تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
گزارش دیدار از شیوع ویروس کرونا در سومین تابستان

کووید ۱۹ نمرده؛ رتبه ۱۷ ایران در ابتلا و مرگ‌و‌میر

متولیان مدیریت بهداشت کشور تلاش می‌کنند پایین آمدن آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا را به دولت ابراهیم رئیسی نسبت دهند، اما در آستانه سومین تابستان کرونایی طبق آمار ایران در رتبه هفدهم ابتلا و مرگ و میر کرونا قرار دارد و این رتبه خوبی نیست.

کد خبر: ۱۳۲۰۴۵
۱۱:۱۹ - ۳۰ خرداد ۱۴۰۱

کووید ۱۹ برای بقا تلاش می‌کند؛ ثبت رتبه ۱۷ در ابتلا و مرگ و میر برای ایران

 

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: یادآوری تابستان‌های سال پیش و آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا برای هیچ کس خوشایند نیست، روز‌هایی که بیش از ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر به دلیل نبود واکسن می‌مردند و حسن روحانی به دنبال رایزنی برای سفارش و خرید واکسن بود، اما سعید نمکی وزیر وقت بهداشت به دلیل اینکه تولید واکسن کرونا را به نام خودش ثبت کند پشت تولیدکنندگانی ایستاد که تنها مدعی بودند و هیچ تجربه‌ای در تولید واکسن نداشتند.

نمونه آشکار آن واکسن "برکت" بود که محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور که در آن زمان هدایت بزرگترین شرکت تولید کننده این واکسن را به عهده داشت با وعده‌های تولید  ۲۰ و ۵۰ میلیونی واکسن‌ در اردیبهشت و تیر و شهریور این موضوع را به همه القا کرد که ما به واکسن‌های وارداتی نیازی نداریم، زیرا دانشمندان ایرانی از پس تولید این واکسن بر می‌آیند و درست در همان روز‌ها که همه منتظر محقق شدن وعده مخبر بودند آمار فوتی‌های کرونا رشد صعودی عجیبی داشت به مرز ۸۰۰ نفر در روز هم رسید.

البته بهرام عین‌اللهی برای اینکه مانند سعید نمکی چهره خود را پیش مردم خراب نکند غیر از اینکه در مدت اخیر در سخنرانی‌های خود ادعا کرده بود که او بوده که کرونا را کنترل کرده در مصاحبه اخیرش به این موضوع اشاره کرده که واکسن ایمنی صد در صدی در برابر کرونا ندارد و البته با بیان اینکه کرونا آتش زیر خاکستر است، به این موضوع هم اشاره کرده که در دوران اوج کرونا به اندازه جمعیت برخی کشور‌های حاشیه خلیج فارس در مدت یک هفته واکسیناسیون انجام می‌دادیم، اما وزیر نگفت چرا طبق آمار تا امروز بیش از ۱۵ میلیون نفر هنوز دز اول واکسن خود را هم دریافت نکردند و چرا بعد از گذشت یکسال از فراوانی و وفور نعمت واکسن وارداتی برای تشویق مردم برای دریافت واکسن کار جدی انجام نداده است.


بیشتر بخوانید: هشدار تولیدکنندگان دارو حتی با تخصیص ارز ترجیحی!



کرونا خود را به روز می‌کند؟

با گذشت بیش از دو سال از درگیری دنیا با ویروس کرونا و رفتار‌های ناشناخته آن محققان مطالعه و تحقیق درباره این ویروس را همچنان دنبال می‌کنند و در آخرین اظهار نظر هم اعلام کردند که اگر در اوایل پاندمی مبتلا به کووید ۱۹ شده اید، احتمالاً از شما در برابر عفونت مجدد با اومیکرون و زیرمجموعه‌های آن محافظت نمی‌کند.

آن‌ها معتقدند که سویه اومیکرون تقویت کننده خوبی برای سیستم ایمنی نیست و اعتقاد بر این است که انواع کووید مانند اومیکرون دارای جهش‌هایی در پروتئین خوشه‌ای خود هستند که به آن‌ها کمک می‌کند از پاسخ‌های ایمنی فرار کنند، اما این یافته‌ها نشان می‌دهد که وضعیت پیچیده‌تر است.

اما در نهایت علیرغم نرخ بالای عفونت کووید ۱۹ در بریتانیا، نرخ پایین بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر نشان می‌دهد که واکسن‌ها همچنان در برابر بیماری‌های شدید و مرگ نقش حفاظتی دارند موضوعی که از همان ابتدا هم صحبت درباره آن زیاد بود و به همین دلیل به همه توصیه شده بود که حتما واکسن را برای جلوگیری از ابتلای شدید یا مرگ دریافت کنند، اما اینکه واکسن می‌تواند مانع ابتلا باشد، رد شده است.

حالا این روز‌ها خبر‌های مسرت بخشی مبنی بر عدم ثبت مبتلا و حتی فوتی به دلیل ابتلا به کرونا در اکثر استان‌های کشور خیال مردم را راحت کرده است تا جاییکه بسیاری از مردم زدن ماسک دیگر برایشان در اولویت قرار ندارد، اما محققان و ویروس شناسان همچنان تاکید دارند که کرونا همچنان وجود دارد و در حال حاضر نمی‌توان پایانی برای آن متصور شد.

اما امید این است که انتشار آمار‌های این چنینی بهانه‌ای برای جهش چندباره کووید ۱۹ نباشد، از دست دادن بیش از ۱۴۰ هزار نفر در سه سال گذشته به دلیل ابتلا به کرونا موضوعی نیست که بتوان از کنار آن بی تفاوت گذشت و این آمار بالا ایران را در رتبه ۱۷ جهانی قرار داده است و سهل انگاری و بی توجهی به پروتکل‌های بهداشتی ممکن است رتبه ما را تغییر دهد، اما نه در جهت بهتر شدن بلکه در جهت بدتر شدن.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی