تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
نرخ ۲۸۵۰۰ تومانی ارز کالا‌های اساسی در بودجه ۱۴۰۳

ناهماهنگی بودجه با برنامه هفتم!

در شرایطی نرخ تامین ارز کالا‌های اساسی در لایحه بودجه ۱۴۰۳ معادل ۲۸۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده که طبق بند «د» برنامه توسعه هفتم تامین ارز کالا‌های اساسی در برنامه توسعه هفتم معادل نرخ مرکز مبادله طلا و ارز (۳۷۵۰۰ تومان) در نظر گرفته شده است.

کد خبر: ۱۵۸۹۰۲
۱۷:۲۴ - ۰۱ آذر ۱۴۰۲

ناهماهنگی بودجه با برنامه هفتم!

دیدارنیوز: در شرایطی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ به مجلس آمد که هنوز برنامه توسعه هفتم به تایید شورای نگهبان نرسیده است.

گفتنی است طبق بند د ماده ۲۴ برنامه توسعه هفتم، تمامی منابع حاصل از صادرات نفت خام می‌عانات گازی و خالص صادرات گاز پس از کسر سهم شرکت ملی نفت به حساب صندوق توسعه ملی نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران واریز می‌شود. صندوق مکلف است منابع و مصارف خود را به گونه‌ای مدیریت کند که سالانه مبلغ ثابت ۲۵ میلیارد یورو به صورت یک‌دوازدهم در اختیار دولت قرار دهد بانک مرکزی منابع ارزی دولت را با نرخ مرکز مبادله طلا و ارز به فروش رسانده و معادل ریالی آن را به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز نماید. همچنین با اعلام سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه، قیمت‌گذاری محصولات اساسی بر اساس قیمت ارز مرکز مبادله ارز و طلا تعیین شده است.

تاکید دولت بر نرخ ۲۸۵۰۰ تومانی ارز واردات کالا‌های اساسی

این در حالی است که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، نرخ تسعیر ارز واردات کالا‌های اساسی بر اساس هر یورو ۳۱ هزار تومان یا همان دلار ۲۸۵۰۰ تومانی تعیین شده است. لازم به ذکر است بار مالی واردات کالا‌های اساسی حدود ۱۳.۵ میلیارد یورو (۱۶ میلیارد دلار) است که معادل سهم ۴۰ درصدی دولت از درآمد‌های نفتی است.

گفتنی است در صورتی که نرخ مرکز مبادله طلا و ارز مبنای نرخ تسعیر قرار گیرد، درآمد‌های دولت با رشدی قابل توجه مواجه می‌شود و نسبت به عددی که هم اکنون در لایحه‌ی بودجه سال ۱۴۰۳ وجود دارد رشدی ۳۰ درصدی را تجربه می‌کند؛ بنابراین با تغییر نرخ تسعیر از ۲۸۵۰۰ به ۳۷۵۰۰ تومان، حدود ۲۰۰ هزار میلیارد دلار به درآمد حاصل از فروش نفت (که سهم دولت ۶۱۴ هزار میلیارد تومان از آن است) افزوده می‌شود در شرایطی که هزینه‌های دولت ثابت است.

مجلس یا دولت، کدام کوتاه می‌آیند؟

با توجه به تناقض آشکاری که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ با برنامه توسعه هفتم در خصوص تعیین نرخ تسعیر وجود دارد، به نظر می‌رسد دولت و مجلس در یک بزنگاه تصمیم‌گیری مهم قرار گرفتند.

از طرفی دولت با گنجاندن نرخ دلار ۲۸۵۰۰ تومانی برای واردات کالا‌های اساسی، به نظر می‌رسد همچنان به سیاست تثبیت نرخ ۲۸۵۰۰ تومانی اعتقاد دارد و قصد دارد نرخ کالا‌های اساسی را در قیمت‌های فعلی نگه دارد تا از ایجاد آثار تورمی و شوک‌های بعدی آن جلوگیری کند.

از آن سو، مجلس نیز با ملاک قرار دادن نرخ ارز مرکز مبادله طلا و ارز در برنامه توسعه هفتم قصد دارد تا گامی به سوی تک‌نرخی کردن ارز بردارد که طبیعتا این موضوع بدون هزینه نخواهد بود.

گفتنی است تغییر نرخ ارز برای تامین کالا‌های اساسی در بودجه سال آتی، اگرچه درآمد‌های دولت را در شرایطی که هزینه‌های آن ثابت است افزایش می‌دهد، اما مشخصا موج تورمی جدیدی پدید می‌آید که دولت باید تبعات آن را بپذیرد.

منبع: تسنیم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی