تیتر امروز

مطهرنیا: محاصره اقتصادی ایران در زمان اوباما و هیلاری کلینتون آغاز شد/ اسرائیل و آمریکا به ضد واقعه ۷ اکتبر نیاز داشتند
رئیس اندیشکده آینده‌اندیشی سیمرغ در گفت‌وگو با دیدارنیوز

مطهرنیا: محاصره اقتصادی ایران در زمان اوباما و هیلاری کلینتون آغاز شد/ اسرائیل و آمریکا به ضد واقعه ۷ اکتبر نیاز داشتند

گفت‌وگوی مهدی مطهرنیا با سرویس بین‌الملل دیدارنیوز حول محور جنگ ایران و اسرائیل و نقش و نقشه آمریکا را ببینید و بخوانید
اینجا جان «کارگر» کالا است!
«دیدارنیوز» به بهانه روز کارگر، آمار ضدو نقیض فوتی های کارگری را بررسی می‌کند:

اینجا جان «کارگر» کالا است!

در این گزارش تنها به گوشه‌ای از نابسامانی حوزه کارگری به ویژه تناقض‌گوی مدیران دولتی در مورد آمار حوادث ناشی از کار خواهیم پرداخت.
فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
گزارش دیدار از طرح اجرا نشده شهرداری تهران

"آتش" ساختمان‌های ناایمن را می‌بلعد؛ زاکانی به دنبال تصویب طرح حجاب است!

در حالیکه آتش سوزی انبار چسب بازار تهران در کمترین فاصله زمانی از آتش سوزی انبار لاستیک اتفاق افتاد و موضوع ساختمان ناایمن جدی‌تر می‌شود، زاکانی به دنبال تصویب طرح حجاب است!.

کد خبر: ۱۵۰۶۸۹
۱۵:۵۷ - ۱۶ خرداد ۱۴۰۲

 

دیدارنیوز_نسرین نیکنام: بعد از ماجرای آتش‌سوزی و ریزش ساختمان قبلی پلاسکو که گویا در لیست ساختمان‌های ناایمن هم قرار داشته، حساسیت‌ها روی این گروه از سازه‌های پایتخت بیشتر شد، اما این حساسیت فقط روی کاغذ بود و نهایت اعتراض مسئولان شهرداری به عنوان متولی اصلی، به صاحبان این ساختمان‌ها به هشدار دادن لسانی و در نهایت چسباندن یک کاغذ با نوشته "این ساختمان ایمن نیست" خلاصه شد.

گذشت زمان و جایگزین شدن سریع ساختمان جدید به جای ساختمان قدیمی پلاسکو سبب شد تا ماجرای ساختمان‌های ناایمن از اولویت خارج شود تا ۳۱ تیر ۹۹ بعد از ماجرای تلخ آتش‌سوزی و انفجار ساختمان مرکز سینا مهر شمیران، محسن هاشمی، رئیس شورای شهر وقت تهران ضمن اعلام آماری از تعداد ساختمان‌های ناایمن در پایتخت گفته بود: در تهران بعد از حادثه پلاسکو، ۳۳ هزار ساختمان ناایمن شناسایی شدند، اما ما به‌تنهایی امکان مقابله با این ساختمان‌ها را نداریم و مقرر شده با همکاری دستگاه قضایی این مشکل رفع شود.

چند روز قبل از آن هم زهرا نژادبهرام، عضو هیات‌رئیسه شورای شهر تهران در ارتباط با ساختمان‌های ناایمن کلانشهر تهران گفته بود: براساس بررسی‌های انجام‌شده تاکنون ۲۶ هزار ساختمان ناایمن در سطح شهر تهران وجود دارد. در این میان ۴۳۰ مورد آن جزء ساختمان‌های پرخطر بوده که ابلاغیه‌های لازم برای آن‌ها ارسال شده است.

همین دو اظهار نظر متفاوت از دو عضو شورای شهر وقت در آن زمان با اختلاف فاحش نشان داد که خیلی هم موضوع ساختمان‌های ناایمن برای شورای شهر و شهرداری جدی و مهم نبوده و صرفا ارائه آمار و بیان اینکه در مسیر ایمن سازی تنها ۲۰۰ ساختمان ایمن شده یا بیشترین تعداد این ساختمان‌ها در منطقه ۱۱ و ۱۲ قرار دارد، مسئولیت را از دوش آن‌ها برداشته است!

سکوت خبری و عدم پیگیری این ماجرا از سال ۹۹ به نهم خرداد ۱۴۰۱ رسید، یک لیست جدید از ساختمان‌های ناایمن با عدد ۱۲۹ با پیگیری سازمان آتش نشانی و اعلام دادستانی تهران در رسانه‌ها منتشر شد؛ این لیست هم مانند لیست‌های گذشته چند روزی محل مناقشه و بحث بود. همان زمان ناصر امانی، عضو شورای شهر ششم تهران گفته بود که این گزارشی است که شورای شهر پنجم از آتش نشانی می‌گیرد و شهرداری را ملزم می‌کند که آن را در سامانه‌ی شفافیت منتشر کند و با مالکانش به نوعی برخورد شود، اما پیروز حناچی، شهردار وقت تهران، به خواست برخی نهاد‌ها که انتشار آن را مصلحت نمی‌دانستند تمکین می‌کند.

شهرداری که گردن نمی‌گیرد...

فراز و نشیب ماجرای ساختمان‌های ناایمن و لیست‌هایی مختلف از اسامی آن‌ها ادامه داشت تا سی‌ام اردیبهشت ۱۴۰۲ که خبر آتش سوزی انبار لاستیک تهران در خیابان مولوی که اطفاء آن ساعت‌ها به طول انجامید، مجددا به مسئولان شهرداری تهران یادآوری کرد که هشدار به صاحبان این ساختمان‌ها را از مرحله چسباندن کاغذ به کار اجرایی برسانند و امروز شانزدهم خرداد ماه هم انبار چسب در خیابان خیام و محله پامنار آتش گرفت و برای هزارمین بار زنگ خطر را برای مسئولان شهرداری به صدا در آورد. محمدحسین نامی، رئیس سازمان مدیریت بحران کل کشور که یکی از منتقدان وضعیت موجود است پیش از همه به شهرداری، دهیاری و شورا‌های اسلامی شهر تذکر و وعده برخورد با متخلفین را داده، اما خط بطلان بر خوش باوری نسبت به این هشدار‌ها آنجا کشیده می‌شود که علی‌رغم بودن نام بیمارستان امام خمینی در این لیست، فاز چندم پارکینگ طبقاتی این ساختمان فرسوده و ناایمن در میان این هیاهو و چند روز پس از آتش سوزی انبار لاستیک به بهره‌برداری می‌رسد و باز هم خم به ابروی کسانی که باید، نمی‌آید.

علیرضا زاکانی که با داشتن مدرک پزشکی هسته‌ای خود را لایق مدیریت شهر تهران می‌داند، بهمن ماه سال گذشته سر موضوع انتشار اسامی ساختمان‌های ناایمن گفته بود که مجموعه شهرداری تهران وظیفه انتشار اسامی ساختمان‌های ناایمن را ندارد و اعلام اسامی ساختمان‌های ناایمن با مراجع قضائی است.

پاسخ صریح و قاطع زاکانی برای عدم انتشار لیست ساختمان‌های ناایمن، واکنش برخی از اعضای شورای شهر تهران را به همراه داشت، تا جاییکه شبانه نامه رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران به مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری تهران که در آن خواستار ارائه لیست ساختمان‌های ناایمن به شورای شهر تهران شده بود، منتشر شد و مهدی عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری در همین زمینه از مهلت یک هفته‌ای شورای شهر به سازمان آتش‌نشانی برای پایش مجدد ساختمان‌های ناایمن خبر داد.

البته این مهلت یک هفته‌ای، پنج ماهه شد و سوم خرداد ۱۴۰۲ پس از اعلام معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور مبنی بر عدم منع قانونی انتشار لیست ساختمان‌های ناایمن تهران، اسامی این ساختمان‌ها منتشر شد.
چیزی که واضح و مبرهن است، اینکه اگر ده‌ها لیست از ده‌ها مرجع قانونی و غیرقانونی اقدام به انتشار لیست اسامی ساختمان‌های ناایمن کنند، اما اولویت علیرضا زاکانی همچنان به دنبال پیدا کردن راه حلی برای بحران حجاب است و بس!

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی