تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...
دیدار از وضعیت کرونا در ایران گزارش می‌دهد

واردات واکسن در دولت سیزدهم و «۷» بد ُیمن!

افتخار وزیر بهداشت دولت سیزدهم این است که یک تنه واکسن وارد کرده، واکسن‌هایی که اقبال از آن روز به روز کمتر، اما تعداد مرگ‌های کرونایی روز به روز بیشتر می‌شود.

کد خبر: ۱۳۵۱۸۸
۱۱:۱۴ - ۱۹ مرداد ۱۴۰۱

واردات واکسن در دولت سیزدهم و عدد هفت بد ُیمن!

 

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: طبق آخرین آماری که وزارت بهداشت اعلام کرده است در شبانه روز گذشته تنها هفت هزار نفر برای دریافت واکسن به مراکز واکسیناسیون مراجعه کردند و آمار فوتی هم تا مرز ۷۰ نفر رسیده و تکرار مرگ روزی ۷۰۰ نفر در تابستان سال گذشته بدترین خاطرات دوران اپیدمی در آخرین روز‌های دولت حسن روحانی و آغاز دولت ابراهیم رییسی است.

در همان کش و قوس رفتن آن یکی و آمدن دیگری یکی از محل‌های مناقشه و اختلاف میان طرفداران دولت دوازدهم و سیزدهم همین ماجرای واکسن‌های وارداتی بود، واکسن‌هایی که در ماه‌های اول سال ۱۴۰۰ گفته شد به دلیل تحریم وارد نمی‌شود و باید تولیدکنندگان داخلی دست به کار شوند و همین موضوع سبب شد حتی آن شرکت‌هایی که تاکنون تجربه‌ای در زمینه تولید واکسن نداشتند با هزینه‌های چند هزار میلیاردی وارد میدان کارزار شده و مدعی تولید واکسن چند ۱۰ میلیون دزی شوند.

این وعده محقق نشده از (اردیبهشت تا شهریور سال ۱۴۰۰) که توسط محمد مخبر رئیس وقت ستاد اجرای فرمان امام داده شده بود سبب شد مسوولان وزارت بهداشت و در راس آن‌ها سعید نمکی، واردات واکسن را جدی نگیرند و همچنان روی توان نداشته شان با به خطر انداختن جان مردم حساب باز کنند، اما در نهایت هم واکسن‌های وارداتی توانست تا حد زیادی جلوی مرگ و میر‌های سه رقمی را بگیرد.

نه به واکسن؟

هر چند بیش از یک ماه است که از وزیر گرفته تا مسوولان ستاد مقابله با کرونا درباره پیک هفتم و دریافت دز یادآور و رعایت پروتکل‌های بهداشتی اصرار و تاکید دارند، اما انگار مردم دیگر ترسی از کرونا و ابتلای به آن ندارند و روز‌هایی که مردم برای دریافت واکسن سر و دست می‌شکستند جای خود را به مراکز خلوتی داده که بعضا اقبالی از آن‌ها وجود ندارد.
البته این واکنش مردم وابستگی تنگاتنگی با رفتار دولت در برابر اپیدمی کرونا دارد، وقتی علیرغم افزایش مبتلایان و مرگ و میر‌ها هیچ محدودیتی ابلاغ نشد و هیچ کدام از سخت گیری‌های گذشته اجرایی نشد، گمان مردم هم این است که کرونا دیگر برای آن‌ها خطری ندارد در حالیکه رسیدن فوتی‌ها از صفر به ۴۹ نفر (آخرین آمار روز هجدهم مردادماه) یعنی خطر کرونا همچنان پا برجاست، اما دیگر اولویت مردم نیست.

از سوی دیگر یک استدلال قوی و ثابت شده این است که هر چقدر در برابر کرونا سخت گیرتر باشیم این ویروس مقاومت خود را زودتر از دست می‌دهد و دلیل این ادعا این است که تا روز سیزدهم مردادماه آمار مبتلایان همچنان با رشد صعودی داشته و طبق آمار، تعداد مبتلایان به حدود هشت هزار نفر و فوتی‌ها به بیش از ۸۰ نفر رسیدند، اما این آمار در روز هجدهم مرداد ماه به حدود چهار هزار مبتلا و ۵۰ فوتی رسید، این یعنی رعایت پروتکل‌ها و شاید دریافت دُز یادآور بتواند مانع مجدد اوج گیری کرونا شود.

هشدار‌ها را جدی بگیرید

علیرغم روند نزولی آمار مبتلایان و مرگ و میر کرونایی در چند روز اخیر، اما مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت می‌گوید: تعداد موارد ابتلاء از دو ماه گذشته در کشور رو به کاهش بود و به نقطه‌ای رسیده بودیم که در روز کمتر از ۲۰۰ مورد ابتلا داشتیم، اما این روز‌ها آمار مبتلایان تا ۱۰ هزار نفر هم رسید.

او با اشاره به اینکه آمار‌ها نشان می‌دهد که این بیماری دوباره در حال پیشرفت است، می‌افزاید: ما هنوز به قله پیک هفتم نرسیدیم و نمی‌توانیم جدی درباره آن نظر بدهیم، اما دو راه بیشتر نداریم اول اینکه پروتکل‌ها را رعایت کنیم و دوم واکسن بزنیم، موضوعی که ما بار‌ها روی آن تاکید کردیم و مردم هم باید جدی بگیرند.

گویا تاکید می‌کند: افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند و کودکان بین ۵ تا ۱۱ سال دو گروه حساسی هستند که حتما باید واکسن دریافت کنند، چون ممکن است در صورت ابتلا جان خود را از دست بدهند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت روی این موضوع هم تاکید دارد که با بازگشایی مدارس ممکن است همه چیز به شرایط سال گذشته برگردد و آمار ثبت دریافت ۱۰۰ هزار دز واکسن در روز مورد قبول وزارت بهداشت نیست.

طبق آخرین آمار منتشره بیش از ۱۴ میلیون نفر هنوز یک دز واکسن هم دریافت نکرده اند و وزارت بهداشت و شخص وزیر وظیفه دارند راهکاری برای این مشکل بیندیشند، زیرا دیگر وقت بیان صحبت‌های تکراری و بالیدن به این موضوع که چه کسی واکسن را وارد کرده گذشته و آقای بهرام عین‌اللهی جان مردم از وظیفه‌ای که شما انجام دادید مهمتر است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی