تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
امکان بازگشت به برجام وجود دارد

کنعانی: آمریکا مسوول خلل در روند برجام است

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: مقامات کنونی دولت آمریکا بار‌ها و بار‌ها مقامات دولت قبل را مورد ملامت قرار دادند. از نگاه ما مسوولیت دولت‌ها تغییر نخواهد کرد. دولت آمریکا همچنین مسوول خلل در روند برجام است، چنین کشوری نمی‌تواند در جایگاه مدعی قرار گیرد.

کد خبر: ۱۵۳۱۶۲
۱۱:۲۲ - ۰۲ مرداد ۱۴۰۲

کنعانی: منتظر اقدام عملی کره جنوبی هستیم

دیدارنیوز: سخنگوی وزارت خارجه ایران با محکومیت دوباره توهین به قرآن کریم در اروپا گفت: بار دیگر با تاکید از دولت‌هایی که چنین اهانت شرم آوری در آنان انجام شد می‌خواهیم از تکرار چنین اقدامات شرم آوری پیشگیری کنند و با مجرمان شدیدا برخورد کنند.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی با اصحاب رسانه، پاسخگوی سئوالات خبرنگاران شد.

کنعانی در این نشست با در دست داشتن قرآن کریم درباره اهانت به کلام الله مجید در سوئد گفت: یکبار دیگر اهانت به قرآن کریم را در سوئد محکوم می‌کنیم. این اقدام شرم آور است و اهانت به همه ادیان اسمانی و ابراهیمی است و غیرقابل قبول و هیچ توجیهی برای چنین کاری پذیرفته نیست. بار دیگر با تاکید از دولت‌هایی که چنین اهانت شرم آوری در آنان انجام شد می‌خواهیم از تکرار چنین اقدامات شرم آوری پیشگیری کنند و با مجرمان شدیدا برخورد کنند و یا این مجرمان را در اختیار کشور‌های اسلامی قرار بدهند.

منتظر اقدام عملی دولت کره جنوبی در پرداخت بدهی ایران هستیم

وی درباره کارشکنی آمریکا در خصوص منابع مالی ایران گفت: مطالبات مورد اشاره جزو حقوق انکار ناپذیر ملت است. میزان و ارقامش بار‌ها توسط مسئولان ذی ربط اعلام شده است. متاسفانه در سایه تحریم‌های یکجانبه دولت آمریکا انجام تجارت آزاد ایران با کشور‌ها دچار اشکال شده است و برخی از کشور‌ها تحت فشار سیاسی آمریکا از پرداخت به ایران خودداری کردند.

کنعانی افزود: در این زمینه مذاکرات در سطوح مختلف انجام شده و درباره کره جنوبی گفتگو‌ها ادامه پیدا کرده و مقامات کره قول‌های مثبتی دادند و ما منتظر اقدام عملی دولت کره جنوبی هستیم. در ارتباط با عراق روابط دو کشور نزدیک است. دولت عراق متعهد به پرداخت است و در این زمینه مطالبات ما را واریز کرده است و اخیرا دولت آمریکا اعلام کرده مجوز بخشی از مطالبات را صادر کرده است و روند کار با جدیت در حال انجام است، اما ما نیازمند وصول کامل مطالبات هستیم.

ایران همواره به مسیر دیپلماسی پایبند است

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر وزیر خارجه عمان و وزیر مشاور قطر به ایران و ابتکارات مطرح شده گفت: سفر مقامات کشور‌های منطقه بخشی در چارچوب همکاری دوجانبه ایران با این کشور‌ها است. بخشی از این‌ها هم در چارچوب تلاش‌ها توام با حسن نیت و ابتکاراتی است که از سوی عمان و قطر قرار دارد و مایل هستند با توجه به ظرفیت‌های خود برای کمک به پیشبرد مذاکرات رفع تحریم‌ها و رفع انسداد دارایی‌های ایران و تبادل زندانیان کمک کنند.

ایران همواره به مسیر دیپلماسی پایبند است. در این زمینه پایبند برجام بودیم و از ابتکارات مثبت کشور‌های منطقه هم استقبال کردیم، این یک مسیر دیپلماتیک فعال است. ما نه خوشبین هستیم و نه بدبین. ما از پویایی‌های دیپلماتیک هیچگاه غافل نبودیم و گفتگو‌ها روند رو به جلویی دارد.

سفر وزیر خارجه ارمنستان به ایران

کنعانی درباره سفر وزیر خارجه ارمنستان به ایران گفت: سفر وزیر خارجه ارمنستان در چارچوب مناسبات دوجانبه و در پاسخ به سفر آقای وزیر به ارمنستان انجام می‌شود. ما موضوعات مختلفی را با ارمنستان برای گفتگو داریم. همکاری‌های دو کشور در حوزه انرژی، ترانزیت، اقتصادی و منطقه‌ای اهمیت دارد. حمایت ایران از روند مسالمت آمیز حل و فصل اختلافات حائز اهمیت است.

طولانی شدن روند تبادل زندانیان در نتیجه عدم اراده دولت آمریکا است

وی در خصوص ادعا‌ها درباره بازداشت نفر چهارم آمریکایی توسط ایران گفت: ایران برای تبادل زندانیان بر مبنای اهتمامی که برای شهروندانش دارد جدی بوده است. طولانی شدن روند متاسفانه در نتیجه عدم اراده دولت آمریکا است. طرح ادعا در رسانه را نه تائید می‌توانم کنم و نه اظهارنظر می‌کنم. برخی از دولت‌های دارای روابط خوب با دو طرف هم در حال تلاش هستند. این به اراده سیاسی دولت آمریکا بستگی دارد.

اقدامات ایران در خصوص اهانت به قرآن کریم

کنعانی درباره اقدامات ایران در خصوص اهانت به قرآن کریم گفت: اهانت به مقدسات آسمانی امری غیرقابل قبول، شرم آور و ناقض آزادی‌های دیگران و منشور ملل متحد است. هیچ کشوری نمی‌تواند با استناد به قوانین خودش نسبت به ارزش‌های دیگران تعدی کند و این نقض آشکار حقوق دیگر ملت‌ها است. ما شاهد این هستیم که هزاران نفر از شهروندان همان کشور از پیروان اسلام به شمار می‌روند. پس این دولت نمی‌تواند به حقوق بخشی از شهروندان خودش و دیگران اهانت کند. ملت‌های دیگر کشور‌ها نشان دادند که نسبت به اهانت به کتب آسمانی حساسیت دارند و واکنش نشان دادند.

ایران در این رابطه واکنش جدی نشان داده است. علاوه بر احضار سفیر، یادداشت رسمی ارسال شده است. همچنین گفتگوی آقای وزیر با دبیر سازمان همکاری کشور‌های اسلامی، نامه به دبیرکل سازمان ملل متحد و همچنین فعالیت مجدانه سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور و همچنین تلاش ایران برای اینکه بتواند ظرفیت‌های بین‌المللی را در این رابطه فعال کند، همگی نمونه‌ای از اقدامات ایران است. نتیجه این تلاش‌ها توافق برای برگزاری نشست سازمان همکاری اسلامی بود. ما معتقدیم کشور‌های اسلامی به طور جدی باید از ظرفیت‌های خود استفاده کنند. این درخواست کشور‌های اسلامی است که با مجرمان برخورد شود.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص عدم پذیرش سفیر جدید سوئد گفت: ایران در اعتراض به این واکنش علاوه بر احضار سفیر اعلاام کرد که از پذیرش سفیر جدید سوئد اجتناب خواهد کرد و اعزام سفیر خود را به تعویق خواهد انداخت. نیازمند اقدام جمعی کشور‌های اسلامی برای بازدارنگی درباره چنین اقدامات شنیع هستیم. آن‌هایی که ادعای احترام به حقوق ملت‌ها را دارند باید به ادعا‌های خود جامه عمل بپوشانند.

از تقویت همکاری و مذاکرات صلح میان آذربایجان و ارمنستان استقبال می‌کنیم

وی درباره مذاکرات صلح در قفقاز گفت: ما از تقویت همکاری و مذاکرات صلح میان آذربایجان و ارمنستان استقبال می‌کنیم. ما راه حل صلح آمیز را به نفع دو کشور و همه کشور‌های منطقه می‌دانیم.

ایران جزو اولین کشور‌های متقاضی برای عضویت در بریکس است

کنعانی در خصوص سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی به آفریقا جنوبی گفت: دبیر شورای عالی امنیت ملی به دعوت دولت آفریقای جنوبی برای شرکت در نشست دبیران و مشاوران عضو بریکس عازم این کشور شدند. موضوع اجلاس هم بررسی امنیت سایبری است. در ارتباط با عضویت ایران، ایران جزو اولین کشور‌های متقاضی برای عضویت است. تاکنون رئیس جمهور کشور ما و وزیر خارجه ما دعوت شدند و برای اجلاس آتی هم رئیس جمهور دعوت شدند. اعضای بریکس اعلام کردند که ما درباره سازوکار عضویت کشور‌های جدید در حال گفتگو هستیم.

با لهستان همکاری‌های مشترک خوبی داریم

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سئوالی درباره سفر علی باقری معاون سیاسی وزارت خارجه به لهستان گفت: با توجه به وجود تمایل مشترک نزد دو طرف ما گفتگو‌هایی را در سطوح معاونین وزرای خارجه در حال انجام داریم. این گفتگو‌ها در چند دور انجام شده و زمینه استمرار آن وجود دارد. در چارچوب گفتگو‌های دو جانبه هم در قالب گفتگو‌های مشورتی ما سازوکاری داریم. با لهستان ما همکاری‌های مشترک خوبی داریم. بخشی از موضوعات نیز درباره روند گفتگو‌ها با برخی مقامات کشور‌های اروپایی بود. ما این مسیر را ادامه خواهیم داد.

دولت آمریکا مسئول خلل در روند برجام است

وی در خصوص اقدامات تحریک آمیز آمریکا درباره برجام گفت: دولت آمریکا دولتی است که مسئول تخریب روند برجام است. کشوری است که یکجانبه از برجام خارج شده و تحریم‌های جدیدی را بر ملت ایران وضع کرده است، دولت آمریکا در این زمینه باعث نقض برجام شده است. مقامات کنونی دولت آمریکا هم بار‌ها و بار‌ها مقامات دولت قبل را مورد ملامت قرار دادند. از نگاه ما مسئولیت دولت‌ها تغییر نخواهد کرد. دولت آمریکا همچنین مسئول خلل در روند برجام است، چنین کشوری نمی‌تواند در جایگاه مدعی قرار گیرد. چنانچه اراده سیاسی نزد دولت آمریکا باشد، امکان بازگشت به برجام وجود دارد. دولت آمریکا با اقدامات و اظهارات تحریک آمیز به دنبال ایجاد خلل در روند مثبت تحولات منطقه است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی