تیتر امروز

بچه‌ها! نخندین!
افاضات اضافه

بچه‌ها! نخندین!

عوام‌الملک در هفته‌ای که گذشت از حمایت مردم و خواص از یک طرح جدید نوشته و ترانه‌ای هم به گوشش رسیده که می‌گفت: "بچه‌ها! نخندین!"
مدیرکل گردشگری داخلی مطرح کرد

تشکیل «تیم‌ملی آشپزی»؛ این شهرها در ارایه منو‌های متنوع غذایی پیشگام هستند

مصطفی فاطمی، مدیرکل گردشگری داخلی با اشاره به تشکیل تیم‌ملی آشپزی ایران در آینده نزدیک، اعلام کرد که بوشهر، کرمانشاه، هرمزگان، لرستان و رشت در ارایه منو‌های متنوع غذایی پیشگام هستند.

کد خبر: ۱۵۶۶۸۹
۰۹:۵۱ - ۱۲ مهر ۱۴۰۲

منو

دیدارنیوز: مدیرکل گردشگری داخلی گفت: با وجود آنکه غذا‌های ایرانی مورد علاقه همگان هستند، اما ما تیم ملی آشپزی نداشتیم از این رو بر آن شدیم تا این تیم را تشکیل دهیم در حال حاضر مسئول تیم‌های ملی آشپزی انتخاب شده‌اند، سرمربی نیز انتخاب شده است و شاخص‌های هر سرآشپز را احصا کرده‌ایم و در حال شناسایی اعضای تیم ملی آشپزی ایران هستیم.

گردشگری خوراک یا گردشگری غذایی را می‌توان به عنوان یک پدیده اجتماعی معرفی کرد که به طور معمول با یک بازدید کلی از مراحل و نحوه تهیه غذا همراه است. این بازدید شامل آشنایی با انواع خوراکی و نوشیدنی، بررسی میکروبیولوژی مواد خوراکی، بازدید از مزارع کاشت و پرورش مواد گیاهی و گوشتی و نحوه عرضه آن به بازار نیز می‌شود. حتی برای بسیاری از ما اتفاق افتاده است که برای چشیدن طعم یک غذا یا نوشیدنی خاص از شهری به شهر دیگر سفر کرده باشیم حتی از نقطه‌ای از شهر خودمان به نقطه دیگر رفته باشیم تا بتوانیم در کافه، رستوران یا حتی مغازه کوچک طعمی خاص و جدید را تجربه کنیم.

با این وجود همچنان به گفته فعالان حوزه گردشگری یکی از دغدغه‌های مهم گردشگران منو‌های رستوران‌هاست چراکه در بیشتر رستوران‌ها با منو‌های تکراری روبرو می‌شویم و جز چند شهر محدود که غذا‌های محلی‌شان را در رستوران‌ها سرو می‌کنند، در سایر شهر‌ها حتی تهران با منو‌های تکراری در رستوران‌ها و هتل‌ها روبرو هستیم.

در این میان معاونت گردشگری درصدد راه‌اندازی میز‌های مختلف از جمله میز گردشگری خوراک برآمده است. شاید بتوان یکی از دستاورد‌های این میز را تلاش برای تغییر منو‌های رستوران‌ها عنوان کرد. مصطفی فاطمی (مدیرکل گردشگری داخلی) در این باره گفت: با اصناف از رستوران داران و کافه داران گرفته تا چلوکبابی‌ها تعامل خوبی داریم و می‌توان گفت در این دوره نزدیک‌ترین تعاملات را با اصناف حوزه گردشگری به خصوص حوزه خوراک برقرار کرده‌ایم. در میز خوراک‌های ایرانی سعی‌مان بر توسعه منو‌های غذا‌های رستوران‌هاست. تعدادی از شهر‌ها در این حوزه جلوتر هستند. بوشهر، کرمانشاه، هرمزگان، لرستان و رشت در این حوزه جلوتر از سایر شهر‌های کشور هستند و خیلی خوب هم توانسته‌اند منو‌های متنوعی از غذا‌های بومی و محلی خود ارائه دهند.

فاطمی همچنین در خصوص تاثیر شهر‌های جهانی گردشگری خوراک در توسعه منو‌های رستوران‌ها و توجه بیشتر به این حوزه گفت: دو شهر جهانی در حوزه خوراک داریم که از آن جمله می‌توان به رشت و کرمانشاه اشاره کرد. رشت خیلی خوب در این حوزه ورود پیدا کرده حتی شهرداری رشت نیز همکاری‌های بسیار خوبی در این حوزه دارد و کرمانشاه نیز به تازگی طرح‌هایی برای توسعه منهای رستوران‌های خود ارائه داده است. تقریباً می‌توان گفت رشت در این حوزه پیشرو است و تنوع خوراک‌های بومی آن نیز در رستوران‌ها قابل ارائه است.

مدیرکل گردشگری داخلی در پاسخ به این سوال که منو‌های رستوران‌های کلانشهر‌ها مانند تهران و اصفهان و ... چه تغییراتی داشته، گفت: در منو‌های رستوران‌های کلانشهر‌ها به خصوص تهران ظرف‌های بسیار زیادی را شاهد هستیم تنوع منو‌های رستوران‌های تهران با وجود تعدد زیاد رستوران‌ها در تهران صرفاً به انواع کباب‌ها محدود شده، اما سعی داریم با ارائه طرح کوزین ایرانی تنوع غذا‌های ایرانی را به جهانیان بشناسانیم و این تنوع را به منو‌های رستوران‌ها نیز بیاوریم.

او همچنین از معرفی تیم ملی آشپزی ایران در آینده نزدیک خبر داد و گفت: با وجود آنکه غذا‌های ایرانی مورد علاقه همگان هستند، اما ما تیم ملی آشپزی نداشتیم از این رو بر آن شدیم تا این تیم را تشکیل دهیم در حال حاضر مسئول تیم‌های ملی آشپزی انتخاب شده‌اند، سرمربی نیز انتخاب شده است و شاخص‌های هر سرآشپز را احصا کرده‌ایم و در حال شناسایی اعضای تیم ملی آشپزی ایران هستیم.

فاطمی یادآور شد: اکثر کشور‌های دنیا دارای تیم ملی آشپزی هستند و از این طریق غذا‌ها و سبک آشپزی خود را به جهانیان معرفی می‌کنند. داشتن تیم ملی در حوزه آشپزی یک کار اصولی برای معرفی غذا‌ها و سبک آشپزی یک کشور است. از این رو بر آن شدیم تا علاوه بر تشکیل تیم ملی آشپزی در حوزه خوراک‌های ملل نیز ورود کنیم و حتی اطلس خوراک‌های ایرانی نیز در دست تهیه است و نقشه راه گردشگری خوراک نیز به زودی در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

مدیرکل گردشگری داخلی تاکید کرد: شناسایی رستوران‌هایی که حقیقتاً غذای ملل را ارائه می‌دهند یکی دیگر از فعالیت‌هایی است که در میز گردشگری خوراک ملل در نظر گرفته‌ایم. حدود ۳۰۰ رستوران در کشور شناسایی شده‌اند که به عنوان رستوران ملل فعالیت می‌کنند، اما نکته حائز اهمیت آن است که همه این رستوران‌ها غذای ملل مختلف را ارائه نمی‌کنند از این رو درصدد ساماندهی یک وب سایت برآمدیم تا سطح‌بندی رستوران‌ها را انجام دهد به زودی این وب سایت در دسترس عموم قرار خواهد گرفت تمام قابلیت‌های رستوران‌ها در این وب سایت آورده شده و عموم جامعه می‌توانند از آن مطلع شوند. حتی در حال حاضر بسیاری از رستوران‌ها خود اظهاری در این وب سایت ارائه می‌دهند.

فاطمی همچنین به برگزاری رویداد‌ها در حوزه خوراک اشاره کرد و گفت: طی سال گذشته حداقل ۱۰۰ رویداد با محوریت خوراک برگزار شده است حتی علاوه بر رویداد‌های داخلی و ملی رویداد‌های خارجی نیز داشتیم که برگزاری رویداد آشپزی ایران و ارمنستان که دو ماه پیش برگزار شد، از آن جمله است.

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی