تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
اوج گیری کرونا در بی‌خیالی مسئولان

فراز و فرود کووید ۱۹، از دی ۹۸ تا دی ۱۴۰۱/ اصرار بر انکار!

طی هفته‌های گذشته بار‌ها در گزارش‌هایی که در "دیدار" منتشر شد، درباره اوج گیری کرونا مباحثی مطرح شد، اما اصرار مسئولان بر انکار این موضوع، سبب شده حالا زنگ خطر در کشور به صدا در آید!

کد خبر: ۱۴۳۳۸۱
۱۳:۰۸ - ۲۱ دی ۱۴۰۱

رفتار کووید ۱۹ از دی ۹۸ تا دی ۱۴۰۱/ اصرار روی انکار!

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: کمتر کسی هست که دی ماه ۱۳۹۸ و آغاز شیوع ویروس ناشناخته‌ای به نام "کووید ۱۹" و شرایط نگران کننده‌ای که با بی‌توجهی مسئولان و تکذیب واقعیت‌ها تبدیل به بحران بزرگی شد که در پی آن ده‌ها هزار نفر از هموطنان جان خود را به دلیل ابتلا به کرونا از دست دادند، به یاد نیاورد.

سال ۹۹ و ۱۴۰۰ شرایط بدتر و بدتر شد، از یک سو زیر سویه‌های جدیدی از این ویروس متولد و خودنمایی می‌کرد و کشور را روی موج‌های متعددی سوار نمود و از سوی دیگر نبود واکسن در قدم اول و در نهایت کمبود آن و اولویت بندی مردم برای دریافت واکسن شرایط را بدتر و بدتر کرد، اما خوشبختانه به لطف واردات واکسن در روز‌های پایاینی دولت دوازدهم، شرایط کم کم بهتر شد و آمار مبتلایان و فوتی‌ها رو به افول رفت؛ البته در این میان تلاش خیلی از غیرمتخصصان که به ظاهر می‌خواستند واکسنی تولید و نام خود را در تاریخ کشور به نیکی ثبت کنند و اما در اصل آورده مطلوبی برای خود اندوختند را نمی‌توان نادیده گرفت! در نهایت همه این تلاش‌ها منجر به کسب کرسی معاون اولی برای شخص تلاش کننده شد.

طرح این مسئله به معنای این نیست که تلاش شرکت‌های صاحب نام و معتبر در حوزه دارو که با کمترین حمایت واکسن‌هایی را در کمترین زمان ممکن برای استفاده عموم تولید کردند را نادیده گرفت، در نهایت دستاورد همه این تلاش‌های به ظاهر قدرتمند با عدم اقبال مردم از واکسن‌های ایرانی مواجه شد که دلیل عمده آن هم در یک واژه خلاصه می‌شود "اعتماد نداشتن".

دی ۱۴۰۱ / موج هشتم/ آغاز فوتی‌های دو رقمی و زنگ خطر

حالا در بیست و یکمین روز از دی ماه ۱۴۰۱ علیرغم اینکه مسئولان وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا روز‌ها تاکید کردند که جهش جدید امیکرون خطرناک نیست و برنامه‌ای برای اعمال محدودیت‌ها نداریم، خبر آمده که زنگ خطر کرونا در کشور به صدا درآمده، آمار مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی رو به افزایش است، آی سی یو‌ها مجددا پذیرای بیماران شده و تعداد شهر‌های زرد و نارنجی هم روز به روز بیشتر می‌شود.

البته این زنگ خطر از چند روز پیش به صدا درآمده و اولین نفر هم بهرام کندایی، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان بود که هفدهم دی ماه خبر داد: با افزایش تعداد شهر‌های دارای وضعیت زرد کرونایی در این استان، زنگ خطر شیوع موج هشتم این بیماری به صدا درآمده و نیاز است شهروندان هوشیار باشند.

اینطور که او اعلام کرده در جدیدترین رنگ بندی کرونایی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهر‌های بانه، دهگلان و دیواندره در وضعیت زرد (نسبتا پرخطر) و بقیه شهرستان‌ها آبی (بی خطر) قرار گرفته اند. در رنگ بندی اخیر و در مقایسه با هفته قبل، بانه، دهگلان و دیواندره از رنگ بندی آبی به زرد تغییر پیدا کرده و در بقیه شهرستان‌ها تغییری در وضعیت کرونایی مشاهده نشده است.

جالب است بدانید که در مرداد سال جاری که همه تصور می‌کردند که دیگر کرونایی وجود ندارد و همه به زندگی عادی برگشته بودند، صفر فیض اللهی، رئیس گروه مقابله با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفته بود که زنگ خطر در این استان به صدا درآمده و طبق آخرین آمار موجود از رنگ بندی کرونا شهرستان بویین زهرا نارنجی و سایر شهرستان‌ها زرد هستند، در حال حاضر ۱۳۲ نفر به علت ابتلاء به بیماری کرونا در بیمارستان بستری هستند.

بابک عشتری، اپیدمیولوژیست در گفتگو با ایسنا با بیان اینکه افزایش موارد بیماری کووید۱۹ در کشور فعلا شیب تندی ندارد، تاکید کرد: در عین حال احتمال دارد که طی هفته‌های آینده افزایش شهر‌های قرمز را هم شاهد باشیم.

 این پزشک متخصص تاکید کرد: از قبل پیش‌بینی می‌کردیم که در نیمه دوم دی ماه و اوایل بهمن ماه افزایش موارد کرونا در کشور شاهد باشیم که البته لزوما به دلیل زیرسویه‌های جدید نیست و از قبل پیش‌بینی می‌شد.

حالا شرایط و نظرات تغییر کرده، صحبت از بازگشت رنگ قرمز به شهر‌ها است هر چند تا همین چند روز پیش احتمال این اتفاق صفر از ۱۰۰ بود، اما حالا متخصصان می‌گویند بازگشت رنگ قرمز خیلی دور از ذهن نیست و دریافت واکسن یکی از جدی‌ترین توصیه‌های این روز‌های کرونایی است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی