تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
گزارش دیدار از همکاری مجلس و وزرات بهداشت

قرارگاه جوانی جمعیت؛ ماموریت تازه قالیباف و عین‌اللهی

روز گذشته وزیر بهداشت و رئیس مجلس از مهمترین دغدغه خود صحبت کردند و یکی به دنبال راه اندازی قرارگاهی به نام جوانی جمعیت و دیگری هم به دنبال محقق شدن راهی برای درمان سه میلیون نفر نابارور.

کد خبر: ۱۳۲۲۲۰
۱۲:۱۷ - ۰۱ تير ۱۴۰۱

عین الهی و قرارگاه جوانی جمعیت؛ قالیباف و درمان ناباروری

 

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: هنوز حاشیه صحبت‌های جنجالی نماینده مجلس درباره ازدواج دختران بالای ۳۰ سال ایرانی با مردان شیعه‌ کشور‌های دیگر تمام نشده که روز سه‌شنبه همزمان بهرام عین‌اللهی و محمد قالیباف از یک موضوع و نگرانی مشترک صحبت کردند، افزایش جمعیت!

البته پیش از صحبت‌های محمد باقر قالیباف در مجلس که از درمان زوج‌های نابارور سخن گفته بود و به عین اللهی ماموریت داد که هر چه زودتر موضوع درمان ناباروری را با جدیت دنبال کند، البته رئیس مجلس این را هم اضافه کرد که پیش‌بینی‌های لازم برای توجه به آن‌ها در قانون جوانی جمعیت آمده است. البته معلوم نیست منظور او تخصیص بودجه خاص برای این افراد است یا باید از بودجه قانون جوانی جمعیت بخشی به درمان ناباروری اختصاص پیدا کند.

از سوی دیگر عین‌اللهی که در این روز‌ها دغدغه‌ای جز ساختن مسجد در بیمارستان‌ها و صحبت مکرر از موفقیتش در کنترل کرونا ندارد، تا متوجه شد قالیباف به او ماموریتی داده، دست به کار شد و در سخنرانی که در مجلس داشت، موضوع افزایش جمعیت را هم به دغدغه‌های گذشته اش اضافه کرد و روی این نکته هم تاکید کرد که ما وقت زیادی برای افزایش جمعیت نداریم چیزی حدود هفت سال و اگر در این مدت ابن خلع را جبران نکنیم بعدا کاری از دست کسی بر نمی‌آید!

البته بحث درمان ناباروری فقط دغدغه قالیباف نبود و برخی از نمایندگان هم درباره آن صحبت کردند و علت کوتاهی وزارت بهداشت در این زمینه را بر نتافته و از عین الهی توضیح خواستند، وزیر هم که شرایط را برای پیدا کردن یک مقصر عیان مناسب دید همه خلاءها و مشکلات چند سال اخیر را به گردن کرونا انداخت و اولویت اول این وزارت را کنترل این ویروس ذکر کرد.

اما او برای اینکه از استیضاح احتمالی فرار کند، به صحبت هایش این را هم اضافه کرد که بعد از کنترل کرونا به دنبال موضوع بیمه همگانی و تعرفه پرستاران هستیم، اما انجام این برنامه‌ها به معنای این نیست که بحث افزایش جمعیت را فراموش کرده باشیم و به طرفه العینی موفقیت راه اندازی قرارگاه مقابله با کرونا را به راه اندازی قرارگاه جوانی جمعیت ربط داد و مسئولیت آن را به عهده گرفت هر چند او برای همراهی خود در این مسیر از نمایندگان هم کمک خواست تا از پیچ خطرناک کاهش جمعیت با هم عبور کنند!

در نهایت عین الهی برای اینکه خیال نمایندگان را تا حدودی راحت کند، گفت: وزارت بهداشت ۳۵۰ هزار بسته خدماتی ناباروری را در سال ۱۴۰۰ ارائه کرده و امیدواریم که در سال جاری نیز بتوانیم بیشتر از خدمات ارائه شده در سال قبل خدمت ارائه دهیم.


بیشتر بخوانید: کووید ۱۹ نمرده؛ رتبه ۱۷ ایران در ابتلا و مرگ‌و‌میر


تشویق برای تشویق

وزیر بهداشت برای عبور از پیچ خطرناک کاهش جمعیت از به‌ورزانی که در خانه‌های بهداشت فعالیت می‌کنند هم کمک گرفته و گفته برای موضوع جوانی جمعیت همه خانه‌های بهداشت در کشور را بسیج کرده ایم و برای به‌ورزانی که نسبت به تشویق افراد تحت پوشش خود جهت افزایش جمعیت اقدام کنند بسته‌های تشویقی در نظر گرفته ایم و این یعنی تشویق برای تشویق.

عین‌اللهی برای اینکه ثابت کند که دست به جیب هم هست گفته از کل اعتبارات تخصیص یافته از تبصره ۱۷ بودجه یعنی از کل مبلغ ۷۸۷ میلیارد تومان، ۴۹۲ میلیارد تومان اعتبار تملکی است یعنی باید مراکزی را به عنوان ناباروری در استان‌ها تاسیس کنیم تا این مراکز در این رابطه فعالیت کنند. متاسفانه امروز مراکز درمانی کافی برای موضوع ناباروری وجود ندارد و این موضوع در اولویت اصلی وزارت بهداشت قرار گرفته است؛ و در نهایت وزارت بهداشت و شخص وزیر یک کار جدی‌تر که عین اللهی روی آن تاکید زیادی هم دارد هم در دست اجرا دارند: افزایش مراکز درمان ناباروری و بلوک زایمانی! و گویا برای سال جاری اجرای ۲۱۹ پروژه را در دست اجرا دارند.

حالا باید منتظر شد و دید که همکاری وزارت بهداشت و مجلس شورای اسلامی به مانند همکاری‌های دوجانبه ایران و کشور‌های دیگر به سرنوشتی نامعلوم با صرف هزینه‌های چند ۱۰ میلیاردی می‌انجامد یا چند سال بعد عین‌اللهی چه وزیر باشد و نباشد افزایش جمعیت را مدیون زحمات و تلاش خودش می‌داند!

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی