تیتر امروز

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است
از چشم جهان (۱۴۷)

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است

اعتراضات دانشجویی در مخالفت با حمایت آمریکا از جنگ اسرائیل در غزه، مانند آتشی خودسوز در این کشور شعله‌ور شده است؛ آنچه می خوانید ترجمه اختصاصی دیدارنیوز از مطلب مدیر موسسه اعراب آمریکایی است.
مطهرنیا: محاصره اقتصادی ایران در زمان اوباما و هیلاری کلینتون آغاز شد/ اسرائیل و آمریکا به ضد واقعه ۷ اکتبر نیاز داشتند
رئیس اندیشکده آینده‌اندیشی سیمرغ در گفت‌وگو با دیدارنیوز

مطهرنیا: محاصره اقتصادی ایران در زمان اوباما و هیلاری کلینتون آغاز شد/ اسرائیل و آمریکا به ضد واقعه ۷ اکتبر نیاز داشتند

گفت‌وگوی مهدی مطهرنیا با سرویس بین‌الملل دیدارنیوز حول محور جنگ ایران و اسرائیل و نقش و نقشه آمریکا را ببینید و بخوانید
ویژگی‌های یک گزارشگر ورزشی از نگاه مسعود اسکویی
بازنشر/ گفت‌وگوی دیدارنیوز با مسعود اسکویی پیشکسوت رادیو و تلویزیون

ویژگی‌های یک گزارشگر ورزشی از نگاه مسعود اسکویی

دیدارنیوز در سوم اردیبهشت سال ۱۳۹۹ گفت و گویی را با مسعود اسکویی، پیشکسوت رادیو و تلویزیون انجام داده بود و امروز به بهانه درگذشت این پیشکسوت این گفتگو بازنشر می‌شود.

چرا برخی بانک‌ها «وام» نمی‌دهند؟

بانک مرکزی به بانک‌ها اخطار داده که اخذ هرگونه سپرده به عنوان وثیقه نقدی برای پرداخت وام ممنوع است. اما بررسی‌ها نشان می‌دهند که برخی بانک‌ها در واکنش به این فشارها، پرداخت وام را متوقف کرده‌اند.

کد خبر: ۱۳۸۵۳۸
۱۷:۳۷ - ۱۸ مهر ۱۴۰۱

چرا برخی بانک‌ها «وام» نمی‌دهند؟

دیدارنیوز: در روز‌های اخیر بار‌ها شاهد هشدار‌های بانک مرکزی به بانک‌ها نسبت به رعایت قوانین و مقررات بوده‌ایم. حال، بانک مرکزی بار دیگر به شبکه بانکی اخطار داده است که اخذ هرگونه سپرده به عنوان وثیقه نقدی و بلوکه کردن بخشی از تسهیلات اعطایی ممنوع است و متخلفان به هیات انتظامی بانک‌ها معرفی خواهند شد.

پیش‌تر نیز بانک مرکزی به بانک‌ها اخطار داده بود که در صورت رعایت نکردن نرخ‌های سود مصوب، با مدیران آن‌ها برخورد خواهد کرد. اما علت این هشدار‌های پیاپی به شبکه بانکی، تخلف مدیران بانکی است یا مشکل از قوانین و مصوبه‌های موجود است؟

فشار‌های بانک مرکزی با بانک‌ها چه می‌کند؟

در شرایط کنونی که بانک‌ها با کسری‌های مزمن مواجه هستند، بانک مرکزی از طرفی مسیر کسب درآمد آن‌ها را با سرکوب نرخ بهره مسدود کرده است و از طرفی بانک‌ها را مجبور می‌کند که بدون وثیقه‌گیری‌های لازم وام بدهند.

در این شرایط بانک‌ها ناچارند که سود سپرده‌های دریافتی را به طور منظم پرداخت کنند، اما تضمینی برای بازپرداخت وام‌های اعطایی آن‌ها وجود ندارد. در شرایط کنونی که بانک مرکزی، بانک‌ها را برای پرداخت وام‌های تکلیفی مثل وام ازدواج و وام مسکن تحت فشار قرار داده است، این شرایط وخیم‌تر شده است. زیرا بانک‌ها موظف هستند که این وام‌ها را پرداخت کنند، اما وثیقه خاصی دریافت نکنند.

در این شرایط ریسک نکول این گونه وام‌های تکلیفی افزایش پیدا کرده و بانک‌ها که همین الان هم وضعیت مطلوبی ندارند، با کسری‌های بیشتر مواجه خواهند شد.

توقف پرداخت وام در برخی بانک‌ها

به نظر می‌رسد که همه این شرایط دست به دست هم داده‌اند تا بانک‌ها قید پرداخت وام را بزنند. گزارشات رسیده، حاکی از آن هستند که تعدادی از بانک‌ها در دو هفته اخیر فرآیند اعطای تسهیلات خرد خود را متوقف کرده و وام نمی‌دهند.

مخاطبان گزارش داده‌اند که از دو هفته گذشته، وقتی برای دریافت وام به برخی از شعب بانک‌های ملی، ملت، شهر و گردشگری مراجعه کرده‌اند، با بن‌بست مواجه شده‌اند.

برای راستی‌آزمایی این ادعا، با بانک‌های نام برده شده تماس گرفتیم. این بانک‌ها در پاسخ اظهار کردند که به علت کمبود بودجه توانایی پرداخت وام ندارند.

به نظر می‌رسد که این هشدار‌ها و تذکرات بانک مرکزی به بانک‌های کشور مبنی بر لزوم تسهیل پرداخت وام، نه تنها نتوانسته باعث افزایش پرداخت وام شود، بلکه تاثیراتی عکس هدف بانک مرکزی داشته است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی