تیتر امروز

«جوانی جمعیت ایران» از رویا تا واقعیت
«دیدارنیوز» در گفت‌وگو با آسیب‌شناس اجتماعی بررسی می‌کند:

«جوانی جمعیت ایران» از رویا تا واقعیت

عضو هیات علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی معتقد است تا زمانی که چالش‌های درمانی، آموزشی و رفاهی را حل نکنند نمی‌توان انتظار افزایش جمعیت داشت.
سیل غارتگر اومد، از تو رودخانه گذشت ...
دیدار آنچه در مشهد اتفاق افتاد را بررسی می‌کند

سیل غارتگر اومد، از تو رودخانه گذشت ...

چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت، مشهد، ساعت حدود دو بعدازظهر؛ باران شروع می‌شود، سیل می‌آید، ۹ نفر جان خود را از دست می‌دهند، اما مدیران شهری می‌گویند: آبگرفتگی بود نه سیل!.
هم تشکر می‌کنیم و هم حمایت!
افاضات اضافه

هم تشکر می‌کنیم و هم حمایت!

عوام‌الملک در هفته‌ای که گذشت به «حماسه» بزرگ اخیر در کشور اشاره کرده و گفته بابت این اتفاقات ما فقط باید متشکر باشیم و حمایت کنیم.

هدیه‌ای به رزمندگان ۸ سال دفاع مقدّس

در ادامه هفته دفاع مقدس و فرهنگی که از آن دوران به وجود آمده، حجت اسلام احمد حیدری یادداشتی در همین زمینه برای دیدارنیوز تنظیم کرده است.

کد خبر: ۱۵۶۳۸۲
۱۵:۴۴ - ۰۵ مهر ۱۴۰۲

هدیه‌ای به رزمندگان ۸ سال دفاع مقدّس

دیدارنیوز ـ احمد حیدری: ایران قبل از انقلاب، هم گرفتار استبداد حکومت بود و هم استعمار خارجی؛ زیرا حکومت غیر متکی به مردم، ناچار است برای بقا و سرکوب مردمش، به قدرت‌های بیگانه تکیه کند! رژیم پهلوی که بدون خواست مردم بر اریکه سلطنت و قدرت تکیه داده بود، برای دوام استیلایش ناچار بود ضمن سرکوب مردم، به قدرت‌های غربی تکیه کند.

مردم ایران، برای نفی استبداد و خودرأیی حاکمان، حاکمیت قانون و نفی اداره مملکت بر اساس «اوامر و منویات ملوکانه»، رسیدن به آزادی در فکر، بیان و بخصوص بعد از بیان!، رسیدن به «انتخابات آزاد» افراد صالح، خادم، توانمند و مدافع حقوق‌شان برای اداره کشور، منع سفارتخانه‌های خارجی، درباریان و نهاد‌های حکومتی از مهندسی انتخابات؛ استقلال از غرب و شرق چه شیطان بزرگ آمریکا و چه شیطان‌های بزرگ دیگر، منع ویژه خواری منسوبان حاکمان و هزار فامیل، مخالفت با تبعیض در قضاوت و اجرای یکسان قانون، و...، قیام کردند و پیروز شدند و «جمهوری اسلامی» را بنیان نهادند تا همه امور بر مدار رأی اکثریت باشد و کسانی بر مصادر امور تکیه زنند که در انتخاباتی با شرکت اکثریت [حداقل نصف بعلاوه یک]انتخاب شوند.

ـ پیروزی مردم و اعلام حکومت «جمهوری اسلامی»، به مذاق قدرت‌های استکباری خوش نیامد لذا با تحریک حاکم خیره‌سر و قلدر عراق که قرار داد ۱۹۷۵ بین ایران و عراق را برای خود خفت و خواری می‌دید، در صدد نابودی جمهوری اسلامی و سلطه یافتن دوباره برآمدند و جنگ تحمیلی ۸ ساله از ۳۱ شهریور ۵۹ شروع شد. عموم مردم به خصوص رزمندگان در آن سال‌ها، فداکاری‌های چشمگیری از خود نشان دادند: از تحمل رنج جبهه و جنگ، رنج جراحت و جانبازی، قطع اعضای بدن، جانباز و مجروح شدن، تحمّل اسارت و ... که مصادیق بارز "عمل صالح" بودند. عزیزانی که به درجه رفیع شهادت رسیدند، کارنامه خود را با مُهر نورانی "شهادت" ختم کردند و به فلاح و سعادت آخرت رسیدند: «وَمَنْ یُقَاتِلْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَیُقْتَلْ أَوْ یَغْلِبْ فَسَوْفَ نُؤْتِیهِ أَجْرًا عَظِیمًا» (نساء/۷۴) [و هر کس در راه خدا بجنگد و کشته یا پیروز شود، به زودى پاداشى بزرگ به او خواهیم داد]. در این آیه "مقتول شهید" قبل از "رزمنده پیروز" ذکر شده، زیرا نجات و سعادت «شهید»، قطعی است، ولی «مجاهد پیروز» در صورتی به نجات و سعادت می‌رسد که بتواند جهاد و عمل صالح خود را حفظ کرده و سالم از آفات، به قبر و قیامت ببرد که بسیار مشکل است.

ـ امام صادق فرمود: «الإبقاء على العمل حتى یخلص أشدّ من العمل‏» (کافی ۲/۱۶) [حفظ و نگه داشتن سالم و خالصانه عمل بسیار سخت‌تر از خود عمل است]، زیرا چه بسا افراد بعد از انجام عمل، خود را طلبکار دانسته و به خودنمایی پرداخته و طلب جایگاه ویژه می‌کنند یا از آن عمل و آن راه پشیمان می‌شوند و راه پیشینیان طالح پیش می‌گیرند و ...!

ـ رزمندگان دیروز باید هشیار باشند که چرا به جنگ و جهاد رفتند؟ چه غایات و اهدافی را در خطر دیدند که با جان و مال به دفاع از آن‌ها همت کردند؟ آیا امروز هم مدافع همان غایات هسند؟ مگر نه این که خواستند مدافع آزادی و عزت مردم باشند؟ مگر نه این‌که خواستتند مانع شوند دوباره استبداد و خودرأیی حاکمان و استعمار و استیلای شیاطین غربی و شرقی بازگردد؟ مگر نمی‌خواستند مانع فرمایشی شدن دوباره انتخابات شوند تا نمایندگان را مردم و نه کانون‌های قدرت تعیین کنند؟ مگر نمی‌خواستند مردم آزادی بیان و بخصوص بعد از بیان داشته باشند و از اختناق و سانسور و فیلترینگ و ... خبری نباشد؟ مگر نمی‌خواستتند متهمان در داگاه‌های مستقلّ و عادلانه محاکمه شوند و حقوق مستضعفان و ضعیفان بی‌پناه، بدون لکنت زبان از قدرتمندان ستانده شود؟ مگر نمی‌خواستند مردم حق اعتراض داشته و اعتراضات مردمی به جای جوابگویی، سرکوب نشود؟ و ...

ـ  بر رزمندگان دیروز فرض است که جایگاه فعلی خود را بسنجند و ببینند در صف مردمی هستند که انقلاب کردند و جنگ را اداره نمودند و امروز خواهان حقوقی هستند که طاغوت به رسمیت نمی‌شناخت و انقلاب و دفاع مقدس برای حفظ آن حقوق بود؟ یا در صف قدرتمندانی که سلطه جویی و خودرأیی پیشه کرده و خود را فوق قانون دیده و دوباره در صدد پایمال کردن حق انتخاب مردم و نشستن بر مسند حکمرانی مطلقه هستند؟

ـ حفظ جهاد سابق، به بودن و پا فشردن بر همان مواضع دوران انقلاب و دفاع و هزینه دادن برای آن است. بدان امید که رزمندگان سابق همچنان مدافع آمال متعالی انقلاب و دفاع مقدّس باشند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی