تیتر امروز

رستوران بزنیم؟!
بازار کار و آینده رستوران داری

رستوران بزنیم؟!

در هر قسمت از پریسکوپ ۲ مهمان داریم که یکی علاقه‌مند و دیگری متخصص در یک مسیر شغلی است که در قالب گفت‌وگو آینده آن حرفه را به چالش می‌کشیم.
اخبار استان مرکزی

چرخ ناوگان حمل و نقل عمومی اراک همچنان می‌لنگد

یکی از ابزار‌ها و الزامات، توسعه هر شهر، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی است و اراک کلانشهری است که از دیرباز در این بخش مشکل داشته و همواره با مسئله کمبود اتوبوس مواجه بوده است.

کد خبر: ۱۵۹۹۷۷
۱۲:۳۶ - ۲۷ آذر ۱۴۰۲

چرخ ناوگان حمل و نقل عمومی اراک همچنان می‌لنگد

 

دیدارنیوز ـ استان مرکزی: گفته می‌شود که یکی از دلایل این کمبودها، توقف کمک‌های دولت برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی طی سال‌های گذشته بوده است و این امر حمل و نقل عمومی در اراک را به شدت تحت تاثیر قرار داده است و این روز‌ها که قشر متوسط و ضعیف مردم شاید به دلیل افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها و فشار‌های اقتصادی، بیش از گذشته متمایل به استفاده از این ناوگان شده اند، این نقیصه به محسوس‌ترین شکل ممکن خود را نشان می‌دهد.

تعداد کم اتوبوس‌ها در خطوط، مدت زمان طولانی انتظار مسافرین، سرعت پایین تردد اتوبوس‌ها به دلیل نداشتن خط ویژه و ماندن در ترافیک، از جمله عواملی است که همواره شهروندان اراکی را نسبت به خدمات این بخش معترض کرده است، چنانکه در برخی خطوط، سوار اتوبوس شدن با شماست و پیاده شدن با خدا چراکه اتوبوسی که شما سوار شده اید به تنهایی جور چند اتوبوس را می‌کشد و باید مسافت قابل توجهی را در یک منطقه بزرگ بپیماید تا به تنهایی آن منطقه را پوشش داده باشد! و همین امر باعث شده که بسیاری از مردم علیرغم تمایل به استفاده از خدمات حمل و نقل عمومی، مجبور به استفاده از خودرو‌های شخصی یا تاکسی شوند که این امر علاوه بر نارضایتی آن‌ها از خدمات حمل و نقل عمومی، قطعا به افزایش آلودگی هوای ناشی از تردد خودرو‌ها نیز کمک می‌کند.

طی یکی دو سال اخیر تلاش‌هایی برای توسعه این ناوگان صورت گرفت، بخشی از اتوبوس‌ها در مدار بازسازی قرار گرفتند تا کمبود‌ها قدری جبران شود و تعدادی نیز نوسازی شدند، تعدادی اتوبوس نیز به ناوگان اضافه شد، اما همچنان ناوگان حمل و نقل عمومی شهر اراک به لحاظ تعداد غنی نیست و برخی از مناطق به ویژه شهرک‌ها دسترسی به اتوبوس ندارند.

محمد حسین ساده وند رییس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری اراک به مناسبت ۲۶ آذرماه روز حمل و نقل در گفتگو با ایسنا بیان کرد: توسعه ناوگان حمل و نقل در واقع سه ضلع اصلی دارد که همواره تکمیل آن در دستور کار سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری اراک قرار داشته است.

وی نوسازی ناوگان، هوشمندسازی و ویژه سازی معبر را سه ضلع مثلث توسعه ناوگان حمل و نقل بیان کرد و گفت: در بخش نوسازی ناوگان، طی دو سال اخیر، ۹۹ دستگاه اتوبوس برای شهر اراک خریداری شده که ۳۰ دستگاه از محل اعتبارات شهرداری بوده و مابقی از محل ۷۰ درصد اعتبارات دولتی و ۳۰ درصد اعتبارات شهرداری اراک تامین شدند.

ساده وند تصریح کرد: البته از ۹۹ دستگاه خریداری شده تا امروز، ۴۸ دستگاه هنوز تحویل نشده و در انتظار آن‌ها تحویل هستیم، اما با تزریق ۵۱ دستگاه اتوبوس جدید، ناوگان قدری نوسازی شد و خودرو‌های فرسوده که امکان اخذ معاینه نداشتند نیز از ناوگان خارج شدند.

وی با بیان اینکه اگر ۴۸ دستگاه مابقی تحویل شود، در نوسازی ناوگان حمل و نقل اراک حداقل‌های لازم را کسب خواهیم کرد، گفت:اراک نیازمند ۲۵۰ دستگاه اتوبوس است که در حال حاضر ۱۰۰ دستگاه در این شهر فعال است و با کمبود شدید اتوبوس در ناوگان حمل و نقل عمومی شهر مواجه هستیم.

رییس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری اراک اضافه کرد: اگر ۴۸ دستگاه اتوبوس باقی مانده تحویل شوند به تناوب در خطوط اولویت دار وارد می‌شوند و حتما برخی از نقاط شهر که هیچ گونه پوشش اتوبوسی ندارند، در اولویت هستند. فعلا در حال پیگیری هستیم که حداقل تا پایان سال این اتوبوس‌ها به ناوگان تحویل شوند.

وی با اشاره به اینکه هوشمندسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهر اراک به ایستگاه آخر رسید و در حال بهره برداری است، افزود: کل ناوگان به لحاظ پرداخت وجه و مدیریت موقعیت مکانی، کاملا هوشمند است که اتفاق مثبتی در راستای توسعه حمل و نقل اراک بوده است.ساده وند در خصوص ویژه سازی معابر، اظهار کرد: براساس مصوبات شورای ترافیک استان، باید برخی از معابر به خطوط ویژه اتوبوس تبدیل شوند و باید به واسطه جداکننده‌های فیزیکی خطوط ویژه اتوبوس از خطوط تردد سایر خودروها، جدا شوند تا اتوبوس‌ها در ترافیک نمانند و سرعت تردد آن‌ها افزایش یابد که در این راستا اقداماتی انجام شده است. اخیرا نیز خط ویژه اتوبوس حدفاصل خیابان دکتر حسابی تا ابتدای خیابان محسنی در راستای پروژه ییاده راه سازی مرکز شهر و ویژه سازی معابر به انجام رسید.

 

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی