تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

سوال زیدآبادی از معاون قوه قضائیه: چرا پس از عفو، نهاد‌های امنیتی متهمان را راهی زندان می‌کنند؟

احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی خطاب به محمد مصدق، معاون اول قوه قضائیه که گفته بود ۹۰ هزار نفر شامل عفو شده‌اند، نوشت: چرا پس از اعلام عفو، برخی نهاد‌های امنیتی به کمک برخی همکاران وی در قوه قضائیه، تمام سعی و توان خود را به کار گرفته‌اند تا شمار قابل توجهی از متهمان و محکومان آن حوادث را به لطایف‌الحیل از شمول آن عفو مستثنی و راهی زندان کنند؟

کد خبر: ۱۵۱۳۰۶
۱۷:۲۸ - ۲۸ خرداد ۱۴۰۲

سوال زیدآبادی از معاون قوه قضائیه: چرا پس از عفو، نهاد‌های امنیتی متهمان را راهی زندان می‌کنند؟

دیدارنیوز: یک روزنامه‌نگار و فعال سیاسی از معاون اول قوه قضائیه که مدعی عفو ۹۰ هزار نفر پس از ناآرامی‌های گسترده در ایران شده، پرسیده چرا از یک سو عفو گسترده اعلام می‌شود و از سوی دیگر، متهمان مشمول آن به شیوه‌هایی غیرحقوقی و آزاردهنده از شمول عفو مستثنی می‌شوند.

احمد زیدآبادی در صفحه اجتماعی خود نوشت: «اگر متانت‌محور بود پس این چیست؟ معاون اول ریاست قوهٔ قضائیه مشمولین عفو سال گذشته را ۹۰ هزار نفر دانسته و این اقدام را رویکردی متانت‌محور و توأم با عقلانیت و قاطعیت قلمداد کرده است.

او اما به این پرسش تکراری رسانه‌ها و حقوقدانان و صاحب‌نظران پاسخ نداده است که چرا پس از اعلام عفو، برخی نهاد‌های امنیتی به کمک برخی همکاران وی در قوه قضائیه، تمام سعی و توان خود را به کار گرفته‌اند تا شمار قابل توجهی از متهمان و محکومان آن حوادث را به لطایف‌الحیل از شمول آن عفو مستثنی و راهی زندان کنند؟

نمونه مشخص این اقدام خواهران توحیدی هستند که به قول نزدیکانشان حتی حکم عفو نیز به آن‌ها گوشزد شده بود، اما نهایتا سر از زندان در آوردند.

چرا مسئولان قوه قضائیه در این مورد توضیح شفافی همراه با ذکر مصادیق به افکار عمومی نمی‌دهند؟ اینکه از یک سو عفو گسترده اعلام شود و از سوی دیگر، متهمان مشمول آن به شیوه‌هایی غیرحقوقی و آزاردهنده از شمول عفو مستثنی شوند چگونه با "رویکرد متانت‌محور و توأم با عقلانیت و قاطعیتِ" مورد وصف معاول اول ریاست قوه سازگار است؟»

مطلب مرتبط:

داستان عجیب احضار و زندانی کردن زهرا و هدی توحیدی

زیدآبادی: دلیل زندانی‌کردن خواهران توحیدی چیست؟

«خواهران توحیدی» بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند

مصدق: ادبیات فرمانده مازندران خوب نبود/ شیرین عبادی به ولایت فقیه اعتقاد ندارد

نماینده مجلس: آشتی ملی یعنی آزادی تمام زندانیان سیاسی و عقیدتی و منع اعدام

مقوله عفو را از اختیارات کارشناسان و ضابطین خارج کنید!

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی