تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
نماینده پیشین مجلس در دومین قسمت از گفت‌وگوی خود با دیدارنیوز در برنامه رکن سه

نعیمی‌پور: خاتمی می‌گوید رفراندوم، اما "نیشگون" نمی‌گیرد/ حکومت اسلامی جایگزین جمهوری شده/ انشاالله، در دیدارنیوز با تاجزاده مناظره می‌کنم

محمد نعیمی‌پور در دومین قسمت از گفت‌وگوی اختصاصی خود با دیدارنیوز روش‌ افرادی چون مصطفی تاجزاده و مهدی نصیری را ژورنالیستی و بی‌حاصل دانست و گفت: سیاستمدار باید روشی مستقل از سر و صدای رسانه‌ای برگزیند.

کد خبر: ۱۵۶۴۸۰
۱۵:۵۵ - ۰۸ مهر ۱۴۰۲

نعیمی‌پور: خاتمی می‌گوید رفراندوم، اما

 

دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: محمد نعیمی‌پور در قسمت دوم گفت‌وگوی خود با برنامه رکن سه دیدارنیوز با بیان اینکه جنگ بین دیو و فرشته را دامن نزنیم، گفت: «ایران نیاز به آرامش دارد که در بسیاری از امور پیش برود، لذا باید امنیتش برقرار باشد. اگر مسئولیتم در حزب اتحاد ملت در حدی بود که می‌توانستم ریل گذاری انجام دهم و نظراتم را جاری کنم، حتما در انسجام درونی حزب را دچار تحول می‌کردم. برخی دوستان می‌گویند مگر می‌گذارند؟ بله درست است نمی‌گذارند، اما اگر روش و برنامه‌های عالمانه پیش گرفته شود، کسی کاری به کار تو ندارد، نهایتا می‌گویند اعضای این حزب عمیقا فکر می‌کنند، برای فکر کردن که کسی را نمی‌کشند».

ویدیوی قسمت دوم گفت‌وگو با محمد نعیمی‌پور در برنامه رکن سه را اینجا ببینید

 

وی یادآور شد: «ما راه درست را نرفتیم و می‌خواهیم بگوییم مسئولیت ما حداقلی بوده و همه مسئولیت‌ها متوجه حاکمیت است. باید در روش‌های خود تجدید نظر کنیم، و اولین قدم، اتخاذ رفتار سیاستمدارانه است. امروز در محافل اصلاح‌طلبی جز فحش، ذکر مصیبت و بد و بیراه، چیز دیگری وجود ندارد. تنها کسی که با وجود همه سختی‌ها، رفتار سیاست مدارانه‌ای را پیش گرفته، سید محمد خاتمی است. آقای مهندس موسوی هم خیلی تلاش کرد و تصورش این بود که نباید زیر بار زور رفت و نخواست زیر بار برود، این به جای خود، اما این روش برای سیاست کشور مفید نبود».

این عضو بلندپایه حزب اتحاد ملت در مورد رفراندوم و نظر رهبری مبنی بر تحلیل نداشتن مردم برای شرکت در رفراندوم، اظهار کرد: «این بحث بسیار مطرح شده و در مجلس ششم نیز در این باره تلاش‌هایی صورت گرفت، اما نتیجه‌ای در بر نداشت. این موضوع بر می‌گردد به صحنه حقیقی قدرت. شما هی بگویید استصواب یا رفراندوم، آن‌ها هم می‌گویند، امکانش نیست. این روش اشتباهی است که سیاست‌مداران ما در پیش گرفته‌اند. شما به عنوان یک روزنامه‌نگار پرسش‌های بجا و مرتبطی را مطرح می‌کنید و سیاست‌مدار باید جواب درخور و متناسب با پرسش را بدهد. از نظر من برای یک سیاست‌مدار این سوال یک سوال ملانُقطی است، روزنامه‌نگار می‌داند این نقطه حساس است و "هی می‌خواد نیشگون بگیرد". حالا من از شما یک سوال می‌پرسم، آیا این بحثی که در مورد رفراندوم و تاکید بر دیگر اصول قانون اساسی، که مرتب مطرح می‌شود، جمهوریتش باقی مانده است؟ نمانده! چرا؟ چیزی از جمهوریت نمانده و شما دقیقا روی مسائلی مانور می‌دهید که بسترش از بین رفته».

این نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: «آیا اعتقاد ندارید، تفکر مبتنی بر حکومت اسلامی مرحوم مصباح امروز در کشور حاکم است؟ پس چرا با این وجود سوال انحرافی می‌پرسید؟ شما کار خود را درست انجام می‌دهید، اما سیاست‌مدار باید بپذیرد که این تغییر در نگاه حکمرانی انجام شده است، حالا چه باید کرد که جمهوریت برگردد؟ مدت‌ها است دو استراتژی در این کشور به وجود آمده، یک نگاه می‌گوید ما باید مسائل خود با جهان به خصوص آمریکا حل و فصل کنیم، تا رفاه و توسعه پدیدار شود و قطر و ترکیه و امثالهم را نمونه می‌آورند، این نگاه تلاش خود را کرده است. حتی در دوره مرحوم هاشمی رفسنجانی. قضیه مک‌فارلین یعنی ارتباط با آمریکا. این نگاه در دوره آقای روحانی در اوج خود بود و وزیر خارجه ما با طرف آمریکایی خود، سر یک میز نشست، لذا این نگاه تلاش خود را کرده است».

وی ادامه داد: «حالا یا از داخل یا خارج برجام بی فرجام می‌ماند و نتیجه‌ای گرفته نشد، عملکرد سیاست‌مدار متصل و وابسته به نتیجه است و روشن است این نگاه به هر دلیل منتج به نتیجه نشد. حالا که نتیجه به دست نیامده، باید زمین و زمان را محکوم کنیم که بگوییم ما خوبیم؟»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این پرسش که سید محمد خاتمی روش سیاست‌مدارانه‌ای در رابطه با نظام در پیش گرفت، ولی نتیجه‌ای نگرفت و مجبور شد، مقداری با صراحت بیشتری موضع گیری کند، با این وصف باز هم معتقد به اتخاذ رفتار سیاستمدارانه با ادبیات خود هستید؟ گفت: «آقای خاتمی می‌گوید رفراندوم، ولی نه با این نیت که سیستم را به هم بریزد. از طرفی با نظامی طرفیم که حکومت اسلامی را جایگزین جمهوری کرده و زیر بار رفراندوم نمی‌رود. خاتمی بازی به هم زن نیست، ته حرفش این است که هشدار دهد که خود‌براندازی رخ ندهد. اما جواب قدرت این است که می‌گوید شما دلتان به حال من سوخته؟ من می‌دانم چکار می‌کنم».

نعیمی‌پور با تاکید بر اینکه باید راه را پیدا کرد، گفت: «به این راحتی راه پیدا نمی‌شود. زمان می‌برد. کسی که پا به عرصه سیاسی می‌گذارد باید متوجه باشد کار سیاست بسیار سخت و پیچیده است. سیاست‌مدار باید بداند که رسالت روشنفکرانه و منتقدانه ندارد، بلکه کار او پیدا کردن راه و تحقق برنامه‌هایش در مرحله اجرا در کشور است».

نعیمی‌پور: آقای خاتمی می‌گوید رفراندوم، اما

عکس‌ها: آرش راهبر

وی در باره افرادی، چون سید مصطفی تاجزاده، مهدی نصیری و حائری شیرازی که در نقد‌های خود به طور مستقیم رهبری را مخاطب قرار می‌دهند، گفت: «آن‌ها فکر می‌کنند با این شیوه مشکلات کشور حل می‌شود. آقای تاجزاده از رفقای صمیمی من است و اتفاقا با هم همسایه هم هستیم. بار‌ها به او گفتم که مشی شما مبنی بر اینکه تا شاه! کفن نشود این وطن وطن نشود راه به جایی نمی‌برد، چون یکبار این کار آزموده‌ایم. روش‌ها باید تغییر کند. روش این دوستان همچنان مبتنی بر مبارزه است. با مدیا و داد و فریاد حل نمی‌شود، نهایتش این است که چند هزار نفر هوادار سینه چاک پیدا کنند. انشالله آقای تاجزاده از زندان آزاد شود و در همین مکان (دیدارنیوز) با هم در مورد روش‌ها با هم مناظره کنیم».

نعیمی‌پور بیان کرد: «اگر شخص یا اشخاصی مانند حضرت امام، شرایط و لوازم انقلاب یا براندازی را دارند، من و هیچکس دیگر نمی‌توانیم مانع وقوع آن شویم، منتها من به تجربه می‌گویم، انقلاب، راه خطرناک و بیهوده‌ای است. انقلاب یا براندازی را ضد ارزش نمی‌دانم، اما معتقدم انقلاب و براندازی انتخاب سیاست‌مدارانه‌ای نیست.»

این فعال سیاسی با بیان اینکه من حکومت اسلامی را قبول ندارم، اضافه کرد: «اگر جمهوری اسلامی امروز جای خود را به حکومت اسلامی داده، از بی لیاقتی من و من نوعی بوده است. امام اصلا مشرب مرحوم مصباح یزدی را قبول نداشت. اکنون که نظام آرمانی اقای مصباح حاکم شده، به این معنی است که من و امثال من بی عرضگی کرده‌ایم».  

 

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی