکس» خود فرض نکند. در دکترین‌های استراتژیک، نکته آن است اگر حریفی بداند که حریف مقابل توانایی وارد کردن ضربه دوم را داراست، حریف اول هیچ‌گاه مبادرت به شلیک نمی‌کند و دست به ماشه نمی‌برد؛ به‌ویژه آنکه اسرائیل دارای بمب و کلاهک‌های هسته‌ای است. افزون بر این، ایران باید در اجرای حملات موشکی آنقدر ظریف و پرمحاسبه عمل کند که حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی در تهران تکرار نشود.

در مساله فراخوان و اعلان جنگ ایران به گروه‌های نیابتی علیه اسرائیل، نکته آن است که اگر پای حزب‌الله یا گروه زینبیون در سوریه بخواهد در پاسخ ایران به اسرائیل باز شود، نتیجه آن فقط گشایش جبهه‌های دوم و سوم جنگی علیه اسرائیل خواهد شد. این وضعیت محاسبات اسرائیل را با توجه به آنکه درگیر جنگ با حماس در غزه است، بر هم خواهد زد، لذا بهترین گزینه برای ایران نه حملات موشکی و رویارویی مستقیم با اسرائیل که وارد کردن پای نیرو‌های نیابتی به جنگ علیه اسرائیل است؛ به‌ویژه آنکه عزم حزب‌الله، زینبیون، حماس و حتی فاطمیون در جنگ علیه اسرائیل به خاطر حمام خون در غزه جدی است. محققا این وضعیت جراحت و عفونت زخم ناسور اسرائیل به‌ویژه نتانیاهو را بیشتر خواهد کرد و منجربه پایان عمر سیاسی نتانیاهو در اسرائیل خواهد شد.

* کارشناس و تحلیلگر ارشد مسائل بین‌الملل

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی