تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
دیدار از شیوع سویه جدید ویروس کووید گزارش می‌دهد

"اِریس" آخرین مدل کرونا؛ ماسک‌ها بر می‌گردند؟

سوم مرداد بود که وزارت بهداشت در اطلاعیه‌ای با اعلام اینکه "ماسک‌ها را بردارید" خبر از پایان کرونا داد، اما حالا چند روزی است محققان در سراسر دنیا از شیوع ویروسی به نام "اریس" خبر می‌دهند که از خانواده امیکرون است و بزرگترین احتمال بازگشت ماسک ها است.

کد خبر: ۱۵۴۴۶۵
۱۴:۴۲ - ۲۸ مرداد ۱۴۰۲

ماسک‌ها برمی گردند؛ تولد ویروسی به نام

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: روز‌های پایانی سال ۹۸ برای ایرانیان و روز‌های آغاز سال ۲۰۲۰ برای جهانیان روز‌های عجیبی بود و شیوع ویروس ناشناخته‌ای که در مدت کوتاهی کرونا یا همان کووید ۱۹ نام گرفت، تجربه تلخی را برای همگان به همراه داشت؛ جان میلیون‌ها نفر در جهان را گرفت، بسیاری از مشاغل برای همیشه نابود شدند، زندگی بسیاری از مردم دنیا دستخوش تغییرات زیادی شد، اما با کشف واکسن و دارو‌های متفاوت این امید کم کم قوت گرفت که عمر این ویروس طولانی نخواهد بود و در نتیجه از بین خواهد رفت.

هر چند که بسیاری از ویروس شناسان و متخصصان از همان ابتدا پایانی برای نابودی کامل این ویروس متصور نبودند و می‌گفتند که تزریق واکسن در چندین نوبت تنها راه مبارزه با کرونا است، اما به صفر رسیدن عدد فوتی‌های کرونایی و کاهش چشمگیر بستری شده‌ها بذر امید را در دل مردم کاشت و از طرف دیگر پایان بسیاری از محرومیت‌ها مانند محرومیت از سفر، دید و بازدید، خرید، رفتن به کنسرت و سینما و ... چرخه زندگی را به روال عادی در آورد.

کرونا برگشت؟

البته نوشتن این چند خط و شرح آن در چند سال گذشته به مردم دنیا گذشت شاید به نظر آسان می‌رسد، اما در واقع روز‌های خیلی سخت و تلخی بر مردم گذشت، چه آن روز‌هایی که هنوز معلوم نبود این ویروس چیست و چه علائم پیدا و پنهانی دارد، راه درمان آن چیست و حتی به رغم تولید چندین نوع واکسن باز هم متخصصان با هر جهش ویروس کرونا اعلام می‌کردند که واکسن قبلی دیگر به این جهش کارساز نیست.

حالا به همه این‌ها این را هم اضافه کنید که در همان روز‌های سیاه عده‌ای پیدا می‌شدند و با دپو کردن دارو و فروش چند ۱۰ میلیونی آنها، زندگی خیلی‌ها را نابود کردند و عده زیادی هم به دلیل در دسترس نبودن دارو زندگی خود را از دست دادند.

علائم ویروس جدید کرونا چیست؟

حالا با انتشار اخباری مبنی بر پیدا شدن سر و کله یک ویروس جدید که قرار است از این به بعد با نام "اریس" بشناسیم، این پرسش را در ذهن مردم ایجاد می‌کند که آیا دوباره باید ماسک بزنیم، آیا ممکن است ویروس جدید خطرناک‌تر از قبلی باشد.

در ایران که مدتهاست خبری از فوتی کرونا و بستری شدن نبود روز گذشته خبر فوت یک نفر و ابتلا ۵۹ نفر خبرساز شد، بهرام عین اللهی وزیر بهداشت هنوز اظهارنظری در این باره نکرده است، زیرا مشغول ساماندهی و اعزام تیم‌های سلامت به مرز برای مراسم اربعین است، اما مینو محرز می‌گوید: کووید همیشه بوده و خواهد بود و هیچ وقت از بین نمی‌رود. در تابستان به دلیل افزایش مسافرت‌ها به نقاط مختلف، این وضعیت مقداری افزایش پیدا کرده است؛ البته درحال حاضر بیشتر بیماران مراجعه‌کننده مشکوک به سویه جدید سرپایی هستند و به‌گونه‌ای نیست که خطرناک باشد و نیاز به بستری داشته باشند، اما در صورتی که افزایش پیدا کند ممکن است به موارد بستری بیشتری هم برسیم.

او با اشاره به اینکه در خانواده‌ها سرعت انتقال این ویروس بسیار زیاد است، می‌افزاید: "اریس" با علائمی مانند سرفه، آبریزش بینی و بدن درد و به‌طور کلی علائم سرماخوردگی همراه است. بیشتر موارد و بیماران دیده شده در این سویه افرادی بودند که یا مسافری از کشور‌هایی مثل کانادا، انگلستان و... داشتند و یا اینکه خودشان اقدام به مسافرت به این کشور‌ها کرده بودند.

هنوز محققان و متخصصان نمی‌دانند رفتار این ویروس جدید چگونه خواهد بود که آیا راهی برای پیشگیری از ابتلا به ویروس جدید وجود دارد یا خیر، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده در پستی در پلتفرم پیام رسان X (توئیتر) گفت که این سویه BA.۲.۸۶ نام دارد و در ایالات متحده و دانمارک شناسایی شده است.

این مرکز همچنین اعلام کرد: همانطور که در حال کسب اطلاعات بیشتر درباره ویروس جدید هستیم همچنان بر توصیه‌های پیشین برای محافظت از خود در برابر کووید۱۹ تاکید می‌کنیم.

دکتر «اس. وسلی لانگ»، مدیر پزشکی میکروبیولوژی تشخیصی در هوستون متدیست در این باره گفت: باید دید آیا ویروس جدید می‌تواند از سایر سویه‌های ویروس پیشی بگیرد یا توانایی در فرار از پاسخ‌های ایمنی ناشی از عفونت یا واکسیناسیون قبلی را دارد یا خیر؟.

جالب‌تر اینکه سازمان جهانی بهداشت هم ۵ مه ۲۰۲۳ به طور رسمی پایان وضعیت اضطراری کووید ۱۹ در جهان را اعلام کرده بود، اما حالا پیدان شدن سر و کله این ویروس جدید همه گمانه زنی‌های گذشته را نقش برآب کرده است و در نهایت اینکه دانشمندان می‌گویند سویه Eris از سویه اومیکرون از ویروس کرونا، در حال انتشار است و می‌تواند به ایجاد موجی بزرگ‌تر از گونه‌های پیشین منجر شود.

شاید این روزها بهترین زمان باشد تا محمد مخبر به قول خود عمل کند و آن پنجاه میلیون دز واکسن "برکت" که دو سال از زمان تحویل آن می گذرد را به سوی انبارهای وزارت بهداشت روانه کند که اگر قرار شد مردم دوباره برای مقابله با کرونا واکسن بزنند، کسی غافلگیر نشود!

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی