تیتر امروز

تغییر احکام‌ اجتماعی از منظر دین عقلایی؛ پروژه اتمام یافته یا شروع یک پروسه اصلاحی مادام العمر؟
اولین برنامه دیدار اندیشه با حضرت آیت الله ایازی

تغییر احکام‌ اجتماعی از منظر دین عقلایی؛ پروژه اتمام یافته یا شروع یک پروسه اصلاحی مادام العمر؟

در اولین برنامه «دیدار اندیشه»، حسین جعفری به شهر قم رفته و گفتگویی جالب و شنیدنی با آیت الله ایازی از مدرسین و محققین و اندیشه ورزان حوزه علمیه در قم داشته، که در ادامه می‌خوانید.
یکشنبه طوفانی در آئینه رسانه‌ها
مطبوعات جهان درباره سقوط بالگرد حامل رئیسی و همراهان چه گفتند

یکشنبه طوفانی در آئینه رسانه‌ها

سانحه سقوط منجر به درگذشت حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی و همراهان، علاوه بر انتظار حدود ده ساعته و واکنش‌های داخلی، بازخورد خبری در سطح جهان را هم به دنبال داشت
اندیشکده آمریکایی: برای پیروزی در جنگ اوکراین، باید نخست پنج مساله راهبردی را حل و فصل کرد (قسمت پایانی)
از چشم جهان (۱۵۱)

اندیشکده آمریکایی: برای پیروزی در جنگ اوکراین، باید نخست پنج مساله راهبردی را حل و فصل کرد (قسمت پایانی)

در قسمت اول مقاله «اندیشکده آمریکایی: برای شکست روسیه در جنگ اوکراین، باید نخست پنج مساله راهبردی را حل و فصل کرد» به دو مساله اشاره شد و در این مطلب، سه مساله راهبردی دیگر و پایانی را می‌خوانید.

راه‌اندازی ۸۳ مرکز خدمات جامع بیماران خاص با حضور وزیر بهداشت

رییس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت با ارائه آمار از تجهیزات دیالیزی کشور و بیماران دیالیزی گفت: ۸۳ مرکز خدمات جامع بیماران خاص ۲۱ آبان‌ماه افتتاح می‌شود.

کد خبر: ۱۴۲۱۲
۱۴:۴۵ - ۲۰ آبان ۱۳۹۷

دیدارنیوز - دکتر مهدی شادنوش در نشست خبری به مناسبت هفته حمایت از بیماران کلیوی گفت: در آستانه هفته حمایت از بیماران کلیوی از ۲۳ تا ۳۰ آبان‌ماه هستیم. این هفته به منظور توجه دادن مردم جهان به بیماری‌ کلیوی نامگذاری شده است. در حال حاضر تعداد بخش‌های دیالیز از ۴۷۵ بخش در سال ۱۳۹۲ به ۵۷۲ بخش در نیمه سال ۱۳۹۷ و تعداد تخت‌های دیالیز از ۴۶۰۰ تخت در سال ۱۳۹۲ به ۶۹۸۷ تخت تا شهریورماه سال ۱۳۹۷ افزایش یافته است. براساس اطلاعات ثبت شده از بیماران دیالیزی ۳۲ هزار و ۱۶۹ نفر همودیالیز خونی و ۱۷۴۴ نفر دیالیز صفاقی می‌شوند.

وی با بیان این که انجام دیالیز صفاقی به کیفیت زندگی فرد کمک می‌کند، اظهار کرد: بیمارانی که با اجازه پزشک دیالیز صفاقی شوند باید این کار را برای بهبود زندگی خود انجام دهند البته این کار نیازمند فرهنگ‌سازی است و ما امیدواریم تا سه سال آینده ۱۷۴۴ بیمار دیالیز صفاقی را به ۶۰۰۰ بیمار افزایش دهیم.

رییس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت درباره نسبت هر دستگاه دیالیز به بیمار گفت: به ازای هر شش بیمار چهار دستگاه دیالیز موجود است اما نحوه‌ توزیع این دستگاه‌ها در سطح کشور مناسب نیست بنابراین تلاش می‌کنیم این نحوه توزیع را اصلاح کنیم و در حال برنامه‌ریزی هستیم تا ۳۰۰۰ دستگاه دیالیز را طی سه سال آینده به ناوگان دیالیز کشور بیفزاییم. امیدواریم تا پایان سال با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام می‌دهیم ۱۰۰۰ تا از این دستگاه‌ها تامین شود.

شادنوش با بیان این‌که در راستای اقتصاد مقاومتی و عدم وابستگی به منابع خارجی به همت یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان کشور دستگاه داخلی دیالیز تولید شده است،اظهارکرد: این دستگاه داخلی طی دو سال گذشته مراحل آزمایشی خود را طی کرده و پس از دریافت تاییدیه‌ها و رضایت نسبی پزشکان و بیماران طی قراردادی متعهد شده‌ است که تا شش ماه آینده ۵۴۰ دستگاه دیالیز را در اختیار مراکز درمانی ما قرار دهند البته در حال حاضر ۱۰۰ دستگاه داخلی دیالیز در کشور در حال استفاده است.

وی درباره‌ وضعیت کلی دیالیز در کشور گفت: وضعیت کلی دیالیز در کشور نسبت به بسیاری کشورهای دنیا پیشرفته است و ما امیدواریم در آینده شاهد خدمات‌رسانی بیشتر باشیم. در حال حاضر نگرانی‌هایی در بخش‌های دیالیز نداریم و برای تامین محلول دیالیز، دستگاه‌های دیالیزی، صافی و دیگر تجهیزات دیالیز تدابیر لازم اندیشیده شده است البته هدف اصلی ما این است که با برنامه‌ریزی‌های دقیق بتوانیم حرکتی به سمت دیالیز صفاقی و انجام پیوند کلیه داشته باشیم چرا که چنین اقداماتی در کیفیت و ارتقای زندگی بیماران بسیار تاثیرگذار هستند.

رییس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت با بیان این‌که سالانه ۱۶ هزار مرگ به علت وقوع حادثه در کشور رخ می‌دهد، اظهار کرد: حدود ۵۰ درصد از این مرگ‌ها، مرگ مغزی هستند. به عبارت دیگر حدود ۸۰۰۰ مرگ مغزی در سال رخ می‌دهد که ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ از آن‌ها امکان اهدای عضو دارند. همچنین ۲۵ هزار نفر در لیست‌های انتظار پیوند اعضاء در کشور هستند که ۸۶۰۰ نفر از آنان در انتظار پیوند کلیه به سر می‌برند. متاسفانه روزانه هفت تا ۱۰ نفر از این لیست انتظار به خاطر انجام نشدن پیوند از دنیا می‌روند. در سال ۱۳۹۶ کمتر از ۱۰۰۰ پیوند عضو انجام شده است (حدود ۹۲۶ عضو اهدا شده است.)

شادنوش افزود: باید در کشور فرهنگ‌سازی توسط تاثیرگذاران اجتماعی درباره پیوند عضو صورت می‌گیرد. در دنیا نیز با فرهنگ‌سازی تاثیرگذاران اجتماعی برای رضایت‌گیری خانواده‌های مرگ مغزی انجام داده‌اند، رضایت‌گیری پیوند عضو بین سه تا پنج دقیقه طول می‌کشد این در حالیست که زمان رضایت‌گیری در کشور ما ۹۰ ساعت طول می‌کشد. اگر فرهنگ‌سازی‌ها گسترده شود و مردم از این موضوع که مرگ مغزی امکان بازگشت به زندگی را ندارد و تنها قلب بیمار با دستگاه می‌تپد، آگاه شوند رضایت‌گیری در کوتاه‌ترین زمان رخ می‌دهد و بسیاری از بیماران در لیست انتظار می‌توانند پیوند اعضاء انجام دهند.

رییس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت با بیان این‌که در ۱۲ مرکز پیوند در تهران انجام آزمایش اچ ال ای تایپینگ از اهداکنندگان زنده از ۱۹ آبان‌ماه الزامی شده است، گفت: انجام این آزمایش به ارتقای پیوند و کیفیت آن همچنین حفظ پیوندها کمک می‌کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۴۴۷۰ پرستار دیالیز در کشور در حال خدمات‌رسانی هستند. کار این پرستاران بسیار دشوار است و ما امیدواریم که بتوانیم با برنامه‌ریزی‌هایمان کیفیت و سطح خدمات‌رسانی آنها را افزایش دهیم.

شادنوش افزود: بیماران خاص مورد توجه ویژه دکتر حسن هاشمی – وزیر بهداشت – هستند و او شخصا پیگیر حال این بیماران هستند. همچنین فردا (۲۱ آبان‌ماه) با حضور وزیر بهداشت ۸۳ شبکه مراکز جامع خدمات به بیماران خاص در ۵۲ دانشگاه علوم پزشکی در سطح کشور افتتاح می‌شود.

وی ادامه داد: بعضی از حوزه‌ها مانند انجمن حمایت از بیماران کلیوی فراتر از وظایف ذاتی خود برای افتتاح این مراکز کمک کردند. در همین راستا مجموعه کلینیک شفاف که در حال حاضر نیز در حال خدمات‌رسانی است با افزایش تخت و بخش به سایر بیماران خاص نیز ارائه خدمت می‌کند و یکی از ۸۳ مرکز است.

رییس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت درباره‌ی خدماتی که قرار است در این ۸۳ مرکز جامع ارائه شود، گفت: پنج خدمت شامل ویزیت بیمار، ارائه دارو، تزریق، خدمات توانبخشی همچنین خدمات دندانپزشکی در این مراکز ارائه خواهد شد.

شادنوش با بیان این‌که بیماران کلیوی معمولا در پی ابتلا به دیابت و فشار خون دچار نارسایی کلیه می‌شوند، اظهار کرد: در حال حاضر در هفته ملی دیابت نیز هستیم. این بیماری خزنده با شیوع زیاد خود به یکی از بزرگترین دغدغه‌های جهان تبدیل شده است. براساس مطالعات انجام شده تا پایان سال ۲۰۱۷ بیشتر از ۴۲۵ میلیون نفر از مردم دنیا بین سن ۲۰ تا ۷۹ سال مبتلا به دیابت هستند و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۴۵، ۶۱۹ میلیون نفر به دیابت مبتلا شوند.

وی ادامه داد: در سال ۲۰۱۵ تعداد کودکان و نوجوانان کمتر از ۱۴ سال مبتلا به دیابت نوع یک از مرز نیم میلیون گذشته است و در حال حاضر یک میلیون کودک و نوجوان زیر ۱۴ سال به دیابت نوع یک مبتلا هستند. همچنین حدود چهار میلیون نفر در سال بر اثر ابتلا به دیابت جان خود را از دست می‌دهند. حدود ۳۹۲ میلیون نفر در جهان دچار اختلال تحمل گلوکز هستند که اگر مداخله و درمان در آنها صورت نگیرد به دیابت مبتلا می‌شوند.

رییس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت اظهار کرد: در کشور ما نیز حداقل ۱۱ درصد از جمعیت بالای ۲۵ سال به دیابت مبتلا هستند که ۲۵ درصد از این جمعیت از بیماری خود اطلاع ندارند. مردم باید به این بیماری توجه لازم را داشته باشند. باید دقت داشت که دو ریشه اصلی این بیماری تغذیه نامناسب و عدم تحرک بدنی است. با پیشگیری از چاقی و فعالیت بدنی مناسب می‌توان از ابتلا به این بیماری پیشگیری کرد.

شادنوش در پایان گفت: طیف گسترده‌ای از داروها و تجهیزات درمانی برای بیماری‌های خاص وجود دارد که هزینه‌های زیادی نیز به همراه دارد. طبق برنامه‌ریزی‌های گام به گامی که برای ارائه‌ داروهای بیماری‌های خاص داریم، در اولین گام قصد داریم این داروها را در یک شبکه یعنی همان مراکز جامع خدماتی بیماران خاص توزیع کنیم و در گام بعدی با همکاری اداره پست داروها را به دست خود بیمار برسانیم که این اتفاق درباره پانسمان‌های بیماری ای بی با همکاری خانه ای بی و نظارت ما در حال انجام است. همچنین یکی از دغدغه‌های ما در این زمینه قاچاق معکوس است، چرا که اختلاف قیمت یا رایگان بودن بسیاری از داروها در کشور باعث می‌شود بسیاری از داروها به بیرون از کشور قاچاق شود و این کار مستلزم برنامه‌ریزی و پیاده شدن گام‌های اجرایی ذکر شده است.
منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی