تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
گزارش دیدار از قطعی آب در برخی از مناطق تهران

مدیران بی کفایت، قطعی آب و جاده چالوس!

معاون وزیر کشاورزی در حالی از تامین آب برای دو میلیارد نفر سخن گفته بود که چند روزی است برخی مناطق تهران آب ندارند!

کد خبر: ۱۵۱۱۲۵
۱۴:۰۴ - ۲۴ خرداد ۱۴۰۲

مدیران بی کفایت، قطعی آب و جاده چالوس!
دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: موضوع استمرار خشکسالی و بحران آب در ایران حرف جدید و تازه‌ای نیست و هر سال هم نشانه‌هایی از بدتر شدن وضعیت منابع آبی کشور با خشک شدن دریاچه ارومیه و از بین رفتن بسیار از تالاب های کشور بروز و ظهور می کند.

بحران خشکسالی یقه منابع آب های زیرزمینی را هم گرفته و کشور را با پدیده خطرناکی به نام فرونشست زمین مواجه کرده است اما گویا همه این نشانه‌ها برای مدیران دولت ابراهیم رئیسی اهمیت ندارند زیرا سی‌ام اردیبهشت ۱۴۰۲ درست در روزهایی که خبرهای جست و گریخته‌ای از احتمال قطعی آب و برق به دلیل کمبود منابع آبی منتشر می شد، عباسعلی نوبخت، معاون وزیر کشاورزی گفته بود که ما با حکمرانی درست آب و در نظر گرفتن بارندگی سالانه و تکیه بر آن و احصا نیازها، می‌توانیم آب مورد نیاز دو میلیارد نفر را تأمین کنیم.

البته تصور می شود که مخاطب این سخنان به جای مردم ایران، مسئولان کشور افغانستان و شاید هم گروه طالبان باشند که چندی پیش سر تامین حقابه ایران از هیرمند برای ایرانیان شاخ و شانه کشیدند و حالا نوبخت می‌خواست به نوعی پاسخ دندان شکنی به آنها بدهد! اما به نظر حالا خود او باید پاسخگو نوع اظهاراتش باشد.

البته نوبخت تنها به این اظهارنظر بسنده نکرده و گفته بود کشور ما پنچمین کشور جهان در دارا بودن منابع طبیعی است، الان کشور ما در عدم استفاده از منابع طبیعی خود از رتبه های اول جهان است، به‌رغم دارا بودن این سرمایه‌های خدادادی در واقع نیاز به تغییر نگاه و حکمرانی داریم.

نگاه جدی به آمارهای منتشر شده

در سال ۱۴۰۰ وزارت نیرو گزارش داد که بیش از ۸۸ درصد منابع تجدیدپذیر آب ایران تا قبل از این سال مصرف شده و از بین رفته ‌است. به عبارتی ما در بهترین حالت باید برای ۱۲ درصد باقی مانده منابع تجدیدپذیر آب اقلیم ایران برنامه ریزی کنیم؛ پرسش اینجاست که آیا چنین چشم اندازی با رویای تأمین آب دو میلیارد نفر همخوانی دارد؟ مضاف بر این از نظر استانداردها کشورهایی که بین ۶۰ تا ۸۰ درصد منابع تجدیدپذیر خود را مصرف کرده‌‌اند و در وضعیت «فوق بحرانی» آب قرار دارند، ایران در صدر این لیست است.

از طرف دیگر سرانه آب‌های تجدیدپذیر در ایران حدود یک هزار و ۲۹۴ مترمکعب به ازای هر فرد بوده در حالی که این رقم در برخی از کشورها حتی بالای ۵ هزار مترمکعب گزارش شده و بدتر اینکه طبق پیش بینی مرکز پژوهش ‌های مجلس تا سال ۱۴۲۰ سرانه آب‌های تجدید پذیر به ازای هر نفر تنها هزار مترمکعب خواهد بود. وضعیت ایران تنها از ۳۲ کشور بهتر بوده و سرانه آب‌های زیرزمینی‌اش از ۱۴۷ کشور دنیا کمتر است. به عبارتی ما جزو یک پنجم پایانی جدول کشورهای جهان از لحاظ سرانه منابع آب هستیم.


هیچ کس گردن نمی گیرد

همانطور که پیش‌تر هم گفته شد برخی از مناطق تهران چند روزی است که از داشتن آب بی بهره‌اند تا جاییکه به گفته مردم این مناطق تامین آب برای آنها با تانکر انجام می شود؛ پس از گذشت چند روز از این ماجرا وزیر نیرو مجبور به پاسخگویی شد و با بیان اینکه توده بسیار بزرگی از سنگ و گل و لای از ارتفاع بسیار بالا وارد رودخانه شده است به همین دلیل ارتباط آب با شهر تهران و کرج قطع شده است، این یعنی مقصر این ماجرا جاده چالوس است که در بدترین مکان و زمان ممکن راه را به روی خروجی‌های آبی که به سمت تهران می‌آید بسته است!

علی اکبر محرابیان این را هم اضافه کرد که تقریبا تمام نقاطی که با کمبود آب مواجه بودند مشکلشان حل شده و امید هم داریم که فشار آب نیز به حالت عادی برگردد، وزیر در زمانی این موضوع را بیان می‌کند که هنوز هم برخی از مناطق تهران آب ندارند یا با افت شدید آب روبرو هستند، البته ناگفته نماند این مشکل سبب شد که ابراهیم رئیسی که در آمریکای لاتین است در گفت‌و‌گو با معاون اول خود و وزیر نیرو پیگیر این ماجرا شود و کمافی السابق دستور دهد! که هر چه زودتر این مشکل هم مانند سایر مشکلات حل شود.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی