تیتر امروز

سمانه نایینی:
گفت‌وگوی ویژه دیدارنیوز با یک فعال حوزه روابط عمومی سمن‌ها

سمانه نایینی: "جمع‌آوری" مناسب پسماند است نه کارتن‌خواب‌ها و کودکان کار/ ناکارآمدی شهرداری به سازمان‌های مردم نهاد آسیب زد/ خلع سواد رسانه‌ای پاشنه آشیل روابط عمومی‌ها است

امروز ۲۷ اردیبهشت ماه روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی‌هاست و این روز بهانه‌ای شد تا دیدارنیوز در گفت و گویی با یکی از فعالان حوزه روابط‌عمومی سمن‌ها، چالش‌ها و کاستی‌های این حوزه را بررسی کند.
تلاش کن! طلاش کن

تلاش کن! طلاش کن

رویکرد پریسکوپ برآن است که دغدغه و علاقه مندی‌های نسل z رو با تجربه و دانش نسل‌های قبل‌تر ادغام کند تا نتایج جالب و جدیدی در راستای اهداف شغلی هر دو نسل برسد. در قسمت سوم این برنامه چشم پریسکوپ...
رضا صالحی‌امیری:سالیانه ۱۵ میلیارد دلار از کشور خارج می‌شود/ مساله،فرار نخبگان است نه مهاجرت/ با حجاب موافقم با اجبار نه
گفت‌وگوی دیدار در برنامه جامعه‌پلاس با وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی

رضا صالحی‌امیری:سالیانه ۱۵ میلیارد دلار از کشور خارج می‌شود/ مساله،فرار نخبگان است نه مهاجرت/ با حجاب موافقم با اجبار نه

جامعه پلاس در یکی دیگر از برنامه‌های خود میزبان رضا صالحی امیری، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی بود؛ او از دلایل فرار نخبگان گفت و تاکید کرد که به همین دلیل سالیانه ۱۵ میلیارد دلار سرمایه از...
یک رسانه اقتصادی نوشت

کشور را واردکننده بنزین هم کردید!

خبرهایی مبنی بر واردات بنزین از ابتدای سال جاری به گوش می‌رسد و بعضا گفته می‌شود تا روزانه ۵ میلیون لیتر بنزین وارد کشور شده است. آیا حداقل این واردات بنزین ۶۰ سنتی و فروش داخلی آن به قیمت یک دهم را به عنوان یارانه قبول دارند و اینکه آیا تبدیل‌کردن کشور به واردکننده بنزین برای کنار گذاشتن این بدفهمی کافی نیست؟

کد خبر: ۱۴۸۴۸۲
۱۰:۴۳ - ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲

کشور را واردکننده بنزین هم کردید!

دیدارنیوز: در صورت واردات ۵ میلیون لیتر بنزین با فرض قیمت ۶۰ سنت برای هر لیتر، روزانه ۳ میلیون دلار صرف واردات می‌شود.

اقتصادآنلاین نوشت: «در روز‌های گذشته اخباری مبنی بر واردات بنزین از ابتدای سال جاری به گوش می‌رسد و بعضا گفته می‌شود تا روزانه ۵ میلیون لیتر بنزین وارد کشور شده است. ادعایی که با توجه به شکاف بین مصرف و تولید بنزین دور از انتظار نیست.

در این صورت با فرض قیمت ۶۰ سنت برای هر لیتر بنزین، روزانه ۳ میلیون دلار صرف واردات می‌شود؛ که با چنین فرضی در کل طول سال میزان ارز لازم برای واردات بیش از ۱ میلیارد دلار می‌شود.

با توجه به قیمت ۶ سنتی فروش بنزین در داخل، عملا حدود ۱ میلیارد دلار یارانه جدید توسط دولت مورد نیاز است که با قیمت‌های فعلی معادل حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان می‌شود.

این عدد تنها گوشه کوچکی از یارانه پرداختی در این حوزه است و در حال حاضر سالانه بیش از یک میلیون میلیارد تومان برای مصرف بنزین تولید داخل، یارانه پرداخت می‌شود.

البته برخی از افراد که سیاست‌های پیشنهادی آن‌ها کشوری با این حجم عظیم از منابع نفتی را تبدیل به واردکننده بنزین کرده، مفهوم یارانه پنهان را جعلی می‌دانستند و می‌گفتند نباید معادل قیمت جهانی را برای بنزین تولید داخل محاسبه کرد.

هر چند به وضوح وقتی کالایی که حداقل با ۶۰ سنت قابل صادرات بود، به قیمت ۶ سنت در داخل به فروش می‌رسید، به معنی صرف نظر کردن از ۵۴ سنت به ازای هر لیتر بنزین بود، بنابراین روزانه بیش از ۳ هزار میلیارد و سالانه بیش از ۱۱۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه برای مصرف بنزین پرداخت می‌شد.

اما اکنون سوالی که این افراد باید پاسخ دهند این است که آیا حداقل این واردات بنزین ۶۰ سنتی و فروش داخلی آن به قیمت یک دهم را به عنوان یارانه قبول دارند و اینکه آیا تبدیل‌کردن کشور به واردکننده بنزین برای کنار گذاشتن این بدفهمی کافی نیست؟»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی