تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
دیدار گزارش می‌دهد

لاغری به قیمت جان/ گول تبلیغات دروغ را نخورید

تب لاغر شدن و داشتن اندام مناسب، گرایش به استفاده از دارو‌های لاغری بدون در نظر گرفتن عوارض مخرب آن را حسابی داغ کرده در حالی که این داروها جان انسان ها را نیز نشانه گرفته است.

کد خبر: ۱۵۱۲۹۴
۱۶:۳۴ - ۲۸ خرداد ۱۴۰۲

تبلیغ به قیمت جان/ این لاغری چند؟

 

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: اگر در موتورهای جست‌وجو عنوان "داروی لاغری" را تایپ کنید، با ده‌ها سایت و صفحه‌های تبلیغاتی روبرو می‌شوید که هر کدام برای جذب مشتری، انواع و اقسام راه‌ها را امتحان می‌کنند تا با فروش دارو‌های رنگارنگ این حوزه، سود کلانی را به جیب بزنند غافل از اینکه برخی از این دارو‌ها حتی می‌تواند انسان‌ها را به کام مرگ بکشاند. جالب این است که عناوینی مانند "در یک ماه ۱۰ کیلو وزن کم کنید!...بخورید و لاغر شوید! ...هر هفته یک سایز کم کنید!"، بیشترین پیام‌هایی است که با آن برخورد خواهید کرد.

این تبلیغات وعده کاهش وزن سریع با قرص‌ها و مکمل‌های خوراکی را می‌دهند که در صورت واقعیت بسیار رویایی هستند. اما عملکرد این قرص‌ها و دارو‌های لاغری تا چه اندازه به وعده‌های تبلیغاتی جامه عمل می‌پوشاند؟ آیا این شعار‌ها و وعده‌ها در عمل قابل تحقق هستند؟ و آیا بدون عارضه اند؟ قطعا چنین نیست.

از سوی دیگر این تبلیغات تنها معطوف به بستر اینترنت و سایت‌ها نمی‌شود و حالا کانال‌های تلگرامی و صفحه‌های پر رنگ و لعاب اینستاگرام هم پر از تبلیغات دارو‌هایی است که مشتری را به سمت خود می‌کشد و اغلب مشتریان هم بدون در نظر گرفتن عوارض آن و تنها با هدف لاغر شدن، اقدام به خرید دارو می‌کند؛ این در حالی است که در چند سال اخیر خبر‌های زیادی مبنی بر فوت جوانان به دلیل مصرف این دارو‌ها منتشر شد، اما متاسفانه هیچ نهاد و ارگانی نظارت جدی روی این موضوع ندارد.

البته هر از گاهی مسئولان وزارت بهداشت و نهاد‌های مرتبط با آن هشدار‌هایی را به مردم می‌دهند و آن‌ها را از مصرف این دارو‌ها منع می‌کنند، اما آمار‌ها نشان می‌دهد که نه فروشندگان به تهدید‌های نهاد‌های مرتبط اهمیت می‌دهند و نه مشتریان برای این خط و نشان کشیدن‌ها تره خرد می‌کنند.

تغییر سبک زندگی و کم تحرکی دلیل اصلی گرایش به دارو‌های لاغری

البته مهدی انصاری، مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو نسبت به فروش انواع دارو‌های لاغری غیرمجاز با تبلیغات اغواکننده و گسترده در شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی هشدار داد و عنوان کرد: افراد سودجو به‌صورت غیرمجاز دارو‌های لاغری تقلبی را که عمدتا در آن از آمفتامین‌ها جهت افزایش سوخت‌وساز بدن استفاده می‌شود و مستقیما به سیستم اعصاب مرکزی بدن تاثیر می‌گذارد، در ترکیبات تولیدی استفاده و در بازار آزاد و عمدتا عطاری‌ها و فضای مجازی عرضه می‌کنند که عوارض جبران‌ناپذیری به‌ سلامت مصرف‌کننده وارد می‌کند.

دارو‌های لاغری بسیار متنوع هستند؛ به‌طوری‌که برخی از آن‌ها از طریق کاهش اشتها، برخی از طریق افزایش متابولیسم بدن و برخی از راه کاهش جذب مواد قندی و چربی، باعث کاهش وزن می‌شوند؛ اما این دارو‌ها باید متناسب با نیاز بیمار و تشخیص پزشک تجویز و مصرف شوند.

اینطور که این مسئول در وزارت بهداشت می‌گوید: زندگی بشر نسبت به سالیان گذشته تغییر‌ بسیاری داشته است؛ پیشرفت تکنولوژی، تغییر سبک زندگی و کم‌تحرکی از عوامل افزایش وزن در افراد است که زمینه بروز بیماری‌های غیرواگیر را افزایش داده و هزینه‌های سنگینی به نظام سلامت وارد می‌کند؛ همچنین کاهش وزن طی سال‌های اخیر به‌عنوان دغدغه جمعیت زیادی تبدیل شده و باتوجه به تقاضای بسیار، هر روزه دارو و روش‌های متعددی برای لاغری و تناسب‌اندام معرفی می‌شوند.

تپش قلب، افزایش دمای بدن و مرگ، عوارض دارو‌های لاغری

"برخی از شرکت‌های داروسازی خارج از ایران به صورت غیرمجاز از ترکیبات اِفدرین، داروی لاغری به نام «هیدروکسیکات» تولید می‌کنند که در شبکه‌های ماهواره‌ای نیز از این دست دارو‌ها تبلیغ می‌شود." این جمله را علی غلامی دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی مراکز سرپایی درمان اعتیاد کشور ضمن تشریح عوارض کوتاه‌مدت و بلندمدت مصرف ماده شیشه بیان می‌کند و می‌گوید: مصرف‌کنندگان این قرص‌ها ممکن است دچار تپش قلب و افزایش دمای بدن شوند که احتمال مرگ ناگهانی در این افراد بسیار بیشتر از افراد عادی است.

شیشه ماده‌ای است که بر روی مغز اثراتی بسیار مخرب و شدید بر جای می‌گذارد؛ این ماده به جهت طوفان ترشحات دوپامین باعث ایجاد سرخوشی در فرد خواهد شد که برای مصرف‌کنندگان به ویژه افرادی که برای بار اول این ماده را مصرف می‌کنند بسیار لذت‌بخش است، اما هزینه‌ای که بدن برای این لذت می‌پردازد بسیار سنگین، هولناک و گا‌هی غیرقابل برگشت است.

تمام این هشدار‌ها نشان می‌دهد که به رغم بیان تمام خطرات استفاده از دارو‌های لاغری که بعضا غیر استاندارد هم هستند، هنوز اقبال از این دارو‌ها وجود دارد و تنها راه جلوگیری از مصرف نکردن این دارو‌ها فرهنگ سازی و آموزش است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی