تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
وقتی زور وزارت میراث فرهنگی به سازمان هواپیمایی نمی‌رسد

گردشگری وارداتی قربانی ارز صادراتی!

زمانی که عزت‌الله ضرغامی مشغول گردش در منطقه آزاد اروند در هفته گذشته بود، سازمان هواپیمایی کشور تصمیم گرفت نرخ بلیت گردشگران غیر ایرانی را با دلار محاسبه کند؛ موضوعی که واردات گردشگر را تضعیف می‌کند.

کد خبر: ۱۳۲۶۰۶
۱۱:۳۴ - ۰۸ تير ۱۴۰۱

توسعه نیافتگی صنعت گردشگری زیر سایه غفلت
دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: واضح و مبرهن است که صنعت گردشگری که از سال‌ها پیش قرار بود جایگزین صنعت نفت شود به دلیل عدم برنامه‌های مدون و منسجم همچنان در لیست آخر صنایع در حال توسعه قرار دارد. البته در سال‌های اخیر شیوع ویروس کووید ۱۹ نیز همه رشته‌ها را پنبه کرد و بهانه جدیدی دست متولیان صنعت گردشگری داد تا اوضاع بد اقتصادی کشور‌ها در دوران اپیدمی را به عنوان مانع اصلی توسعه گردشگری مطرح کنند، اما نکته مغفول مانده این است که از اساس صنعت گردشگری جایگاه خاص و مشخصی نداشت و به نوعی اولویت روسای قبلی سازمان وقت میراث فرهنگی نبود.

در نهایت با وزارت شدن این سازمان قرار بود همه چیز تغییر کند و صنعت گردشگری بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و در قدم اول علی اصغر مونسان هدایت این وزارت نوپا را به عهده گرفت، هر چند که این سمت خیلی برای او خوشایند نبود، زیرا از یک سو کرونا درست در همان دوران جهان را تحت تاثیر قرار داد و از سوی دیگر پایان دولت دوازدهم فرا رسیده بود و مونسان مجبور بود میز وزارتخانه را به فرد دیگری تحویل دهد که ابراهیم رئیسی از میان چند گزینه احتمالی عزت الله ضرغامی را انتخاب کرد، فردی که مدعی بود با کتابی که برای توسعه گردشگری و بهبود شرایط میراث فرهنگی دارد شرایط را به سرعت تغییر می‌دهد.


بیشتر بخوانید: رویای صادقه ضرغامی: سوخت بدهیم، گردشگر بیاوریم!


وزیر در سفر، بلیت‌ها در هوا

حالا حدود یکسال از حضور او در وزارت میراث فرهنگی می‌گذرد و شرایط به ویژه در بخش گردشگری نه تنها بهتر نشده بلکه بدتر هم شده و درست در روز‌هایی که وزیر برای فرار از استیضاح، راهی استان خوزستان شد همگان انتظار داشتند که حضور ضرغامی در استان دستاورد‌های زیادی را به همراه داشته باشد، اما ...

یکی از خوانندگان دیدار در پیامی ارسالی توضیح داد که "در پی تلاش چندین نماینده از استان خوزستان برای استیضاح وزیر گردشگری، ضرغامی به استان آمد، ولی متاسفانه و بر خلاف پروتکل‌های معمول در بازدید‌های مشابه او در یک برنامه عجولانه و ناهماهنگ، صرفا برای خارج کردن استیضاح از برنامه مجلس، در دو سه شهرستان حاضر شد و بقیه استان را رها کرد. در این روز‌ها جامعه میراثیان استان این سوال را از وزیر دارند که آیا بقیه شهرستان‌های استان مطالبه‌ای از ضرغانی نداشتند؟ آیا ۱۲ حوزه انتخابیه دیگر استان در حوزه‌های سه گانه هیچ مشکلی نداشت؟"

چند روز پس از این سفر پرحاشیه، مشکل جدیدی گریبان صنعت گردشگری را گرفته که آن هم محاسبه قیمت بلیت برای اتباع غیر ایرانی با نرخ دلار است. اقدامی که سازمان هواپیمایی کشور آن را مصوب کرده و مسئولان این سازمان، اعتراض دیرهنگام مدیران وزارت میراث فرهنگی را قبول ندارند و معتقدند که تصمیم گیری در این زمینه در حیطه وظایف وزارت میراث فرهنگی نیست!

البته این اختلاف نظر به همین جا ختم نشد و حضور نماینده از هر دو نهاد متولی توسعه گردشگری در یک برنامه تلویزیونی جنجال بیشتری به راه انداخت؛ تا جاییکه سید عبدالرضا موسوی رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی از اینکه نماینده وزارت میراث فرهنگی نیز در این برنامه حضور داشت انتقاد کرد و در اظهار نظری عجیب و دور از انتظار به مصطفی فاطمی مدیرکل گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی که معترض بود چرا این موضوع در جلسات مشترک وزارت و سازمان متبوع مطرح نشده گفت: وزارت میراث فرهنگی در این حوزه نقشی در تصمیم گیری‌ها، امکانات و اختیارات ندارد!

معلوم نیست چه کسی یا کسانی قرار است این سطح از اختلاف میان دو نهادی که تاثیر زیادی روی موضوع صنعت گردشگری دارند را مدیریت کنند؛ شخص عزت‌الله ضرغامی – اگر فرصتی در میان سفرهایش داشته باشد- یا ابراهیم رئیسی که مدعی است دولت‌اش توانسته پس از کرونا رونق را به صنعت گردشگری باز گرداند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی