تیتر امروز

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...

کنعانی: آماده تبادل زندانیان با آمریکا هستیم؛ احتمال تحول مثبت در ارتباط با بحرین

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری خود از آمادگی جمهوری اسلامی برای تبادل زندانیان با آمریکا صحبت کرد و توافق ایران با عربستان را یک تحول مثبت در ارتباط با دیگر کشورها دانست و گفت: این تحول مثبت می‌تواند در ارتباط با دیگر کشور‌های منطقه از جمله بحرین اتفاق بیفتد و باید به مسیر دیپلماسی اعتماد بیشتری داشته باشیم.

کد خبر: ۱۴۶۵۵۸
۱۱:۳۲ - ۲۲ اسفند ۱۴۰۱

کنعانی: تحول مثبت در ارتباط با بحرین هم می‌تواند اتفاق بیفتد

دیدارنیوز: سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد: ما آماده انجام تبادل زندانیان با آمریکا هستیم و مشکل فنی طرف آمریکایی در این زمینه به خود آن‌ها ارتباط دارد.

ناصر کنعانی در نشست خبری خود با خبرنگاران در این زمینه ادامه داد: در صورتی که طرف آمریکایی نسبت به این موضوع برخورد واقع‌بینانه داشته باشد موضوع تبادل زندانیان به عنوان یک موضوع کاملا انسانی قابل انجام است.

وی در همین ارتباط گفت: در ماه مارس سال گذشته میلادی توافق مکتوبی بین طرفین در این زمینه صورت گرفته و از سوی نماینده رسمی آمریکا نیز این توافق امضا شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی در مورد توافق اخیر ایران و عربستان در پکن تاکید کرد: وزارت امور خارجه دو کشور ایران و عربستان در حال فراهم کردن مقدمات تماس و دیدار‌های دو وزیر امور خارجه تهران و ریاض هستند و امیدواریم که با توجه به برنامه ریزی‌ها و حسن نیتی که وجود دارد در آینده بسیار نزدیک این موضوع محقق شود.

وی با بیان این که برنامه ریزی‌ها در این زمینه در کانال‌های دیپلماتیک در حال انجام است و توافقات صورت گرفته در این زمینه در زمان مقتضی اعلام خواهد شد در پاسخ به خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا دیدار وزرای خارجه دو کشور در کشور ثالثی خواهد بود یا در تهران و ریاض گفت: در مورد این موضوعات توافق صورت گرفته است و در زمان مقتضی اعلام خواهد شد و مانعی برای دیدار و گفتگوی مستقیم وزرای خارجه دو کشور در دو کشور وجود ندارد.

وی با بیان اینکه توافق اخیر ایران و عربستان بازتاب بسیار مثبتی در زمینه‌های مختلف داشته و شاهد استقبال گسترده از این توافق از سوی کشور‌های مختلف بوده‌ایم، تصریح کرد: این تحول مثبت می‌تواند در ارتباط با دیگر کشور‌های منطقه از جمله بحرین اتفاق بیفتد و باید به مسیر دیپلماسی اعتماد بیشتری داشته باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد خبر منتشر شده به نقل از وال استریت ژورنال مبنی بر اینکه چین به دنبال برگزاری نشست مشترک سران شورای همکاری خلیج فارس با مقامات ایران در پکن است و آیا این خبر از سوی ایران تایید می‌شود؟ گفت: من نمی‌توانم این موضوع را با این جزئیات تایید کنم. آنچه که در مورد نقش آفرینی دولت چین مطرح هست و حائز اهمیت بود نقش‌آفرینی این کشور در از سرگیری روابط ایران و عربستان برای رفع سوء تفاهم‌ها بود و این موضوع محقق شد.

وی ادامه داد: فارغ از اینکه در مورد برگزاری این نشست توافق شده یا نشده ما از هرگونه تحول دیپلماتیک که می‌تواند به همگرایی سیاسی کمک کند، استقبال می‌کنیم چرا که همگرایی سیاسی به تحقق منافع اقتصادی کشور‌ها نیز کمک می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران در نشست مشترک معاونین وزرای خارجه ایران و سوریه، ترکیه و روسیه در مسکو شرکت می‌کند.

کنعانی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد روابط ایران و لیبی گفت: گفتگو‌های خوبی بین ایران و دولت لیبی برقرار است و اخیراً سفیر غیرمقیم ما با وزیر خارجه لیبی گفتگو انجام داده از جمله در مورد گسترش روابط دو کشور و فعالیت مجدد سفارتخانه‌های دو کشور در تهران و طرابلس.

وی با بیان اینکه قبلا بررسی‌های مقدماتی در این زمینه شکل گرفته است، تصریح کرد: امیدواریم در آینده شاهد فعالیت سفارتخانه‌های دو کشور در تهران و طرابلس باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد مطالب مطرح شده در ارتباط با توافق ایران و عربستان در نشریه آمریکایی وال استریت ژورنال و طرح این ادعا از سوی این رسانه که قرار است فعالیت شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال در پی توافق ایران و عربستان تعطیل شود، گفت: توافق صورت گرفته بین ایران و عربستان در چارچوب مذاکرات محرمانه و عالی انجام شده است. عموماً رسانه‌ها در مورد این توافق‌ها به گمانه‌زنی رسانه‌ای می‌پردازند، ولی شما این حق را به سخنگوی وزارت خارجه بدهید که در مورد گمانه‌زنی رسانه‌ای اظهار نظر نکند.

وی با تاکید بر اینکه توافق صورت گرفته بین ایران و عربستان توافق خوبی است و امیدواریم روابط دو کشور در ریل طبیعی خود قرار بگیرد گفت: این که بین دو کشور اختلاف نظر و مشکلاتی وجود داشته باشد یک امر طبیعی است و مهم این است که کشور‌ها در مورد این موضوعات اختلافی و حل آن‌ها به روند‌های دیپلماتیک پایبند باشند و امیدواریم با تحول مثبت صورت گرفته شاهد شکل‌گیری روابط هم همراه با حسن نیت بین دو کشور باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در مورد روابط ایران و مصر نیز گفت: مصر کشور مهمی در منطقه است و منطقه به هم افزایی ایران و مصر نیازمند است.

وی با بیان اینکه در حاشیه اجلاس بغداد ۲ در اردن گفت‌وگوی کوتاه و مثبتی بین امیرعبداللهیان و عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر صورت گرفت، تصریح کرد: در ارتباط با مصر معتقد به برداشتن گام‌های جدیدی برای ارتقای روابط هستیم، ولی همانطور که می‌دانید روابط بین کشور‌ها در یک مسیر دوجانبه است و باید دید اراده کشور مقابل در چه مسیری است.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با روابط سوریه با ترکیه و نقش ایران در این موضوع گفت: روابط سوریه با همسایگانش مورد توجه ایران است و بهبود این روابط از اولویت‌های تهران است، ما همواره معتقد هستیم که افزایش همکاری‌ها بین سوریه و کشور‌های منطقه از جمله ترکیه به تحقق صلح در منطقه کمک می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به تلاش‌های ایران برای بهبود روابط ترکیه و سوریه گفت: در همین چارچوب اولین نشست مقامات امنیتی ترکیه و سوریه در ایران برگزار شد و ایران به تلاش‌های خود برای بهبود روابط سوریه با کشور‌های منطقه از جمله ترکیه ادامه می‌دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با سفر چندی پیش مصطفی الکاظمی نخست وزیر پیشین عراق به ایران و اهداف وی از انجام این سفر با توجه به اینکه دیگر مسئولیتی در عراق ندارد، تصریح کرد: سفر مقامات مختلف عراق از جمله مقامات سابق این کشور به تهران و انجام مشورت‌ها میان ایران و برادران عراقی امر رایج و مسبوق به سابقه است و این تحول جدیدی نیست.

وی با بیان اینکه تمامی نخست وزیران سابق عراق همچنان از کانال‌های ارتباطی و تبادل نظر با ایران برخوردار هستند و برای گفتگو به ایران می‌آیند، ادامه داد: الکاظمی نیز از این موضوع مستثنی نیست و ایشان هم برای مشورت‌های سیاسی و رایزنی با مقامات تهران به ایران سفر کرده بودند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در رسانه‌ها مطرح شده که ایران متعهد شده به عربستان به خاطر حمله صورت گرفته به آرامکو و حمله به سفارت این کشور در تهران غرامت پرداخت کند، گفت: بعد از توافق صورت گرفته بین ایران و عربستان، شاهد شکل‌گیری جریان‌های رسانه‌ای و با طرح برخی از موضوعات حاشیه بوده ایم، جریاناتی که می‌خواهند حاشیه بر متن غلبه پیدا کند و اصل موضوع یعنی حصول توافق را تحت تاثیر قرار دهند.

وی ادامه داد: در واقع تلاش‌هایی برای تحت شعاع قرار دادن این تحول مثبت صورت گرفته و ما مایل نیستیم که این مسائل حاشیه‌ای را مورد توجه قرار دهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد سفر اخیر رئیس جمهور بلاروس به تهران و اهداف وی از این سفر نیز گفت: روابط میان ایران و بلاروس روابط دوستانه و نزدیکی است. رئیس‌جمهور بلاروس بنا به دعوت رسمی رئیسی به تهران سفر کرده اند و دیدار‌های مفیدی در تهران با رئیس جمهور و دیگر مقامات عالی جمهوری اسلامی ایران خواهد داشت.

وی با بیان این که ما موضوعات زیادی برای گفتگو در این سفر داریم که قبلاً در این زمینه توافقات لازم صورت گرفته است و نتایج آن را با امضای اسناد دوجانبه در تهران شاهد خواهیم بود، تاکید کرد: در این سفر وزیر خارجه، صنعت، کشاورزی و حمل و نقل رئیس‌جمهور بلاروس را همراهی می‌کنند.

کنعانی خاطرنشان کرد: همچنین مجموعه‌ای از اسناد برای امضا آماده شده است از جمله در زمینه همکاری‌های تجاری، صنعتی، کشاورزی، حمل و نقل و ترانزیت جاده‌ای که برای دو کشور حائز اهمیت است. در بحث همکاری‌های قضایی و فرهنگی و همچنین در بحث استاندارد که کمک کننده همکاری‌های تجاری دو کشور است.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: ما خوشبین هستیم این سفر زمینه تقویت مناسبات دو کشور را فراهم کند.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار المسیره مبنی بر اینکه آیا در گفتگو‌های صورت گرفته بین ایران و عربستان توافقی نیز در ارتباط با یمن صورت گرفته و اینکه آیا ایران با مقامات سعودی در ارتباط با مسئله بحران یمن توافق کرده است؟ گفت: گفتگو‌های صورت گرفته بین ایران عربستان در مورد مسائل دو جانبه بوده است. ایران به نیابت از کشوری مذاکره نمی‌کند مگر اینکه از ایران خواسته شود در مورد یک مورد و یک پرونده نقش مثبتی داشته باشد. در ارتباط با یمن نیز نگاه جمهوری اسلامی ایران مشخص است و ما همانطور که در گذشته تلاش کردیم نقش مثبتی در ارتباط با این موفقیت‌ها ایفا کنیم اکنون نیز برای ایفای نقش مثبت به درخواست سازمان ملل از تمام ظرفیت‌های خوب برای حل این بحران استفاده می‌کنیم. ما در مورد یمن همانطور که بار‌ها تاکید کرده‌ایم مردم یمن باید تصمیم بگیرند.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در مورد سفر اخیر علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه به عمان و این که آیا در این سفر در مورد مذاکرات رفع تحریم‌ها نیز رایزنی و گفتگو شده است، گفت: در مورد سفر باقری شب گذشته از سوی وزارت امور خارجه اطلاع رسانی شد. باقری به منظور شرکت در نهمین دوره مشورت‌های سیاسی میان تهران و مسقط به عمان سفر کرده بود و در جریان این سفر دیدار خوبی با وزیر خارجه عمان داشت و در این دیدار در ارتباط با مسائل دوجانبه و همچنین دیگر موضوعات از جمله تحول مثبت صورت گرفته در روابط ایران و عربستان با توجه به نقش عمان در این زمینه، گفتگو و رایزنی شد.

کنعانی تاکید کرد: با توجه به جایگاه عمان ارتباط با موضوعات مهم مورد توجه ایران طبیعی که در این نشست‌ها در مورد موضوعاتی که عمان نقش دارد و نقش ایفا می‌کند گفتگو و رایزنی شود.

وی با تاکید بر اینکه مسیر دیپلماسی باز است، تصریح کرد: روش‌های دیپلماتیک در دسترس است و باید از این ظرفیت استفاده شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوال دیگری درباره تاثیر توافق صورت گرفته بین ایران و عربستان بر روابط تهران و منامه نیز گفت: از سرگیری روابط سیاسی ایران و عربستان سعودی نشان دهنده موثر بودن و موفق بودن راهکار دیپلماتیک برای رفع سوء تفاهم‌ها و گام گذاشتن در مسیر جدید برای توسعه مناسبات بر مبنای منافع و مصالح مشترک است.

وی با بیان این که توافق صورت گرفته با بازخورد‌های بسیار مثبتی همراه بود و تعداد قابل توجهی از کشور‌ها در حوزه‌های مختلف جغرافیایی از جمله کشور‌های منطقه‌ای از این موضوع استقبال کردند، تصریح کرد: روابط ایران و بحرین نیز از این قاعده مستثنی نیست. اراده سیاسی جمهوری اسلامی ایران تاکید بر همسایه محوری و گسترش مناسبات با کشور‌های همسایه و کشور‌های حوزه آسیا است. خوشبختانه با فضای مثبتی که ما در منطقه شاهد هستیم این تحول مثبت می‌تواند در ارتباط با دیگر کشور‌های منطقه از جمله بحرین هم اتفاق بیفتد باید به مسیر دیپلماسی اعتماد بیشتری بکنیم و در این مسیر گام برداریم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی