تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

نوروز؛ نماد فرهنگ ایرانی

نوروز یکی از بارزترین نمادهای فرهنگ ایرانی است و از جنبه های گوناگون فرهنگ مدارا، مهر و روشنایی ایرانیان را جلوه‌گر می کند. امید جهانشاهی در ستایش این آیین ایرانی نوشته است.

کد خبر: ۱۴۷۰۹۷
۱۵:۲۲ - ۰۶ فروردين ۱۴۰۲

نوروز؛ نماد فرهنگ ایرانی

 

دیدارنیوز ـ امید جهانشاهی: نوروز نماد نو شدن است؛ در ستایش شکوفایی و سرسبزی، طراوت و امید به دوباره شکفتن است، از تاریکی و سرما به نور دل بستن، از زیر خاکستر خرابی دوباره سربر کشیدن. این امید در جان ایرانی ریشه دارد و در جهان ایرانیان همیشه جای و جایگاه داشته است.

معمولاً از منشور کوروش به عنوان امری بشردوستانه یاد می شود اما کمتر به این توجه می کنیم که نوروز خود امری و آیینی بشردوستانه است. نه متعلق به مذهب خاصی است و نه اختصاص به قومی خاص دارد. با هر مذهب و قومی می توان در ستایش روشنایی و نور و زندگی سرود. نوروز جشنی برای انسان است، انسان فارغ از هر رنگ و نژاد و مذهب، انسان به مثابه انسان. از این رو نوروز به معنای دقیق کلمه، پرچم جاوید زنده باد زندگی است.

خوان آیینی نوروز، هفت سین است. هفت عدد برگزیده و مقدس است. هفت روز هفته، هفت شهر عشق، هفت خوان رستم، هفت طبقه آسمان و زمین، هفت گفتار مسیح، هفت سبع بودن کتاب مقدس ما، قرآن کریم، و داستان هفت سال قحطی و هفت سال فراوانی و ... همه اینها نشان می دهد که این عدد مقدس در باورها ریشه و جایگاه دارد. در سفره نوروزی انتخاب این عدد بسیار قابل توجه است. ایرانیان باستان این عدد را از هفت امشاسپندان یا هفت فرشته جاودان ارتباط می دادند.

نماد و ادبیات نوروزی، زبان مهر و مهربانی و محبت با انسان و پاسداشت طبیعت است. نوروز در ادبیات فارسی جایگاهی ویژه دارد و از فردوسی تا خیام و عطار و تا شعرای بزرگ معاصر همه در ستایش این نماد پیروزی زندگی سروده اند:

که خسرو به هر کار پیروز باد / همه روزگارش چو نوروز باد (فردوسی)

نفس باد صبا مشک فشان خواهد شد / عالم پیر دگرباره جوان خواهد شد (حافظ)

برآمد باد صبح و بوی نوروز / به کام دوستان و بخت پیروز (سعدی)

برچهره گل نسیم نوروز خوش است / در صحن چمن روی دل افروز خوش است (خیام)

جهان از باد نوروزی جوان شد / زهی زیبا که این ساعت جهان شد (عطار نیشابوری)

نوروز هم جهانی ترین آیین ایرانی و هم ایرانی‌ترین آیین جهان است. و از همین رو بهترین پنجره رو به جهان است، پنجره‌ای برای آشتی و آشنایی؛ و فرصتی ناب برای شناساندن فرهنگ ایرانی به جهان است. استاد میرجلال الدین کزازی می‌فرمایند: «نوروز برترین نماد و نشانه فرهنگ ایرانی ‌است، نوروز درفش این فرهنگ است. اگر بخواهیم در میانه‌ نشانه‌ها و هنجار‌های گونه‌گون فرهنگ ایران که در شمار نمی‌گنجند یکی را برگزینیم که این فرهنگ را به‌یاری آن بیش‌تر و بهتر بتوانیم شناخت، آن نشانه از دید من نوروز است.»

هر روزتان نوروز، نوروزتان پیروز.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی