تیتر امروز

فوری؛ سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور/ هلی‌کوپتر از چه نوعی بود؟/ علی‌اف: دعای ما با رئیسی و هیات همراه است
این گزارش بروزرسانی می‌شود

فوری؛ سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور/ هلی‌کوپتر از چه نوعی بود؟/ علی‌اف: دعای ما با رئیسی و هیات همراه است

برخی خبرها حاکی از آن است که بالگرد حامل ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در آذربایجان شرقی دچار سانحه شده است. با این حال برخی همراهان رئیس جمهور در این بالگرد توانسته‌اند تماسی با مرکز برقرار کنند...
«جوانی جمعیت ایران» از رویا تا واقعیت
«دیدارنیوز» در گفت‌وگو با آسیب‌شناس اجتماعی بررسی می‌کند:

«جوانی جمعیت ایران» از رویا تا واقعیت

عضو هیات علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی معتقد است تا زمانی که چالش‌های درمانی، آموزشی و رفاهی را حل نکنند نمی‌توان انتظار افزایش جمعیت داشت.
سیل غارتگر اومد، از تو رودخانه گذشت ...
دیدار آنچه در مشهد اتفاق افتاد را بررسی می‌کند

سیل غارتگر اومد، از تو رودخانه گذشت ...

چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت، مشهد، ساعت حدود دو بعدازظهر؛ باران شروع می‌شود، سیل می‌آید، ۹ نفر جان خود را از دست می‌دهند، اما مدیران شهری می‌گویند: آبگرفتگی بود نه سیل!.

بیشترین رشد اقتصادی ۲۰۲۳ در کشوری گمنام!

بر اساس آخرین گزارش صندوق بین‌المللی پول از چشم‌انداز اقتصادی کشور‌های جهان، کشور گویان با ثبت بیشترین رشد اقتصادی رتبه اول را در این زمینه کسب کرد.

کد خبر: ۱۵۵۷۲۰
۱۸:۱۳ - ۲۲ شهريور ۱۴۰۲

بیشترین رشد اقتصادی ۲۰۲۳ در کشوری گمنام!

دیدارنیوز: طبق پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول، کشور «گویان» بیشترین رشد اقتصادی ۲۰۲۳ را تجربه می‌کند.

بر اساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول (IMF) که روز دوشنبه منتشر شد، اقتصاد گویان امسال دوباره رونق خواهد گرفت، زیرا به لطف توسعه «بی‌نظیر» بخش نفت، انتظار می‌رود ۳۸ درصد رشد کند.

گویان، کشوری در سواحل اقیانوس اطلس شمالی آمریکای جنوبی، دارای جنگل‌های انبوه بارانی و اکوسیستم قوی زیستی است. زبان رسمی این کشور انگلیسی است. ورزش محبوب این کشور کریکت و سبک موسیقی محلی این کشور کالیپسو است.

از نظر فرهنگی با منطقه کارائیب مرتبط است. پایتخت آن، جورج تاون، به‌خاطر معماری استعماری بریتانیا، دارای ابنیه تاریخی دیدنی مانند کلیسای جامع انگلیسی سنت جورج که با چوب نقاشی‌شده است.

بیشترین رشد اقتصادی ۲۰۲۳ در کشوری گمنام!

استفاده بهینه از ذخایر نفتی

به نقل از بلومبرگ، ذخایر عظیم نفت فراساحلی که برای اولین بار توسط شرکت اکسون موبیل در سال ۲۰۱۵ حفاری شد، به اقتصاد این کشور این امکان را داد که در پنج سال گذشته چهار برابر شود و این رشد سریع پیش‌بینی می‌شود که برای مدتی ادامه یابد.

ذخایر نفتی نسبت به جمعیت ۸۰۰ هزار نفری گویان به قدری بزرگ است که برخی پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد این کشور با پشت سر گذاشتن کویت به بزرگترین تولیدکننده سرانه نفت خام جهان تبدیل شده است.

به گفته دولت گویان قوانینی برای ایجاد یک صندوق ثروت دولتی تصویب شده و قرار است هزینه‌های آموزشی، بهداشتی و زیرساختی را افزایش دهد.

تولید نفت به سرعت به رشد خود ادامه خواهد داد، زیرا سه میدان جدید تایید شده بین سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۷ به بهره‌برداری می‌رسند و انتظار می‌رود میدان ششم نیز در نیمه اول سال ۲۰۲۸ به بهره‌برداری برسد.

عوامل رشد اقتصادی گویان

آخرین برآورد سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد که تولید ناخالص داخلی واقعی (GDP) در این کشور آمریکای جنوبی در سال گذشته به میزان ۶۲ درصد افزایش داشته است که بالاترین سطح رشد اقتصادی در جهان بود.

این وام‌دهنده بین‌المللی پیش‌بینی کرد که تولید نفت خام به سرعت با سه میدان جدید به صورت آنلاین از سال آینده تا سال ۲۰۲۷، پس از یکسری اکتشافات بزرگ در سال‌های اخیر، افزایش خواهد یافت.

صندوق بین‌المللی پول در بیانیه‌ای خاطرنشان کرد: چشم‌انداز رشد میان‌مدت بهتر از همیشه است. اقتصاد گویان با حمایت برنامه‌های مدرن‌سازی دولت، از جمله گسترش بی‌نظیر بخش نفت، به رشد بسیار سریع خود ادامه می‌دهد.

بر اساس بیانیه صندوق بین‌المللی پول، گویان همچنین شاهد رشد سریع اقتصادی فراتر از انتظارات است؛ به‌ویژه در صنعت انرژی در حال رشد در این کشور. زیرا در نیمه اول سال ۲۰۲۳ رشد تولید ناخالص داخلی غیرنفتی واقعی بیش از ۱۲ درصد را ثبت کرد.

با وجود کشور‌های توسعه‌یافته و در حال توسعه، اینکه کشور گویان بیشترین رشد اقتصادی را ثبت کند امری غیرمنتظره است. وجود ذخایر نفتی بزرگ، بهره‌وری مناسب از این منبع و ارتباط با بازار‌های بزرگ جهانی مثل چین و آمریکا باعث شده تا این کشور به روند رو به رشد اقتصادی خود ادامه دهد.

رشد اقتصادی این کشور به حدی چشمگیر بوده که احتمالا باعث خواهد شد در آینده‌ای نه‌چندان دور اخبار اقتصادی بیشتری از این کشور حوزه کارائیب به گوش برسد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی