تیتر امروز

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...

رویای صادقه ضرغامی: سوخت بدهیم، گردشگر بیاوریم!

آخرین اظهارنظر ضرغامی برای نجات صنعت گردشگری رونق ورود کشتی‌های تفریحی از سراسر دنیا به ایران است، اما انگار وزیر میراث فرهنگی خبر ندارد که توقیف پیاپی کشتی‌ها از توسعه گردشگری پر رونق‌تر است!

کد خبر: ۱۳۱۴۳۱
۱۳:۰۱ - ۲۲ خرداد ۱۴۰۱

صنعت گردشگری بی رونق، ورود کشتی و رویای ضرغامی

 

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: گویا وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در کتاب ۹۰ صفحه‌ای که در روز دفاع از خود به نمایندگان مجلس ارائه کرده بود به سر فصلی به نام گردشگری دریایی هم اشاره داشته و حالا به گذشت ۹ ماه از حضورش در این وزارتخانه یادش آمده که در این خصوص یک اظهار نظر جدیدتری ارائه کند و با بیان اینکه با تخصیص یارانه سوخت، شاهد استقبال سرمایه‌گذاران داخلی در این زمینه و اعلام آمادگی کشور‌های دیگر برای ورود کشتی‌های تفریحی خود به ایران بوده‌ایم از توسعه‌ای نام برد که نه تنها هنوز زیر ساخت‌های آن که تکمیل اسکله و هماهنگی ورود کشتی‌ها آماده نشده است.

دور از دسترس بودن این رویا زمانی تقویت می‌شود که ضرغامی به این موضوع اعتراف می‌کند که نخستین و مهمترین اقدامی که باید انجام می‌شد و نشده است، کمک دولت به سوخت این کشتی‌ها بود.

آنطور که وزیر می‌گوید گویا هزینه سوخت آزاد روی دریا حداقل یک دلار است که رقم تمام شده برای گردشگر رقم سنگینی خواهد بود؛ بنابراین آیین‌نامه سوخت یارانه‌ای در دولت تصویب شد که با تصویب آن، کشتی‌های گردشگری از سوخت یارانه‌ای استفاده خواهند کرد!


بیشتر بخوانید: با ادغام میراث فرهنگی و گردشگری مخالف بودم/ نانوایی‌ها را هم به نام وزارت اضافه کنید!



کشتی کروز و توقع وزیر!

البته این پیشنهاد وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری عمر دو هفته‌ای دارد و به نظر می‌رسد این ایده ناب در خلال سفر‌هایی که به استان‌های ساحلی داشته به ذهنش رسیده و پس از مطرح کردن آن هم گویا سیل عظیمی از مشتاقان و سرمایه گذاران داخلی خواستار حضور در این حوزه شده‌اند!

البته شاید هم بازگرداندن کشتی تفریحی کروز به کشور این جرقه را در ذهن وزیر روشن کرد، اما او کماکان معتقد است: اختصاص سوخت یارانه‌ای انگیزه‌ای برای ورود کشتی‌های تفریحی کشور‌های دیگر تفریحی به آب‌های ایران می‌شود البته انتظار ضرغامی در این سطح نمانده و توقع او این است که آرام آرام کشتی‌های تفریحی از همه جای دنیا وارد کشور ما شوند و به زودی آمار آن را اعلام می‌کنیم.

گردشگری پسا کرونا

اینکه صنعت گردشگری در کشور طبق برنامه از پیش تعیین شده یعنی جایگزین شدن به جای صنعت نفت پیش نرفت که قابل انکار نیست، اما سالهاست که هر کس سکان هدایت وزارت عریض و طویل میراث و گردشگری را به عهده می‌گیرد با اطمینان از تحقق این برنامه صحبت می‌کند در حالیکه تحقق جایگزینی گردشگری به جای نفت نیاز به زیرساخت‌های بیشتر و کارآمدتر دارد، زیر ساخت‌هایی که همت برخی دیگر از ارگان‌های دولتی را برای رسیدن به افق چشم انداز می‌طلبد، اما هم در زمانی که میراث فرهنگی و گردشگری در قالب سازمان فعالیت می‌کرد هم حالا که با پیشوند وزارت شناخته شده این افق همچنان در دور دست‌ها قرار دارد و رسیدن به آن نیازمند یک برنامه منسجم و اجرایی است البته نه از جنس برنامه‌های چند ۱۰ صفحه‌ای عزت الله ضرغامی که حتی یک برگ از آن هم نمود عینی برای مردم نداشته است.

اتفاقی هم که در چند ماه اخیر افتاد یعنی برداشتن محدودیت‌هایی کرونایی و تعطیلی‌های پیاپی که مشوقی برای سفر‌های مردم بود این ذهنیت را در ذهن مدیران و مسوولان به خصوص شخص وزیر ایجاد کرد که برنامه‌های او به نتیجه رسیده است غافل از اینکه این سفر‌ها پس از گذران دو سال و اندی که مردم فرصت سفر نداشتند مهیا شد و ربطی به برنامه‌های وزیر ندارد؛ اما بیان خبر اشغال همه تخت‌های هتل‌ها و مراکز اقامتی کشور در نوروز ۱۴۰۱ توسط ضرغامی در حکم برگ برنده برای او رو شد در حالیکه همه کارشناسان و محققان صنعت گردشگری اذعان دارند که نوروز و تابستان خود به خود پتانسیل برای جذب گردشگر را دارد و باید برای سایر فصول و استان‌هایی که کمتر شناخته شده است برنامه ارائه کرد شاید آن وقت بتوان از جایگزینی صنعت گردشگری به جای نفت البته با جذب گردشگر خارجی صحبت کرد.

البته در نهایت همه این عوامل به این بستگی دارد که عزت الله ضرغامی در کنار سفر رفتن و صبحانه خوردن‌ها وقتی برای اجرای برنامه‌های ارائه شده اش داشته باشد و جا پای مدیران و مسوولانی که پشت تریبون قرار می‌گیرند و وعده وعید می‌دهند، نگذارد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی