تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
از بیماری‌های تازه وارد این روز‌ها چه می‌دانید؟

پس از کرونا؛ رقابت "وبا" و "تب کنگو" در مرگ و میر!

حالا که کرونا عقب نشینی کرده و دیگر توانی برای قدرت نمایی ندارد، شیوع دو بیماری "وبا"، "تب کنگو" و بالا رفتن آمار مبتلایان و مرگ و میر ناشی از ابتلا به این دو بیماری نگرانی جدیدی به جامعه تزریق کرده است.

کد خبر: ۱۳۲۵۳۲
۱۱:۲۴ - ۰۶ تير ۱۴۰۱

 

پس از کرونا؛ رقابت

 

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: انتشار اخبار متعددی از شیوع بیماری وبا و تب کنگو در برخی از استان‌های کشور که منجر به مرگ دو نفر شده بهانه‌ای شد تا در گزارش پیشرو اطلاعاتی از این بیمار‌های تازه وارد به کشور منتشر کنیم تا به سرنوشت تلخ روز‌های کرونایی دچار نشویم.

دوم تیر بود که مریم مسعودی‌فر، رئیس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذا وزارت بهداشت از موضوعی صحبت کرد که بی توجهی به آن ممکن است اتفاق‌های تلخی را مانند دوران اپیدمی کرونا رقم بزند؛ شیوع بیماری وبا که گویا از مرز‌های شرقی وارد کشور شده و احتمال بالا رفتن آمار مبتلایان زیاد است از این رو این مقام مسوول در وزارت بهداشت می‌گوید: ما درحال بررسی شرایط هستیم تا تایید قطعی موارد مشکوک مشخص شود و اغلب این افراد کسانی هستند که سابقه مسافرت خارج از کشور را داشتند که بعد از بازگشت علائم بیماری در آن‌ها مشاهده شده است.

نکته قابل توجه این است که از اواخر بهار و اوایل تابستان موارد ابتلا به وبا در ایران به صورت اجتناب‌ناپذیری افزایش یافته است به صورتی که فرزام بیدارپور، معاون دانشگاه علوم پزشکی کردستان، روز چهارشنبه یکم تیر ماه در گفتگو با خبرگزاری ایرنا تایید کرد که تعداد افراد مشکوک مبتلا به وبا افزایش یافته است و استدلال او برای این حرف بالا رفتن آمار در مدت در حالی که روز ۳۱ خرداد شمار افراد مشکوک به بیماری وبا در استان کردستان ۵ نفر بود و روز چهارشنبه اول تیر این عدد به ۱۰ نفر رسید و این یعنی زنگ خطر جدی.


بیشتر بخوانید:کووید ۱۹ نمرده؛ رتبه ۱۷ ایران در ابتلا و مرگ‌و‌میر



علائم بیماری وبا و درمان آن

یکی از راه‌های شایع ابتلا به وبا خوردن و آشامیدن غذا و آب آلوده است؛ موضوعی که در تابستان به دلیل سفر‌ها و محدود بودن امکانات بهداشتی در سفر بیش از سایر زمان‌ها می‌تواند تبدیل به تهدیدی برای سلامت افراد شود و نکته قابل اهمیت این است که این بیماری عموما در مکان‌هایی با تصفیه ناکافی آب، دفع نامناسب و غیر بهداشتی مدفوع یا فاضلاب و نیز مناطق با بهداشت ناکافی ایجاد شده و گسترش می‌یابد و حتی باکتری وبا می‌تواند در محیط رودخانه‌های شور و آب‌های ساحلی هم زندگی کند، اما موضوع مهمی که شاید خیلی‌ها از آن آگاهی ندارند این است که حدود ۸۰ درصد بیماران می‌توانند علائم بالینی نداشته باشند یا اسهال خفیفی داشته باشند، در برخی موارد هم بیمار دچار استفراغ هم می‌شود، اما موضوعی که باعث نگرانی و دغدغه متخصصان و پزشکان شده این است که افرادی که دچار اسهال آبکی شدید می‌شوند با کم آبی بدن مواجه شده و در نهایت ممکن است منجر به مرگ فرد هم شود از این رو در این دوران خوردن مایعات مانند چای و دوغ و او آر اس به شدت توصیه می‌شود و از همه مهمتر شستن دست‌ها قبل از خوردن غذا است.

تب کنگو؛ قاتل بزرگ‌تر

علاوه بر دغدغه مسوولان بهداشتی کشور از شیوع بیماری وبا، افزایش مبتلایان به تب کنگو این نگرانی را بیشتر کرده است و دلیل آن هم استناد به انتشار جامع آماری است که نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۰ و در اوج کرونا آمار مبتلایان به تب کنگو ۱۳ نفر بوده در حالیکه این رقم در سال ۱۴۰۱ علیرغم رعایت بسیاری از نکات بهداشتی به عدد ۳۴ رسیده و مرگ دو نفر به دلیل ابتلا به همین بیماری دلایل نگرانی را چند برابر کرده است.

به گفته متخصصان بیماری‌های عفونی تب کنگو بین انسان و حیوان مشترک است از این رو احتمال انتقال ویروس آن به دلیل استفاده گوشت توسط انسان‌ها بیشتر می‌شود، بهزاد امیری رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت هم همین نظر را دارد و مصرف گوشت ذبح شده را یکی از مهمترین راه‌های انتقال بیماری تب کنگو می‌داند البته او گزش نیش کنه، خون، مایعات و ترشحات آلوده دام و مصرف گوشت به شکل خام یا درست پخته نشده را از دلایل احتمالی ابتلا به بیماری تب کنگو می‌داند.

توصیه امیری برای عدم ابتلا به این بیماری این است که گوشت دام ذبح شده قبل از مصرف باید به مدت حداقل ۲۴ ساعت در دمای ۴ درجه سانتی‌گراد در یخچال قرار داده شود و جگر و سایر  احشاء دام، پس از ۴۸ ساعت نگهداری در دمای چهار درجه سانتی گراد، مصرف شود.

تابستانی با کرونا، تب کنگو و وبا

هنوز هیچ منبع موثق و معتبری درباره رها شدن از ویروس کرونا مطلبی منتشر نکرده است و  این یعنی اینکه آینده‌ای برای پایان کرونا نمی‌توان متصور شد و حالا هم با اضافه شدن بیماری‌های وبا و تب کنگو گویا رهایی انسان از ویروس‌ها و بیماری‌ها تمامی ندارد و باید این تابستان را با کرونا، ویا و تب کنگو گذراند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی