تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
داروی فشار خون برای درمان اعتیاد آمد

اسپیرونولاکتون؛ سلاح جدید در مبارزه با اعتیاد به الکل

به نظر می‌رسد پزشکان یک سلاح جدید امیدوار کننده در مبارزه با اعتیاد به الکل شناسایی کرده باشند. بر این اساس اعلام شد، اسپیرونولاکتون دارویی که معمولا برای درمان مشکلات قلبی و فشار خون بالا استفاده می‌شود، قادر به درمان اعتیاد به الکل است.

کد خبر: ۱۵۳۴۸۹
۱۲:۵۱ - ۰۸ مرداد ۱۴۰۲

سلاح جدید در مبارزه با اعتیاد به الکل

دیدارنیوز: اعتیاد به الکل یکی از معظلات عمده در بسیاری از کشور‌های جهان محسوب شده و مطالعات جدید و مشترک محققان مؤسسه ملی بهداشت ایالات متحده و دانشکده پزشکی ییل نشان می‌دهد، این دارو که اسپیرونولاکتون نام دارد می‌تواند میل به مصرف الکل را در موش‌های آزمایشگاهی و نمونه‌های انسانی کاهش می‌دهد.

تحقیقات پیشین نشان داده بود که گیرنده‌های مینرالوکورتیکوئیدی که به تنظیم تعادل مایعات و الکترولیت‌ها در بدن کمک می‌کنند، می‌توانند با مصرف الکل و میل به مصرف این ماده مرتبط باشند.

دکتر لورنزو لژیو، نویسنده ارشد این مطالعه، در رابطه با شناسایی داروی فوق می‌گوید: ترکیب یافته‌ها در سه گونه و انواع مختلف مطالعات تحقیقاتی و سپس مشاهده شباهت‌ها در نمونه‌های بررسی شده به ما اطمینان می‌دهد که به دارویی بالقوه مهم از نظر علمی و بالینی رسیده ایم.

محققان این تیم مطالعاتی خواستار انجام پژوهش‌های گسترده تری در رابطه با استفاده از اسپیرونولاکتون به‌عنوان یک درمان بالقوه برای اختلال مصرف الکل شدند.

محققان طی این مطالعه دریافتند افزایش دوز‌های ترکیب دارویی اسپیرونولاکتون که معمولاً با نام‌های تجاری CaroSpir و Aldactone در دسترس هستند، باعث کاهش میل به مصرف الکل در حیوانات آزمایشگاهی می‌شود.

نکته بسیار مهم در مطالعات فوق این است که مصرف این دارو هیچ مشکلی در حرکت یا هماهنگی سیستم عصبی موش‌های آزمایشگاهی ایجاد نکرده و همچنین بر مصرف غذا یا آب آن‌ها تأثیری نداشت. این یافته‌ها شواهد امیدوارکننده‌ای از پتانسیل اسپیرونولاکتون به عنوان یک گزینه درمانی برای اختلال مصرف الکل ارائه می‌دهد.

به علاوه بر مطالعات حیوانی، یک مطالعه موازی با استفاده از سوابق بهداشتی از نمونه بزرگی از افراد در سیستم مراقبت‌های بهداشتی امور کهنه سربازان ایالات متحده انجام شد.

در این مطالعه سوابق شرکت کنندگان برای ارزیابی تغییرات در مصرف الکل پس از تجویز اسپیرونولاکتون بررسی شده و افراد فوق از نظر وجود نشانه‌های مانند مشکلات قلبی و فشار خون بالا، تجزیه و تحلیل شدند. این تجزیه و تحلیل ارتباط معنی داری را بین درمان اسپیرونولاکتون و کاهش مصرف الکل گزارش شده توسط خود افراد نشان داد.

دکتر جورج اف. کوب، مدیر مؤسسه ملی سوء مصرف و اعتیاد به الکل، نسبت به یافته‌های این تیم مطالعاتی ابراز خوش بینی کرده و بر نیاز به تحقیقات بیشتر برای ارزیابی ایمنی و اثر بخشی اسپیرونولاکتون در افراد مبتلا به اختلال مصرف الکل تاکید کرد.

در خاتمه گفتنی است نتایج این مطالعه امید‌ها را برای توسعه دارو‌های جدید متناسب با نیاز‌های فردی افرادی که با اختلال مصرف الکل دست و پنجه نرم می‌کنند، فراهم می‌کند.

شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی Molecular Psychiatry منتشر شده است.

منبع: سیناپرس

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی