تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

۹ جایگزین خوشمزه برای قهوه!

قهوه نوشیدنی‌ است که بسیاری از مردم جهان برای صبحانه استفاده می‌کنند، در حالی که دیگران به دلایل مختلف از نوشیدن آن خودداری می‌کنند. در این مطلب ۹ جایگزین خوشمزه برای قهوه را مشاهده می‌کنید.

کد خبر: ۱۵۰۱۸۵
۱۲:۰۱ - ۰۶ خرداد ۱۴۰۲

۹ جایگزین برای قهوه!

دیدارنیوز: برای برخی افراد، میزان بالای کافئین – ۹۵ میلی‌گرم در هر نوشیدن – می‌تواند عصبانیت و آشفتگی، معروف به “لرزش دست”، را ایجاد کند. برای دیگران، قهوه می‌تواند مشکلات گوارشی و سردرد ایجاد کند.

بسیاری از افراد به سادگی به طعم تلخ قهوه علاقه‌ای ندارند و یا از فنجان قهوه صبحانه روزانه خود خسته شده‌اند.

در ادامه، ۹ جایگزین خوشمزه برای قهوه را برای شما معرفی می‌کنیم که می‌توانید آن‌ها را امتحان کنید.

۱. قهوه چیکوری (قهوه کاسنی)

مانند دانه‌های قهوه، ریشه چیکوری می‌تواند سرخ شده، آسیاب شده و به یک نوشیدنی گرم خوشمزه تبدیل شود. طعم آن بسیار شبیه به قهوه است، اما بدون کافئین است.

همچنین، منبع غنی از اینولین است. این فیبر حل شدنی ممکن است در هضم غذا و رشد باکتری‌های مفید کمک کند – به ویژه Bifidobacteria و Lactobacilli – به حفظ روده سالم کمک کند.

علاوه بر این، می‌تواند کبد شما را تحریک کند تا بیشترین مقدار صفرا تولید کند که ممکن است برای هضم چربی مفید باشد.

ریشه چیکوری به صورت پیش‌آسیاب و سرخ شده در دسترس است، بنابراین بسیار برای آماده‌سازی آسان است. به راحتی می‌توانید آن را مانند دانه‌های قهوه معمولی آب گذاری کنید – در دستگاه قهوه‌ساز فیلتر، فرنچ پرس یا ماشین اسپرسو.

برای هر ۶ اونس (۱۸۰ میلی لیتر) آب، ۲ قاشق غذاخوری ریشه چیکوری استفاده کنید، یا این نسبت را بر اساس ترجیحات خود تنظیم کنید.

اگر باردار یا شیرده هستید، باید از مصرف ریشه چیکوری خودداری کنید، زیرا تحقیقاتی درباره ایمنی آن در این شرایط کافی نیست.

۲. چای ماچا (چای سبز)

ماچا نوعی چای سبز است که با بخار پزی، خشک کردن و آسیاب کردن برگ‌های گیاه Camellia sinensis به یک پودر ریز تبدیل می‌شود.

برخلاف چای سبزی که قابل آبگیری است، شما کل برگ را مصرف می‌کنید. به همین دلیل، شما منبعی با غلظت بسیار بیشتر از آنتی‌اکسیدان‌ها – به خصوص اپی گالوکاتکین گالات (EGCG) – دریافت می‌کنید.

بسیاری از فواید پیشنهادی ماچا به EGCG نسبت داده می‌شود. مطالعات نشان می‌دهند که مصرف منظم چای سبز می‌تواند خطر فشار خون بالا را کاهش دهد. این مطالعات از عصاره چای سبز استفاده کردند، اما محتوای کاتکین مشابه مقدار موجود در یک فنجان ماچا بود.

چای سبز همچنین با کاهش وزن و چربی بدن و همچنین کاهش خطر دیابت نوع ۲ مرتبط شده است.

ماچا طعمی تازه دارد که برخی آن را خاکی توصیف می‌کنند.

برای آماده کردن:

۱-۲ قاشق چایخوری پودر ماچا را با استفاده از یک غربال نازک در یک کاسه سرامیکی ریخته و صاف کنید. آب داغ، اما نه جوشان، اضافه کنید – دمای آب باید حدود ۱۶۰-۱۷۰ درجه فارنهایت (۷۱-۷۷ درجه سانتیگراد) باشد. به آرامی هم زنید تا پودر حل شود، سپس به طرفین باز و بسته شود.

۳. شیر طلایی (شیرزردچوبه)

شیرطلایی جایگزینی غنی و بدون کافئین برای قهوه است.

این نوشیدنی گرم شامل ادویه‌جات مانند زردچوبه، زنجبیل، دارچین و فلفل سیاه است. افزودنی‌های معمول دیگر شامل هل، وانیل و عسل است.

علاوه بر اینکه به نوشیدنی شما رنگ زرد زیبایی می‌بخشد، زردچوبه ممکن است به دلیل ماده موثر قوی کورکومین، خواص ضد التهابی قوی داشته باشد.

علاوه بر این، فلفل سیاه توانایی بدن شما در جذب کورکومین افزایش می‌دهد، همانطور که چربی هم این کار را می‌تواند انجام دهد. بنابراین، شاید بخواهید برای این نوشیدنی از شیر تمام چربی به جای چربی کم استفاده کنید.

می‌توانید در حدود ۵ دقیقه یک شیرطلایی ساده آماده کنید. روش آماده‌سازی به شرح زیر است:

در یک قابلمه، ۱ پیمانه (۲۳۷ میلی‌لیتر) شیر یا جایگزین غیر لبنی را با ۱/۲ قاشق چایخوری زردچوبه خرد شده، ۱/۴ قاشق چایخوری دارچین، ۱/۸ قاشق چایخوری زنجبیل خرد شده و یک قاشق چایخوری کوچک فلفل سیاه مخلوط کنید. اختیاری، عسل را به میزان خواسته شده اضافه کنید. مخلوط را در حرارت کم تا متوسط گرم کنید و به‌طور مکرر آن را هم بزنید تا سوختگی جلوگیری شود. با گرم شدن، نوشیدنی را در یک لیوان بریزید و لذت ببرید.

۴. آب لیمو

تغییر نوشیدنی صبحانه شما نیاز به پیچیدگی ندارد. آب لیمو راه عالی برای شروع روز است.

این نوشیدنی بدون کالری و کافئین است و مقدار قابل توجهی ویتامین C را فراهم می‌کند.

به عنوان یک آنتی‌اکسیدان، ویتامین C نقشی در سیستم ایمنی شما ایفا می‌کند و پوست شما را از آسیب نور خورشید محافظت می‌کند. برای تولید کلاژن، یک پروتئین که ساختار اساسی پوست، تاندون و رباط‌های شما را فراهم می‌کند، ضروری است.

فقط یک لیوان آب لیمو – با اضافه کردن آب و نصف عدد لیمو (یک قاشق غذاخوری یا ۱۵ میلی‌لیتر) به یک لیوان آب سرد – ۱۰٪ از مقدار روزانه توصیه شده ویتامین C را فراهم می‌کند.

همچنین می‌توانید برای متنوع‌کردن طعم، میوه‌ها و گیاهان دیگری را اضافه کنید – خیار، نعناع، هندوانه و ریحان برخی از گزینه‌های محبوب هستند.

۵. چای یربا ماته

یربا ماته یک چای گیاهی طبیعی و دارای کافئین است که از برگ‌های خشک درخت هالی جنوب آمریکا، لکس پاراگوئنسیس تهیه می‌شود.

اگر به دنبال جایگزینی برای قهوه هستید، اما نمی‌خواهید از مصرف روزانه کافئین خود دست بکشید، یربا ماته یک گزینه خوب است.

یک فنجان (۲۳۷ میلی‌لیتر) حدوداً ۷۸ تا ۸۰ میلی‌گرم کافئین دارد که معادل مقدار کافئین یک فنجان معمولی قهوه است.

یربا ماته همچنین حاوی ترکیبات گیاهی مفیدی است که به عنوان آنتی‌اکسیدان عمل می‌کنند. در واقع، برخی مطالعات نشان می‌دهند که ممکن است حاوی مقادیر مشابهی از آنتی‌اکسیدان‌ها با چای سبز باشد.

علاوه بر این، حاوی چندین ماده معدنی و ویتامین است، از جمله ریبوفلاوین، تیامین، فسفر، آهن، کلسیم و ویتامین‌های C و B۶.

این دارای طعمی متناسب است که می‌توان آن را تلخ یا دودی توصیف کرد. در روش سنتی، یربا ماته در یربا ماته گورد آماده می‌شود و از طریق یک لوله‌ی فلزی مصرف می‌شود، همچنین می‌توانید در حین نوشیدن آب را اضافه کنید.

برای نوشیدن راحت‌تر یربا ماته می‌توانید همچنین برگ‌ها را با استفاده از یک توپای چای یا خریدن کیسه‌های چای یربا ماته که در آن صورت فقط برگ‌ها را در آب گرم ۳ تا ۵ دقیقه نگه دارید و لذت ببرید.

با وجود فواید سلامتی یربا ماته، باید به میزان معقولی آن را مصرف کنید. مطالعات برقراری رابطه بین مصرف بالا و منظم یربا ماته به میزان ۱ تا ۲ لیتر در روز و افزایش نرخ برخی از انواع سرطان را نشان داده‌اند.

۶. چای Chai

چای چای یک نوع چای سیاه است که با گیاهان و ادویه‌های قوی ترکیب می‌شود.

اگرچه کمترین مقدار کافئین (۴۸ میلی‌گرم) نسبت به قهوه را دارد، مطالعات نشان می‌دهند که چای سیاه همچنان می‌تواند بر آگاهی ذهنی موثر باشد.

چای سیاه و چای سبز هر دو از گیاه Camellia sinensis تهیه می‌شوند، اما چای سیاه فرآیند جوانه زنی را تجربه می‌کند که ترکیب شیمیایی آن را تغییر می‌دهد. به نظر می‌رسد هر دو نوع دارای خواص آنتی‌اکسیدانی قوی باشند.

اگرچه نیاز به تحقیقات بیشتری است، برخی مطالعات مشاهده‌ای ارتباط میان نوشیدن چای سیاه به میزان معتدل (کمتر از ۴ فنجان در روز) و کاهش خطر بیماری قلبی را نشان داده‌اند.

علاوه بر فواید سلامتی ممکن، چای چای طعم قوی و بوی دلپذیری دارد.

تعداد زیادی روش طبخ مختلف وجود دارد، اما در ادامه یک روش ساده برای آماده‌سازی ۲ فنجان چای چای از ابتدا آورده شده است:

چهار دانه هل، چهار گل سرخ (یا میخک) و دو عدد فلفل سیاه را خرد کنید.
در یک ظرف، ۲ فنجان (۴۷۴ میلی‌لیتر) آب فیلتر شده، یک برش ۳ سانتی‌متری زنجبیل تازه و یک قلم دارچین و ادویه‌های خرد شده را ترکیب کنید.
مخلوط را به جوش بیاورید و سپس از روی حرارت بردارید. ۲ پاکت چای سیاه تک‌نفره را اضافه کرده و به مدت ۱۰ دقیقه دم شود.
چای را از صافی رد کنید و لذت ببرید. برای تهیه چای چای لاته، به جای آب در روش فوق، از ۱ فنجان (۲۳۷ میلی‌لیتر) شیر یا جایگزینی غیر از لبنیات استفاده کنید.

۷. چای روییبوس

چای روییبوس یا چای قرمز نوشیدنی بدون کافئینی است که در آفریقای جنوبی به وجود آمده است.

برخلاف قهوه و چای‌های دیگر، روییبوس دارای مقدار پایینی آنتی‌اکسیدان‌های تانین است که می‌تواند مفید باشد، اما همچنین می‌تواند با جذب آهن تداخل داشته باشد.

با وجود محتوای پایین تانین، روییبوس مقدار قابل توجهی آنتی‌اکسیدان دیگر ارائه می‌دهد.

مطالعات بسیار محدود هستند. یک مطالعه رو حیوان نشان می‌دهد که روییبوس ممکن است به محافظت در برابر بیماری قلبی کمک کند، در حالی که یک مطالعه آزمایشگاهی پتانسیل کاهش خطر سرطان را نشان می‌دهد.

یک مطالعه بر روی انسان از سال ۲۰۱۱ نشان داد که مصرف ۶ فنجان چای روییبوس در روز به مدت ۶ هفته باعث بهبود پروفایل لیپیدی شد.

رویبوش نیاز به زمان دم بیشتری نسبت به بیشتر چای‌ها دارد و دم بیش از حد به طعم تلخ منجر نمی‌شود. در عوض، رویبوش طعمی کمی شیرین و میوه‌ای دارد.

برای تهیه یک فنجان، از یک فیلتر چای استفاده کرده و ۱-۱.۵ قاشق چای خوری از رویبوش را برای حداکثر ۱۰ دقیقه دم کنید. به طعم، می‌توانید لیمو و عسل اضافه کنید.

۸. نوشیدنیِ سرکه سیب

سرکه سیب (ACV) با استفاده از تخمیر سیب‌های خرد شده با استفاده از مخمر و باکتری تهیه می‌شود.

این فرآیند موجب تولید یک ترکیب به نام اسید استیک می‌شود که بر اساس برخی مطالعات، ممکن است تأثیرات مفیدی بر روی حساسیت انسولین و سطوح قند خون داشته باشد.

به عنوان مثال، در یک آزمایش سال ۲۰۱۹ روی بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲، شرکت‌کنندگان به‌صورت تصادفی به مصرف جایگزین یا مصرف سرکه سیب (۲۰ میلی‌لیتر در روز، معادل ۱.۳۵ قاشق غذاخوری) به‌مدت ۸ هفته تقسیم شدند.

افرادی که از سرکه سیب استفاده کردند، سطح قند خون ناشتا کمتری داشتند و حساسیت به انسولین آن‌ها افزایش یافت.

اگرچه هنوز شواهد زیادی وجود ندارد، سرکه سیب ممکن است باعث افزایش احساس سیری پس از وعده‌های غذایی شود و به کاهش مقدار متوسط وزن کمک کند.

برای تهیه یک نوشیدنی ساده از سرکه سیب، ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب خام یا نافیلتر شده، ۱ پیمانه (۲۳۷ میلی‌لیتر) آب سرد و به دلخواه ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری عسل یا شیرین‌کننده دلخواه دیگر را ترکیب کنید.

سرکه سیب را بدون رقیق کردن ننوشید. سرکه سیب شامل ۴-۶ درصد اسید است که ممکن است دهان و حلق شما را سوزانده و در صورت استفاده مکرر می‌تواند لایه‌ی مینای دندان را ساییده کند، بنابراین پیشنهاد می‌شود قبل و بعد از نوشیدن سرکه سیب آب بشویید.

۹. کمبوچا

کمبوچا با استفاده از باکتری‌ها، خمیر‌ها و شکر، با فرمانگیری از چای سیاه تهیه می‌شود.

فرآیند فرمانگیری باعث ایجاد یک کلونی همزیستی از باکتری‌ها و خمیر‌ها می‌شود که به آن SCOBY یا “اسکوبی” می‌گویند.

بعد از فرمانگیری، کمبوچا حاوی پروبیوتیک‌ها، اسید استیک و آنتی‌اکسیدان‌ها می‌شود، که همگی ممکن است فوایدی برای سلامتی داشته باشند.

مطالعات روی حیوانات و آزمایش‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهند که کمبوچا ممکن است سیستم ایمنی را تقویت کند، سطح کلسترول و قند خون را در افراد مبتلا به دیابت بهبود بخشد. با این حال، مزایای بهداشتی ادعا شده در انسان‌ها عمدتاً بر اساس شواهد شخصی است.

در کل، کمبوچا برای افراد سالم مضر نمی‌باشد. اما برخی از خطرات ممکن مرتبط با تأثیرات اسیدیته آن بر گوارش و یا ظروف فلزی است که در آن ذخیره می‌شود. افرادی که شرایط پیش‌زمینه بهداشتی دارند باید از مصرف کمبوچا خودداری کنند.

نتیجه‌گیری اگرچه قهوه خودش دارای مزایای زیادی است، اما شاید برای شما مناسب نباشد.

با این حال، گزینه‌های دیگری وجود دارد. بسیاری از این گزینه‌ها حتی مزایایی را ارائه می‌دهند که قهوه نمی‌تواند، مانند گیاهان و ادویه‌جات دارای آنتی‌اکسیدان، پروبیوتیک و اسید استیک هستند.

اگر به دنبال یک جایگزین سالم برای قهوه هستید، نوشیدنی‌های موجود در این لیست را امتحان کردن ارزش دارند.

منبع: فوتوفن/ healthline

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی