تیتر امروز

دلایل وجود سوء تغذیه در برخی از استان های کشور و اقدام وزارت بهداشت از زبان عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران
گفت و گوی دیدار در برنامه "مهمان من" با ربابه شیخ الاسلام

دلایل وجود سوء تغذیه در برخی از استان های کشور و اقدام وزارت بهداشت از زبان عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران

مهمان من در یکی دیگر از سلسله برنامه های خود این بار گفت و گویی را با ربابه شیخ الاسلام، عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران انجام داده که می بینید و می خوانید.
آمادگی فراجا برای اجرای لایحه حجاب/ اعلام شرایط توقف جنگ در لبنان/ افزایش نجومی شهریه رشته پزشکی دانشگاه آزاد
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

آمادگی فراجا برای اجرای لایحه حجاب/ اعلام شرایط توقف جنگ در لبنان/ افزایش نجومی شهریه رشته پزشکی دانشگاه آزاد

این سی‌ و نهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

بعضی از در‌ها ارزش باز شدن ندارند، ضرغامی تا کجا می‌تواند پیش برود؟

ماجرای اخیر اظهارنظر آقای ضرغامی در خصوص تمیز بودن سرویس‌های بهداشتی مسجدی در تاجیکستان و نیز سخنانی در خصوص جولیا پطروس خواننده زن لبنانی، نمونه‌هایی کوچک برای محک زدن جامعه و همچنین معیار سنجش جامعه منتقد آقای وزیر میراث فرهنگی نسبت به خودش بود.

کد خبر: ۱۵۸۳۹۰
۱۱:۰۳ - ۲۱ آبان ۱۴۰۲

 

بعضی از در‌ها ارزش باز شدن ندارند، ضرغامی تا کجا می‌تواند پیش برود؟

دیدارنیوزـ*امید مستوفی‌راد: ماجرای اخیر اظهار نظر آقای ضرغامی در خصوص تمیز بودن سرویس‌های بهداشتی مسجدی در تاجیکستان و نیز سخنانی در خصوص جولیا پطروس خواننده زن لبنانی، نمونه‌هایی کوچک برای محک زدن جامعه و همچنین معیار سنجش جامعه منتقد آقای وزیر میراث فرهنگی نسبت به خودش بود چرا که به نظر می‌رسد، وی می‌خواهد قدم‌های بعدی اش را با ملاحظات دقیق‌تر و مطمئن تری برای رسیدن به اهداف مورد نظرش پشت سر بگذارد.

به نظر می‌رسد ضرغامی به این درک از منطق ایرانی رسیده است که باید پایبند به قواعد و قوانین خاص و حساب شده باشد چرا که آدم‌های امروز آدم‌های دیروز نیستند آن هم در شرایطی که در امواج متلاطم اخبار ریز و درشت گوشه گوشه جهان تاب می‌خوریم و تقریبا هیچ چیزی برای کتمان کردن در آن وجود ندارد، این البته کمی کار را برای وزیر دولت آقای رئیسی و دور خیز اهدافش دشوار می‌کند.

ضرغامی و تیم مشاوران رسانه‌ای‌اش می‌دانند که باید سراغ هر چیزی نروند آن‌ها معتقدند بیشتر در‌ها ارزش باز شدن را ندارند حتی اگر به نظر برسد چرخاندن دستگیره در کار بسیار ساده و راحتی است. آن‌ها با شناسایی ظرفیت‌های مردم در مقاطع مختلف سیاسی و اجتماعی، تاریخ مصرف ایده‌ها و نگرش‌های جامعه را فهمیده اند و می‌دانند که بسیاری از مردم از بسیاری از کلمات و واژه‌ها عبور کرده‌اند و به همین دلیل مسیر‌هایی را برای عبور به سمت اهداف مشخص شده خود انتخاب می‌کنند که کمترین هزینه و بالاترین جذب را برای یک چهره فرهنگی و سیاسی و آینده کاری اش در نظام جمهوری اسلامی ایران به همراه داشته باشد.

اینکه ضرغامی و گفتار‌های انگیزشی اش راه را به کدام مقصد پیش می‌برد را نمی‌شود به وضوح بیان کرد، اما به نظر می‌رسد او مسیرش را از قبل پیدا کرده است و این را می‌شود از انگیزه مضاعفش در بیان کلمات کلیدی و خلق کلید واژه‌های جدید در ادبیات مردمی به راحتی کشف کرد به همین منظور سعی می‌کند برای برنده شدن در بازی‌های جدید، پیروز صلح و آشتی باشد نه جنگ و خشونت.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به واسطه سابقه مدیریت طولانی اش برمهمترین و بزرگترین رسانه کشور (صدا و سیما) با انواع مدل‌های فرهنگی و اجتماعی جامعه ایرانی آشنایی دارد و در اظهار نظرهایش تا آنجا که با منافعش تضادی نداشته باشد از مدل‌های غربی استفاده نمی‌کند او ارزش‌ها و چارچوب‌های ایرانی را به خوبی فهمیده است و از آن به نحو مطلوب استفاده می‌کند.

البته گاهی اشتباهات استراتژیک کوچک هم دارد و به جزئیات دور و برش کم توجه است که باید آن را ناشی از سهل انگاری تیم مشاوران و اطرافیان‌ش در این حوزه قلمداد کرد. هرچند ممکن است یک لغزش اندک بتواند تمام برنامه‌های از قبل طراحی شده وی را به هم بریزد.

تمیز بودن سرویس‌های بهداشتی یکی از مساجد انتخاب شده در تاجیکستان که در ویدیویی کوتاه به آن پرداخته شد همچنین محتوای محور مقاومت بودن در صدای خواننده زن جوان لبنانی و گیسوان ریخته بر شانه‌هایش دو تناسب بود بین سرویس‌های بهداشتی کثیف اغلب مساجد ایرانی و نیز موافقان و مخالفان حجاب در برهه‌ی حساس کنونی که ظرافت‌های معنایی اش را باید از خود جناب وزیر جویا شد که البته نکته مهم دیگری نیز در آن مستتر بود و آن اینکه موجب شد نگاه طیف گسترده‌ای از جامعه جوان ایرانی را به سمت رویکرد‌های این وزیر ۶۴ ساله معطوف نماید.

خانم پروفسور کرول دوک استاد دانشگاه استنفورد که مطالعاتش را با موضوع رابطه نگرش و کارایی دنبال کرده است به این نتیجه رسیده که نگرش در مقایسه با هوش، پیش‌بینی کننده بهتری برای موفقیت یک فرد هستند به این صورت که اگر افراد نگرش واقع بینانه‌ای به مقصد خود نداشته باشند هوش سرشار و توان جسمی و انرژی زیادشان هرگز آن‌ها را در تاریخ ماندگار نمی‌کند. به نظر می‌رسد مشاوران ضرغامی اگر چه مهارتشان در حوزه تخصصی و تحلیل محتوی کامل و کافی نیست، اما نگرششان به ادامه مسیر درست و واقع بینانه است.

مصداق آن می‌تواند این بیت از سنایی غزنوی باشد: گواه رهرو آن باشد که سردش یابی از دوزخ نشان عاشق آن باشد که خشکش بینی از دریا.

*دکتری جغرافیای سیاسی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی