تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

دستیار مورینیو در اصفهان؛ «سپاهان» این پول‌ها را از کجا می‌آورد؟

از جذابیت حضور مورایس در ایران که بگذریم می‌رسیم به چگونگی جذب مرد پرتغالی. در منابع مختلف خارجی دستمزد مورایس در تیم‌های قبلی نظیر الهلال یا چونبوک موتورز کره جنوبی رقمی بیش از یک میلیون دلار عنوان شده است. با فرض اینکه سپاهان کف این رقم را برای قراردادی سه ساله به مورایس پیشنهاد داده جا دارد این سوال مطرح شود که این پول از کجا آمده است؟

کد خبر: ۱۳۲۵۰۸
۱۱:۴۶ - ۰۵ تير ۱۴۰۱

دستیار مورینیو در اصفهان؛ «سپاهان» این پول‌ها را از کجا می‌آورد؟

دیدارنیوز: انتخاب دستیار ژوزه مورینیو به عنوان سرمربی جدید تیم سپاهان، بحث‌های زیادی در فوتبال ایران به راه انداخته است.

۱- نشستن مردی که جام قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا را بالای سر برده و در رئال مادرید دستیار مورینیو بوده روی نیمکت یک تیم ایرانی واقعا جذاب است. ژوزه مورایس با سابقه بیش از دو دهه کار در بسیاری از باشگاه‌های دنیا چه به عنوان سرمربی و چه به عنوان دستیار چیز‌های زیادی دارد که به فوتبال ایران اضافه کند. باشگاهی که او را به خدمت گرفته یعنی سپاهان هم ظرفیت چنین پیشرفتی را در اختیار دارد. یک تیم صنعتی با انواع و اقسام بودجه‌های مختلف که از طرق گوناگون به تیم تزریق می‌شود و این امکان را در اختیار مدیرعامل قرار می‌دهد تا بهترین‌ها را به خدمت بگیرد.

۲- از جذابیت حضور مورایس در ایران که بگذریم می‌رسیم به چگونگی جذب مرد پرتغالی. در منابع مختلف خارجی دستمزد مورایس در تیم‌های قبلی نظیر الهلال یا چونبوک موتورز کره جنوبی رقمی بیش از یک میلیون دلار عنوان شده است. با فرض اینکه سپاهان کف این رقم را برای قراردادی سه ساله به مورایس پیشنهاد داده جا دارد این سوال مطرح شود که این پول از کجا آمده است؟ این حجم از ارز چطور در اختیار باشگاه اصفهانی قرارمی‌گیرد؟ سپاهان در سال‌های گذشته هیچ افتخار و جامی در مسابقات داخلی و خارجی به دست نیاورده و از طریق اسپانسرینگ و فروش بلیت هم درآمد خاصی نداشته. امسال همه بازیکنانش با اتمام قرارداد از این تیم جدا شدند و این یعنی سودی از جابه‌جایی بازیکن هم نصیب باشگاه نشده. پس واقعا هزینه سنگین دستمزد مربی خارجی در حد مورایس از کجا تامین شده؟

۳- اینکه چرا سوال «از کجا آوردید؟» درمورد استقلال که یک مربی پرتغالی دیگر را با رقمی در همین حدود به خدمت گرفته مطرح نمی‌شود، واضح است. استقلال و پرسپولیس سال گذشته وارد بورس شدند و از این طریق بیش از سیصد و پنجاه میلیارد تومان درآمد به دست آوردند. ضمن اینکه ارقام اسپانسرینگ سرخابی‌ها با سپاهان قابل مقایسه نیست. به بیان ساده‌تر هرقدر استقلال و پرسپولیس در درآمدزایی از برند‌های معتبرشان ضعیف عمل می‌کنند باز هم چندین برابر سپاهان درآمد جانبی دارند.

۴- مثل همیشه تنها یک راه برای مدیرعامل سپاهان وجود داشته که با آن دست بگذارد روی مورایس پرتغالی و او را به اصفهان ببرد؛ پول گرفتن از کارخانه فولاد مبارکه سپاهان. کارخانه‌ای متعلق به مردم که در چند سال گذشته تبدیل شده به عابربانک باشگاه اصفهانی و هر سال مجبور است برای ساکت و دوستانش یک تیم کهکشانی بسازد و درنهایت هم بدون کسب هیچ افتخاری فصل را به پایان برساند. به گواه بسیاری از کارشناسان سپاهان اصفهان در چند سال گذشته پرخرج‌ترین تیم ایران بوده و دست روی هر بازیکنی که گذاشته به راحتی او را جذب کرده. نتیجه چنین بریز و بپاشی، اما یک نایب قهرمانی و یک مقام سومی در دو سال گذشته بوده است.

۵- هیچ‌کس بدش نمی‌آید مربیان تراز اول دنیا به فوتبال ایران بیایند. هیچ‌کس بدش نمی‌آید مورایس که هیچ، خود مورینیو یک روز در جام خلیج‌فارس به مربیگری بپردازد. حضور چهره‌های سرشناس فوتبال دنیا به معنای پیشرفت فنی است ولی باید دید این پیشرفت فنی در ازای چه چیزی به دست آمده. باید دید آیا سازوکار فوتبال در این چرخه رعایت شده یا نه؟ اینکه یک باشگاه بتواند با اتصال به یک ابرکارخانه بی‌حساب و کتاب خرج کند بدون اینکه نگران بازگشت سرمایه باشد نه تنها به رشد فوتبال کمک نمی‌کند که مشکلات بزرگ‌تری هم پدید می‌آورد، آن‌هم در وضعیت فعلی اقتصادی که صادرکننده و واردکننده در به در دنبال چند دلار اضافی برای باز کردن گرهی از مشکلات مردم هستند.

سامان سعادت - اعتماد

منبع: اعتماد
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی