تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
در ادامه واکنش‌ فعالان و کارشناسان سیاسی به بازداشت تاجزاده

فاطمه راکعی: باید قدردان تاجزاده باشیم/ جمهوریت و اجتهاد نوین فراموش شده

نماینده پیشین مجلس در رابطه با طولانی شدن بازداشت موقت سید مصطفی تاجزاده اظهار نگرانی کرد و گفت: بر خلاف تاکید رییس قوه قضاییه مبنی بر رعایت قانون از سوی ضابطان، به نظر من تاجزاده با روش‌های خلاف قانون بازداشت شده است و انتظار رسیدگی سریع داریم.

کد خبر: ۱۳۶۳۷۰
۱۰:۴۶ - ۰۷ شهريور ۱۴۰۱

راکعی:باید قدردان تاجزاده باشیم/ جمهوریت اجتهاد نوین فراموش شده

 

دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: پیرو مصاحبه دیدارنیوز با چند تن از فعالان سیاسی در رابطه با کیفیت بازداشت سید مصطفی تاجزاده، با فاطمه راکعی فعال سیاسی اصلاح طلب و نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی به گفت‌وگو نشستیم. راکعی نیز مانند بسیاری از کارشناسان مسائل سیاسی نسبت به بازداشت سید مصطفی تاجزاده و کلا برخوردهای اینچینی با فعالان سیاسی و مطبوعاتی اظهار نگرانی کرد و گفت، جای مصلح، فعال مدنی و مطبوعاتی، که از ابزار بیان و قلم استفاده می‌کند، زندان نیست.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در باره نحوه حمایت جریان اصلاحات از تاجزاده اظهار داشت: اصلاح طلبان طیف متکثری را تشکیل می‌دهند و علی‌رغم این که همه در اصول و اهداف اصلاح‌طلبی هم نظرند، ولی ممکن است برای نیل به آن ها رویکردها و روش‌های متفاوت داشته باشیم. علت این است که اندیشه سیاسی آنان حول محور دموکراسی خواهی و احترام به آرا و افکار دیگران می چرخد و به رسمیت شناختن رأی و نظر افراد، از پایه‌های فکری و نظری جریان اصلاحات است.

به دلیل وجود تکثر در طیف اصلاح‌طلبی، نمی‌توانیم همه را اجبار کنیم که دقیقا یک نوع عملکرد داشته باشند

نایب رئیس دوم جبهه اصلاحات افزود: در جریان اصلاحات احزاب و افراد حقیقی زیادی وجود دارند و در این تکثر قرار نیست همه در نوع مواجهه با مسائل کشور هم نظر باشند و زیر یک چتر کنشی یکسان قرار گیرند. برای مثال، آقای تاجزاده به عنوان کسی که به اصول اصلاح طلبی، اعتقاد دارد، ممکن است برای تحقق نظراتش رویکرد خاص خودش را داشته باشد و نوع خاصی از کنش‌گری را برگزیند. بنابراین ما به دلیل تکثری که در طیف اصلاح‌طلبی وجود دارد، نمی‌توانیم همدیگر را اجبار کنیم که در مورد مسائلی که در آن اتفاق نظر داریم، دقیقا یک نوع عملکرد داشته باشیم، چون روش‌ها و رویکردهای مختلف به مسائل را برای همدیگر مجاز می‌شماریم. تحمیل در آرای اصلاح‌طلبی وجود ندارد؛ تنها کاری که می شود انجام داد - مخصوصا در نهادهایی مثل جبهه اصلاحات ایران- موضع‌گیری آشکار است. در حال حاضر ۴۶ حزب و فرد حقیقی در جبهه اصلاحات حضور دارند و این ساختار سعی می کند در چهارچوب خود در خصوص مسائل، مواضع واحد و واضح اتخاذ کند. روشن است که جبهه تمام افراد و احزاب خارج از خود را تحت پوشش ندارد. بنابراین، در مورد آقای تاجزاده به طور خاص، ما ایشان را یک اصلاح طلب شناخته شده فعال، شجاع و صریح، که خارج از تعارفات معمول حرف می زند، قبول داریم و از نظر ما در صداقتش تردیدی نیست و در مورد شیوه ی برخورد با ایشان، موضع خود را اعلام کرده ایم.

تاجزاده پنهان کار نیست

راکعی با بیان اینکه رفتار و گفتار سید مصطفی تاجزاده صریح و شفاف است، تصریح کرد: او هیچ چیز پنهانی ندارد و نقد و اندیشه خود را آشکارا اعلام می‌کند. برای همین است که به هیچ وجه بر وی گمان مسئله امنیتی نمی‌رود. معتقدیم اگر کسانی فکر می‌کنند او مرتکب جرمی شده، باید بر اساس قانون جرم سیاسی رفتار کنند و او در یک دادگاه با حضور هیات منصفه و وکلای خودش مورد محاکمه قرار گیرد و حرفش شنیده شود. تاجزاده از اصلاح طلبان راستین و فرزندان این ملت است که انقلابیون دیروز اند و سالهاست بر اصلاحات در امور اصرار می ورزند و معتقدند قانون اساسی جمهوری اسلامی، از بطن انقلاب ۱۳۵۷ بر آمده و باید به آن عمل شود. باید کاملا در چهارچوب قانون حرکت کرد و رفتارهای غیرقانونی و فرا قانونی همه باید از کشور برچیده شود.

تاجزاده منتقدی صادق است

وی در مورد اصلاح ساختارهای نظام گفت: باید در چارچوب همین نظام و همین قانون اساسی حرف بزنیم و حرف هیچ اصلاح‌طلب راستینی خارج از این چهارچوب نیست، ضمن آن که حق نقد قوانین موجود و حتی قانون اساسی طبق اصل لزوم تطبیق احکام و قوانین با مقتضیات زمان و مکان، که همواره مورد تأکید امام خمینی (ره) بوده، از حقوق محرز کارشناسان امور است. از طرفی آقایان خوب می‌دانند که تاجزاده هرگز در طیف براندازان و کسانی که جمهوری اسلامی را قبول ندارند، قرار نمی گیرد؛ اگر او ساختار را نقد می‌کند، به خاطر دغدغه‌هایش برای پایداری و ادامه حیات جمهوری اسلامی است. امام خمینی (ره) قویا به جمهوریت نظام معتقد بودند؛ در حالی که بعضی آقایان، قبل و حتی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، تلاش کردند که حکومت اسلامی در ایران شکل بگیرد، نه جمهوری اسلامی. جمهوریت با تاکید امام شکل گرفت، در حالی که امروز متأسفانه یکی جمهوریت و دیگری اجتهاد نوین و فقه پویا، که از نظر امام حیات جمهوری اسلامی را تضمین می کرد، فراموش شده‌اند و عده‌ای با اینکه در مقابل رای و نظر اکثریت ملت ایران در اقلیت اند، بر آنند که دیدگاه خود را جایگزین دیدگاه‌های امام و انقلابیون سال ۵۷ در این زمینه بکنند. مطمئنم که نه نظر امام اینگونه بوده و نه نظر رهبر کنونی این است.
نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه کم‌رنگ شدن بعد جمهوریت، اسلامیت نظام را هم زیر سوال می‌‌برد، خاطرنشان کرد: این یک ایراد ساختاری است. به باور من نقد صحیح به برخی ساختارها شایسته تقدیر است. اگر شفافیت و فضای آزاد برای نقد و نظارت وجود داشت، شاهد فسادهایی شبیه آنچه در فولاد مبارکه اتفاق افتاده و ده‌ها و ده‌ها مورد از این گونه نبودیم. کار به جایی رسیده که امروز کشور به لحاظ اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی با مسائل جدی رو‌به‌رو است. حاکمیت باید قدر کسانی چون تاجزاده را بداند.

موظف و مکلف به حمایت از تاجزاده هستیم

نایب رئیس جبهه اصلاحات، با اشاره به اینکه آقای تاجزاده می‌تواند روش خود را داشته باشد، ادامه داد: جبهه اصلاحات به عنوان نهادی که بر پایه خرد جمعی حرکت می‌کند، سعی دارد در درون، روش واحد داشته باشد. ما خودمان را موظف می‌دانیم که از آقای تاجزاده و هر کسی که صادقانه در چهارچوب ایده‌های اصلاح‌طلبانه به نقد مسائل می پردازد، دفاع کنیم و تکلیف خود می‌دانیم که از قوای سه‌گانه کشور بخواهیم در چهارچوب قانون عمل کنند. به نظر ما تاجزاده با روش‌های خلاف قانون بازداشت شده است و فکر می‌کنم علی رغم تاکیدهای رییس قوه قضائیه مبنی براینکه ضابطان، خود سر عمل نکنند و موارد قانونی در مورد افراد باید در نظر گرفته شود، مسلما خارج از ضوابط با ایشان برخورد شده و لذا انتظار رسیدگی سریع و پاسخگویی در این زمینه را داریم. همچنین خواستار آزادی سریع تاجزاده و رسیدگی به مسئله ایشان در یک دادگاه صالح هستیم. حاکمیت باید قدر منتقدانی چون او را بداند، که بدون لکنت زبان و تعارفات مرسوم، به نقد هر آن چیزی می پردازد که در چهارچوب قانون اساسی نمی گنجد و با جمهوریت نظام سازگار نیست و در نتیجه اسلامیت نظام را نیز زیر سوال می برد.

نگران سلامت تاجزاده هستیم

وی درباره خبرهایی مبنی بر روزه‌‌داری طولانی مدت سید مصطفی تاجزاده اظهار داشت: به خاطر بالا بودن فشار خون و فشاری که به چشمشان در این ارتباط وارد می شود، سلامتی او در خطر است. متاسفانه ضابطان با آن رفتار عجیب و با انگ‌های امنیتی که به تاجزاده نمی‌چسبد، آن هم با هجوم شبانه به خانه و دستگیری او، امیدها را نسبت به اجرای صحیح قانون و اصلاح کاستی ها و ایرادات نظام کم کرده است. مسائلی که برای آقای تاجزاده پیش آمد، باعث تکدر خاطر عمیق اصلاح‌طلبان و طیف‌های مختلف جامعه شد؛ در صورتی که اگر با این مسئله درست برخورد می شد، می‌توانست باب مذاکره و گفت‌وگو را بین احزاب و شخصیت های سیاسی کشور و حاکمیت باز کند و برای همگان روشن شود که تلاش امثال ایشان جز برای بهبود اوضاع مردم و توسعه کشورنیست.

به جای بازداشت، باید از تاجزاده تقدیر می شد

عضو جبهه اصلاحات ایران اذعان کرد: تاجزاده جزء معدود کسانی است که برای اصلاح امور، پیشنهاد مشخص دارد. او یک کارشناس دلسوخته است که به خاطر مسائل و گره‌های عدیده ی موجود در گردش امور جاری کشور، نگران است و برای ضابطه‌مندی و قانون‌مندی در همه امور تلاش می‌کند و می کوشد مسئولان را به پاسخگویی وا دارد. آیا این ارزشمند نیست؟

امثال تاجزاده به خاطر شفافیت و صراحت شان باید الگوی دیگران قرار بگیرند

راکعی با تاکید بر اینکه «مطمئنم نظر رهبری و دلسوختگان نظام در مورد امثال آقای تاجزاده نمی‌تواند اینگونه باشد»، اضافه کرد: مگر ندیدیم اخطار و واکنش صریح رهبری را درباره رفتارهای گستاخانه و فراقانونی ای که در سالروز ارتحال امام (ره) با نوه ایشان انجام شد. به عقیده من در این برهه قوه قضاییه مسئولیت بسیار خطیری دارد. مسند قضاوت مقدس است و قاضی باید صراحت و شجاعت لازم را داشته باشد.

ریاست این قوه تاکنون دستورات صریحی را برای اصلاح امور در این قوه صادر کرده و نشان داده است که اهل تعامل و پذیرش نظرات کارشناسی دلسوزان کشور و مردم است.پس انتظار واقعی ما از ایشان این است که اجازه ندهد این دستورات روی کاغذ بمانند.

این کنش‌گر سیاسی افزود: رفتار و منش‌هایی که با رویکرد خشونت، توهین، حذف، تهمت و افترا از سوی برخی طیف‌ها اتخاذ می شود، علاوه بر غیر قانونی بودن، غیراخلاقی و شدیدا مغایر با آموزه‌های دینی ما و رفتار، منش و روش پیامبر اسلام است. خشونت، خشونت می‌آفریند و کشور با این روش‌ها اداره نمی‌شود. امیدوارم همه برای نجات کشور به اصل گفت‌‍وگو و تعامل برسیم و کسانی که با شجاعت و از سر دلسوزی نقد می‌کنند و حرف می‌زنند، به جای این که شبانه به خانه‌هایشان هجوم برده و دستگیرشان کنند، گرامی داشته شوند و الگو قرار بگیرند.

تاجزاده همواره از مناظرات و مباحثات با براندازان پیروز و سربلند بیرون آمده است

راکعی تاکید کرد: سید مصطفی تاجزاده قویا موضع خود را از براندازان جدا کرده و تمام انتقادات خود را درچهار چوب قانون اساسی و نظام جمهوری اسلامی مطرح می‌کند و به خاطر طرح بحث‌های اصولی و غیر قابل رد و تکذیب، در معرض نقد و هجمه براندازان قرار دارد. تاجزاده با خیلی از براندازانی که به متلاشی شدن جمهوری اسلامی می‌ اندیشند، درگیر است و بارها از مناظرات و بحث‌هایی که با آنها داشته، موفق بیرون آمده است. هر کسی نمی تواند مانند او در درون نظام با کمال دلسوزی و سواد و منطق سیاسی‌، با کسانی که نسبت جمهوری اسلامی رویکرد براندازانه دارند، برخورد کند و آنها را در مباحثات شکست دهد. این مسئله مهمی است که جمهوری اسلامی می تواند از آن به نفع خود استفاده کند و به رفع ایرادهای اصولی نظام بپردازد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی