تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...
چرا سازمان لیگ بازی‌های هفته اول را بدون تماشاگر کرد

سامانه بلیت‌فروشی یا عدم ورود «زنان»؟!

در شرایطی که تنها ۴۸ ساعت به شروع لیگ برتر فوتبال در فصل جدید مانده بود، به صورت ناگهانی و عجیب سازمان لیگ فوتبال اعلام کرد که بازی‌های هفته اول بدون تماشاگر است؛ این در حالی‌ست که مجوز حضور ۳۰ درصد از گنجایش ورزشگاه، برای تماشاگران صادر شده بود و بهانه‌ای (!) مثل کرونا دیگر وجود نداشت. گفته می‌شود نامه اخیر فیفا به ایران که در آن خواسته شده زنان مانند مردان وارد ورزشگاه شوند، دلیل اصلی این اتفاق است.

کد خبر: ۱۳۵۳۴۰
۰۹:۴۱ - ۲۱ مرداد ۱۴۰۱

سامانه بلیت‌فروشی یا عدم ورود «زنان»؟!

دیدارنیوز: بازی‌های هفته نخست لیگ برتر ایران بدون تماشاگر شد تا همین امر، گمانه‌زنی‌های مختلفی در پی داشته باشد.

بیست و دومین دوره لیگ برتر قرار است از فردا، جمعه، به صورت رسمی برگزار شود تا لیگ ایران هم اندکی بعد از شروع چند لیگ معتبر اروپایی، کارش را به صورت رسمی شروع کرده باشد. با این حال، برخلاف لیگ‌های اروپایی و حتی لیگ‌های عربی، لیگ برتر ایران با یک شگفتی بزرگ روبرو شده است؛ طبق بیانیه‌ای که سازمان لیگ برتر ایران منتشر کرده، قرار است هفته نخست بدون حضور تماشاگر باشد!

این تصمیم در شرایطی گرفته شده که پیش‌تر عنوان شده بود مجوز حضور ۳۰ درصد از گنجایش ورزشگاه، برای تماشاگران صادر شده و آن‌ها می‌توانند در ورزشگاه حاضر باشند. با چنین تصمیمی بود که بسیاری از هواداران باشگاه استقلال لحظه‌شماری می‌کردند تا روز جمعه و از ساعت ۱۹.۳۰ دقیقه به ورزشگاه آزادی بروند و تیم محبوبشان را در حساس‌ترین بازی هفته مقابل سپاهان تشویق کنند.

چرا بازی‌ها بدون تماشاگر شد؟
اینکه در آستانه برگزاری هفته نخست به یکباره از سوی سازمان لیگ اعلام شده که بازی‌ها بدون حضور تماشاگران است باعث اعتراض باشگاه‌ها به ویژه باشگاه استقلال تهران شده است. مسئولان باشگاه آبی‌پوش تهرانی حتی همین امروز با صدور بیانیه‌ای مجدد، اعلام کردند آن‌ها از چنین تصمیمی لطمه می‌خورند. سازمان لیگ دلیل بدون تماشاگر اعلام کردن بازی‌ها را به نقص در سیستم بلیت فروشی ربط داده است. موضوعی که با واکنش تعدادی از باشگاه‌های لیگ برتری روبرو شده و آن‌ها گفته‌اند سامانه‌شان مشکلی نداشته است. استقلال هم در جدیدترین اعتراض به این مورد، گفته لطمه زیادی خواهد خورد. در بخشی از بیانیه جدید باشگاه استقلال چنین آمده است: «بدون تماشاگر شدن دیدار استقلال - سپاهان به عنوان یکی از مهم‌ترین بازی‌های لیگ برتر لطمه بزرگی به منافع باشگاه استقلال وارد می‌کند. از همین رو اقدام‌های جایگزین هم نمی‌تواند به طور کامل این ضرر و لطمه را جبران کند. با این‌حال برگزاری اولین بازی خانگی تیم‌ها بدون تماشاگر و یا برگزاری بازی‌های هفته اول دور برگشت بدون حضور تماشاگر، کمترین اقدام در واکنش به این موضوع است. باشگاه استقلال با جدیت و اهتمام خواستار برقراری عدالت و انصاف در برگزاری مسابقات لیگ برتر است.»

پشت پرده‌ای در کار است؟
همان شب گذشته که بیانیه سازمان لیگ منتشر شده، بسیاری موضوع مطرح شده را بهانه توصیف کرده و خبر دادند که دلیل اصلی چنین تصمیمی به نامه اخیر فیفا مرتبط است. نامه‌ای که در آن از فدراسیون فوتبال ایران خواسته شده که مقدمات حضور زنان در ورزشگاه برای تماشای بازی‌های لیگ برتر فراهم شود. فیفا ابتدا زمستان ۱۳۹۸ به فدراسیون فوتبال ایران نامه نوشت و خواست تا علاوه بر بازی‌های ملی، بازی‌های لیگ هم با حضور تماشاگران زن باشد. فدراسیون، اما به بهانه شیوع ویروس کرونا و بدون تماشاگر شدن بازی‌ها، این موضوع را به فصول بعدی موکول کرد. حالا پیش از آنکه لیگ ۲۲ استارت بخورد، فیفا دوباره نامه‌ای نوشته و عنوان کرده که زنان ایران برای تماشای بازی‌های لیگ به ورزشگاه بروند. اگرچه مسئولان فدراسیون فوتبال ایران گفته‌اند این نامه «الزام‌آور» نیست و بیشتر جنبه «توصیه‌ای» دارد، ولی به نظر می‌رسد بدون تماشاگر شدن بازی‌های هفته اول چندان بی‌ارتباط با نامه اخیر فیفا برای حضور زنان در ورزشگاه نباشد.

مسئولان ورزش ایران، اما آماده نبودن زیرساخت را بهانه کرده و می‌گویند تا زمانی که زیرساخت ورزشگاه‌ها مهیا نباشد، نمی‌توان اجازه ورود زنان به ورزشگاه را به شکلی که فیفا درنظر دارد، داد. مریم کاظمی‌پور معاون وزیر ورزش در امور زنان در مورد نامه جدید فیفا گفته است: «نامه فیفا بیشتر پیشنهادی بود تا اینکه جنبه تهدید یا نگرانی داشته باشد. البته در نامه ذکر شده بود که حضور زنان در مسابقات لیگ زمینه‌ای برای حضور آن‌ها در مسابقات بین‌المللی باشد که ما این مسیر را پیش از این به خوبی طی کرده‌ایم. در چند دیدار بین‌المللی به میزبانی ایران حضور موفق زنان تماشاگر و علاقمند به فوتبال را داشتیم. از این بعد هم در چارچوب موازین و خطوط قرمز جمهوری اسلامی و با احترام به نظر و قوانین موجود و مصوب در این زمینه قطعا تلاش می‌کنیم تا با حفظ کرامت زنان مسلمان ایرانی، عرصه ورزش را برای زنان به عنوان یک عرصه فرهنگی مهیا کنیم تا بتوانند در نشاطی که ورزش می‌تواند در جامعه ایفا کند، نقش داشته باشند. تمام تلاشمان را می‌کنیم تا بتوانیم شرایطی را که یک میزبانی و حضور همراه با کرامت برای زنانمان داشته باشد، البته با اولویت عرصه‌های بین‌المللی فراهم کنیم.»

واضح است که از چنین صحبت‌هایی نمی‌توان برداشت کرد که قرار است بازی‌های لیگ برتر ایران به زودی با حضور تماشاگران زن برگزار شود، ولی روزنامه ورزشی دولت در خبر اصلی‌اش شایعه‌ای را مطرح کرده که احتمالا قرار است از هفته دوم، زنان به ورزشگاه بروند تا بازی‌های لیگ را تماشا کنند. موردی که البته با پرسش عنوان شده و هنوز مقام رسمی آن را تایید نکرده است.

پیش‌تر در دولت حسن روحانی، در دیدار رئیس‌جمهور وقت با جانی اینفانتینو، رئیس فیفا، در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی بود که خبر رسید دولت ایران به فیفا قول داده زمینه حضور تماشاگران زن در ورزشگاه فراهم شود. بعد از آن دیدار، بازی تیم‌های ملی ایران و کامبوج در مرحله انتخابی جام جهانی با حضور زنان برگزار شد. در واقع بعد از قریب به ۴۰ سال، زنان ایرانی برای اولین بار با تهیه بلیت موفق به حضور در ورزشگاه شدند. از آن زمان به بعد فقط بازی ایران با عراق در ورزشگاه آزادی با حضور زنان برگزار شد و دیدار ایران با لبنان در مشهد با اتفاقاتی همراه شد که واکنش فیفا را هم به همراه داشت.

به نظر می‌رسد همان‌طور که معاون وزارت ورزش گفته، اولویت برای حضور زنان در ورزشگاه، بازی‌های بین‌المللی باشد؛ مگر آنکه فیفا برای ورود زنان به ورزشگاه در بازی‌های لیگ برتر هم رفته رفته لحن نامه‌اش را از توصیه به سمت دستور و تهدید ببرد. موردی که فعلا از سوی مسئولان ورزش ایران، تکذیب می‌شود و می‌گویند نگران نامه اخیر فیفا نیستند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی