تیتر امروز

هشدار اردن؛ نتانیاهو می‌خواهد آمریکا را وارد تقابل با ایران کند
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هشدار اردن؛ نتانیاهو می‌خواهد آمریکا را وارد تقابل با ایران کند

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش
یادداشت اختصاصی دیدار؛ چالش ایران و اسرائیل از زاویه‌ای دیگر

شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش

برخی حقایق، معادلات، ملاحظات، مراودات و هماهنگی‌های خاص بین‌المللی در میانه‌های آتش بین ایران و اسرائیل، جان مایه یادداشت اسفندیار عبداللهی است که آینده روابط ایران با آمریکا و اسرائیل را تصویر...
اسپانیا، رفت و برگشت در دویست و پنجاه صفحه

اسپانیا، رفت و برگشت در دویست و پنجاه صفحه

ارزاقی، رمان‌نویسی است که از ابتدا درد و دغدغه مهاجرت داشته و در تک‌تک آثارش این دغدغه‌مندی ملموس است؛آنچه می‌خوانید توضیحی است که حامد شجاعی بر سفرنامه این نویسنده نوشته است.
با بالا بردن حقوق افراد نمی‌توان کشور را اداره کرد

این حنا رنگی ندارد

علیرضا مناقبی، اقتصاددان معتقد است افزایش حقوق مردم کمکی به حل مشکلات اقتصادی نخواهد کرد و این افزایش حقوق، همه چیز را گرانتر و تورم را بالاتر خواهد برد؛ او با بیان اینکه با بالا بردن حقوق افراد نمی‌توان کشور را اداره کرد، می‌گوید این حنا رنگی ندارد.

کد خبر: ۱۳۸۸۷۸
۱۲:۳۸ - ۲۵ مهر ۱۴۰۱

این حنا رنگی ندارد

دیدارنیوز: امروزه چیزی که در جامعه مشهود است و می‌توان دید بحث گرانی است. مسئولین هر قدر هم گرانی را نقض کنند، اما می‌توان گفت سفره مردم بسیار گران شده است پس تنها چیزی که در این جامعه می‌توان به آن اشاره کرد گرانی است.

حالا جناب وزیر هم این مشکل را قبول نکند تا زمانی که مردم آن را مشاهده می‌کنند نمی‌توان حرف ایشان را قبول کرد. یکی از دلایلی که باعث ایجاد رکود شده این است که توان خرید مردم پایین می‌آید یعنی مردم وقتی جیبشان خالی شد فقط در شرایط خاص می‌توانند سرمایه کمی که دارند را برای معیشت استفاده کنند. درواقع امکان تهیه اقلام دیگر وجود ندارد حالا هر کسی در این باره ادعا کند که همه چیز خوب است تا وقتی آن را نبینیم نمی‌توان قبول کرد.

تبعات منفی افزایش حقوق در جامعه بسیار است، اما هرقدر که حقوق افزایش پیدا کند قطعا برروی تورم اثر مثبت می‌گذارد و قیمت تمام شده کالا را بالا می‌برد زیرا اگر حقوق اضافه شود تنها منتهی به خودش نمی‌شود بلکه دایره شمول آن همه را فرامی‌گیرد و به دنبال آن همه چیز گران می‌شود پس با بالا بردن حقوق افراد نمی‌توان کشور را اداره کرد و ادعای این را کرد که وضع مردم رو به بهبود است مگر اینکه به مردم اجازه یک رقابت صحیح ضمن رفاقت داده شود تا در اثر داشتن رقابت قیمت تمام شده را به سمت پایین بیاورند، اما تا زمانی که بحث رانت و اختلاس در کشور باقی است مصرف کننده زیر فشار خواهد بود.

پس با اضافه کردن حقوق مردم به زندگی مردم کمک نخواهد شد و در سال گذشته این امر فقط مطرح شد که حقوق‌ها را افزایش می‌دهند و مردم از چند ماه قبل از اضافه شدن حقوق‌ها زیر مشکلات اقتصادی آن بودند درحالیکه قیمت‌ها بسیار بالا رفت و همین‌طور تا زمانی که در رابطه با مبارزه با فساد فقط حرف زده می‌شود و شعار داده می‌شود هیچ اتفاقی نمی‌افتد و انسان مفسد متوجه این موضوع شده بنابراین این حنا رنگی ندارد و برای آن هیچ اتفاقی نمی‌افتد پس به کار خود ادامه می‌دهد به‌طوری که در حال حاضر موضوعات مربوط به فساد اقتصادی در کشور ما افزایش پیدا کرده است، اما کدام یک از آن‌ها به نتیجه رسیده است.

علیرضا مناقبی - اقتصاددان

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی