تیتر امروز

رستوران بزنیم؟!
بازار کار و آینده رستوران داری

رستوران بزنیم؟!

در هر قسمت از پریسکوپ ۲ مهمان داریم که یکی علاقه‌مند و دیگری متخصص در یک مسیر شغلی است که در قالب گفت‌وگو آینده آن حرفه را به چالش می‌کشیم.
وقتی رهبری انقلاب مستقیما به آسیب‌های اجتماعی وارد می‌شوند

همین روزها؛ ششمین جلسه شورای اجتماعی کشور در حضور رهبری

News Image Lead

مقامات سیاسی و اجرایی کشور اذعان دارند که حساسیت رهبری به آسیب‌های اجتماعی بسیار بالاست و معتقدند به گفته رهبری، تمامی امکانات کشور باید بسیج شود تا در این زمینه کاری بایسته صورت بگیرد. ایشان در یکی از این جلسات گفتند که این جلسات 20 سال دیر برگزار می‌شود و از این منظر، همه ما مسئول و مقصریم و باید توبه کنیم.

کد خبر: ۱۳۹۶
۱۵:۴۰ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷

دیدارنیوز - آنقدر درگیر مسائل سیاسی شدیم که مسائل اجتماعی را فراموش کردیم و این در حالی است که اصلی‌ترین حوزه مورد توجه در کشور باید موضوعات اجتماعی باشد. قرار بر این است که سیاستمداران به قدرت برسند و با تصمیمات خودشان، در شرایط اجتماعی بهبود ایجاد کنند اما در غالب موارد، کسب قدرت سیاسی هدف اصلی می‌شود و مسائل اجتماعی مهم مردم از دایره توجه مسئولان بیرون می‌ماند.

همین عامل یعنی غفلت عمومی از مسائل اجتماعی و از جمله کم‌توجهی مسئولان به این موضوعات موجب شد که در چند سال گذشته رهبری انقلاب خود وارد میدان شوند و بر مسائل اجتماعی تمرکز کنند. با این رویکرد اتفاقاتی چند در حال رخ دادن است به این امید که تحولاتی را در حوزه مسائل اجتماعی شاهد باشیم.

اظهارات وزیر کشور

اخیرا (9 اردیبهشت) وزیر کشور در یکصدمین جلسه شورای اجتماعی کشور اعلام کرد در ماه جاری جلسه شورای اجتماعی کشور در حضور رهبرانقلاب برگزار خواهد شد. رحمانی فضلی در بخشی از سخنان خود تاکید کرد: گزارش کاملی از اقدامات انجام شده در حوزه آسیب‌های اجتماعی در جلسه ماه جاری در حضور رهبر انقلاب ارائه خواهیم کرد.

از نظر رحمانی فضلی، ورود مستقیم رهبری به موضوعات اجتماعی یک نتیجه مهم داشت: «به همت رهبر انقلاب و تاکیدات رئیس جمهوری، شورای اجتماعی کشور در مسیر مناسب و صحیحی قرار گرفته و به درک درستی از موضوعات آسیب‌های اجتماعی رسیده است».

به نظر وزیر کشور، رشد انگیزه مسئولان دیگر نتیجه این اقدام رهبری بوده است: «انگیزه بسیار بالایی بین دستگاه‌های عضو شورای اجتماعی کشور وجود دارد و با تلاش‌ها و برنامه‌هایی که تاکنون اجرا شده رو به جلو بوده است اما بحد مطلوب نبوده و باید بیش از گذشته تلاش کنیم».

شنیده‌ها حکایت از این دارد  که رهبری انقلاب در این جلسات به صراحت به مسئولان گفتند که من نمی‌خواهم شما مسئولان در این جلسات گزارش ارائه کنید زیرا به جای گزارش باید اثر اقدامات دستگاه‌های گوناگون را ما در آمارها ببینیم. همین امر باعث شد که مسئولان بر اساس ماموریت دستگاه‌ها، اقدام به تهیه آمار و اعداد کنند تا معلوم شود آمارها، از وضعیت رو به بهبود امور اجتماعی حکایت دارند. بر همین اساس رحمانی فضلی در جلسه مذکور گفت: انتظار است بر اساس تقسیم کار ملی که وجود دارد هر دستگاهی که مسئول بررسی و انجام اقدامات لازم در موضوع آسیب‌های اجتماعی بوده، نسبت به عملکرد خود پاسخگو باشد.

وزیر کشور در همین راستا از دستور داد: شورای اجتماعی کشور گزارش کاملی از این تقسیم کار ملی آماده کند تا در جلسه ماه جاری در حضور رهبرانقلاب آن را ارائه کنیم.

در پنج جلسه قبل چه گذشت؟

هنوز گزارش جامع و مستقلی از 5 جلسه تشکیل شورای اجتماعی کشور در حضور رهبری منتشر نشده است اما برخی از شنیده‌ها حکایت از آن دارد که رهبری در باره مسائل اجتماعی کشور بشدت نگران هستند و شخصا وارد ماجرا شده‌اند تا بتوانند بر این فضای نگران کننده فائق بیایند.

گفته می‌شود مقام معظم رهبری این جلسات را مهمترین جلسه نظام معرفی کردند و به همین دلیل، ساعتها وقت گذاشتند و جلسه را شخصا اداره کردند و صبورانه همه حرفها را شنیدید و به جمع‌بندی مباحث پرداختند. بر اساس این جمع‌بندی، قرار شد 5 مسئله مهم اجتماعی در اولویت توجه و کار نظام و مسئولان قرار بگیرد. این پنج مسئله مطابق برخی شنیده‌ها چنین است:

1- اعتیاد و مواد مخدر

2- حاشیه‌نشینی

3- مفاسد اخلاقی و فحشا

4- طلاق

5- بیکاری

مقامات سیاسی و اجرایی کشور اذعان دارند که حساسیت رهبری به آسیب‌های اجتماعی بسیار بالاست و معتقدند به گفته رهبری، تمامی امکانات کشور باید بسیج شود تا در این زمینه کاری بایسته صورت بگیرد. ایشان در یکی از این جلسات گفتند که این جلسات 20 سال دیر برگزار می‌شود و از این منظر، همه ما مسئول و مقصریم و باید توبه کنیم. ایشان تاکید کردند که همه افراد جامعه باید در بحث مبارزه با این آسیب‌های اجتماعی وارد شوند و کاری کنند ولو آن که به دین و انقلاب هم معتقد نباشند ولی اگر ایران را قبول دارند باید وارد میدان بشوند. به گفته مقام معظم رهبری ممکن است کسی در عشقش به ایران هم محل تردید باشد اما کافی است وجدان داشته باشد تا برای مبارزه با این آسیب‌های اجتماعی قدم بردارد.

دستور کار جلسه ششم

ظاهرا جلسه شورای اجتماعی کشور روز سه‌شنبه همین هفته در حضور رهبری انقلاب برگزار خواهد شد و مطابق برنامه موجود، قرار است درباره اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر بحث و گفتگو شود. شنیده شد که رهبری در جلسه پنجم از طرح اظهارنظرهای غیرکارشناسانه و تکراری جلوگیری کردند و به همین دلیل مسئولان باید خود را مسلح به آمار و ارقام و گزارشهای کارشناسانه کنند تا مورد مواخذه رهبری قرار نگیرند. همچنین مقام معظم رهبری جدا از گزارشهای رسمی، اطلاعات و آمارهای مستقلی هم تهیه کرده و و عملکرد دقیق نهادهای اصلی نظام در حوزه اعتیاد را در اختیار دارند تا در بررسی عملکرد نهادها و دستگاههای اجرایی برخورد فعالانه و موثر داشته باشند.

عزم ملی، پیش‌نیاز مبارزه با اعتیاد

ورود مستقیم رهبری به حوزه مسائل و آسیب‌های اجتماعی نشانه اهمیت این موضوعات و ابعاد این آسیب‌ها است و نشان می‌دهد که مقابله با آن جز با بسیج همه امکانات و دستگاهها میسر نیست. همچنین نشان می‌دهد که برخی از آسیب‌ها در حدی وسیع و گسترده شده‌اند که مبارزه با آنها جز با تبدیل‌ شدن به یک مسئله عام اجتماعی و مورد توجه همه مردم، اتفاق نخواهد افتاد. بر این نکته رحمانی فضلی وزیر کشور هم تاکید دارند: «اولین و مهمترین مسئله این است که آسیب های اجتماعی را باید اجتماعی کنیم یعنی همه مردم را باید پای کار بیاوریم لذا با ایجاد یک ستاد و اینکه دولت در این مسیر به تنهایی بتواند کار را انجام دهد انتظار درستی نیست بلکه دولت باید زمینه‌ساز و تسهیل کننده راه باشد و این موضوعات اجتماعی با کمک و حضور مردم حل شود».

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی