تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

اسلامی: دستیابی به فناوری‌های پیچیده هسته‌ای راحت نبود

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی دستاورد‌های هسته‌ای را حاصل تلاش جوانان متعهد و دانشمندان سازمان انرژی دانست و گفت: این دستاورد‌ها در شرایط سنگین تهدید و تحریم‌های دشمنان صورت گرفت. دستیابی به فناوری‌های پیچیده هسته‌ای در این شرایط سخت به‌هیچ‌وجه راحت نبوده است؛ اما دانشمندان جوان کشورمان بدون استفاده از ظرفیت بیگانگان به آن‌ها دست یافتند.

کد خبر: ۱۵۰۸۹۷
۱۰:۳۹ - ۲۱ خرداد ۱۴۰۲

اسلامی: دستیابی به فناوری‌های پیچیده هسته‌ای راحت نبود

دیدارنیوز: رییس سازمان انرژی اتمی تعیین نسبت فناوری هسته‌ای با مردم را مهم‌ترین رویکرد نمایشگاه دستاورد‌های هسته‌ای عنوان و بیان کرد: دستاورد‌های هسته‌ای حاصل تلاش جوانان متعهد و دانشمندان سازمان انرژی اتمی است.

محمد اسلامی با اشاره به ارائه دستاورد‌های هسته‌ای خدمت رهبر معظم انقلاب اسلامی در قالب یک نمایشگاه گفت: جهت‌گیری سازمان انرژی هسته‌ای در این نمایشگاه، نشان‌دادن جایگاه و تأثیرات انرژی هسته‌ای در زندگی مردم و جامعه است.

وی تعیین نسبت فناوری هسته‌ای با مردم را مهم‌ترین رویکرد نمایشگاه دستاورد‌های هسته‌ای عنوان و بیان کرد: حوزه‌های سلامت، پزشکی، امنیت غذایی و کشاورزی، صنعت، آب‌وخاک و محیط‌زیست محور‌هایی هستند که در نمایشگاه به آن‌ها پرداخته شده است و دستاورد‌های این بخش‌ها معرفی می‌شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی دستاورد‌های هسته‌ای را حاصل تلاش جوانان متعهد و دانشمندان سازمان انرژی دانست و یادآور شد: این دستاورد‌ها در شرایط سنگین تهدید و تحریم‌های دشمنان صورت گرفت. دستیابی به فناوری‌های پیچیده هسته‌ای در این شرایط سخت به‌هیچ‌وجه راحت نبوده است؛ اما دانشمندان جوان کشورمان بدون استفاده از ظرفیت بیگانگان به آن‌ها دست یافتند.

وی در برنامه «بدون خط‌خوردگی» رادیو گفتگو درباره عملیاتی‌شدن استفاده از انرژی هسته‌ای در زندگی مردم اظهار کرد: بخش محوری در این حوزه، نیروگاه‌ها و تولید برق اتمی است که امروزه کشور‌های دنیا از آن به‌عنوان انرژی پاک استفاده می‌کند. سازمان انرژی اتمی نیروگاه بوشهر را با کمک روسیه احداث کرده است و امروز هم طرح‌های توسعه آن در حال اجرا است و قرار است نیروگاه‌های جدیدی ساخته شوند.

اسلامی به پرتو‌ها به‌عنوان یکی دیگر از مهم‌ترین بخش‌های عملیاتی در حوزه انرژی هسته‌ای اشاره کرد که قابل‌استفاده در حوزه‌های پزشکی است و گفت: رادیو دارو‌ها در حوزه پزشکی بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرند. سالیانه حدود یک میلیون بیمار از رادیو دارو‌هایی که انرژی اتمی در حوزه تشخیص و درمان به‌ویژه برای سرطان تولید می‌کند بهره می‌برند.

رئیس سازمان انرژی اتمی از اهمیت ویژه این نهاد در دوره جدید به پرتو‌ها گفت و اشاره کرد: جایگزین‌کردن پرتو‌ها برای مبارزه با آفت‌های کشاورزی و مواد غذایی یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های انرژی اتمی برای استفاده عمومی است. در حقیقت به‌جای استفاده از سموم شیمیایی، از پرتو‌ها استفاده می‌شود که موجب خواهد شد آفت‌ها از بین بروند و البته عمر، دوام و ماندگاری محصولات کشاورزی هم افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: استفاده از پرتو‌ها در حوزه کشاورزی دو خاصیت دارد؛ نخست آنکه سلامت را به جامعه هدیه می‌کند؛ زیرا از سم در کشاورزی استفاده نمی‌شود و البته از دورریز و ضایعات کشاورزی جلوگیری می‌کند؛ این مسئله باتوجه‌به اینکه ۳۰ درصد از محصولات کشاورزی به ضایعات تبدیل می‌شود اهمیت بسیار زیادی دارد؛ زیرا به اقتصاد ملی هم کمک می‌کند.

محمد اسلامی بیان کرد: شرایط اقتصادی که استفاده از پرتو‌ها در محصولات کشاورزی ایجاد می‌کنند باعث افزایش صادرات این محصولات می‌شود و دیگر شاهد آفت‌های حوزه کشاورزی نخواهیم بود.

وی با اعلام اینکه تولیدات رادیو دارویی حداقل ۶ برابر افزایش پیدا خواهد کرد بیان کرد: با افزایش محصولات رادیو دارو در حوزه پزشکی، جمعیت گسترده‌تری را در تحت پوشش قرار خواهیم داد. در همین وضعیت، صادرات رادیو دارو به ۹ کشور داشته‌ایم و این در حالی است که صادرات این محصولات نیازمند شبکه پروازی پایدار است؛ زیرا عمر رادیو دارو کوتاه است. این موضوع در شرایط کرونا و برهم‌خوردن شبکه پروازی دچار آسیب شده بود؛ اما دوباره در سال گذشته این شبکه پروازی شروع به کار کرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی